< Tilbake til oversikten

Peppermynteknapper/ mintsjokolade

cillesnuppa sa for siden:

Hele innlegget med bilder: fristendelavkarbo.wordpress.com/2011/01/08/mintsjokolade/
Her i huset er det bare minstejenta og jeg som liker mintsjokolade, så jeg lagde en liten porsjon, nok til ca ti knapper.
Du trenger:
1 dl sukrinmelis
2 ss fløte
4 dråper peppermynteolje
Sjokolade til å dyppe knappene i

Bland alt raskt sammen. Massen er nå ganske løs, men det er lett å trykke den ut og lage små knapper ved hjelp av et lite glass. Du kan la massen stå kaldt noen minutter først hvis du vil ha en fastere masse å jobbe med. La knappene stivne i kjøleskapet. Smelt valgfri sjokolade i mikroen, og dypp knappene i sjokoladen. La peppermynteknappene med sjokolade stivne helt i kjøleskapet. Jeg bruker ofte 70% sjokolade, fordi jentene liker den godt.
Velbekomme!

Fredrikke07 sa for siden:

YEEEESSS!!!
Vært hekta på peppermynte og drømmer om after eight siden jeg ble gravid!!
Og i tillegg så enkel oppskrift:p:p!
Du har reddet resten av svangerskapet sånn mint-sjokolade-mentalt, he, he:D!

Zillah sa for siden:

Mmmm nam.
Dette må eg lage no til erstatning for sjokoladekonfekten med peppermyntekrem som eldstejenta mi sneik seg til å spise opp. Eg vil også ha noko godt ;)

Haha, morsomme kommentarer! Glad for å kunne hjelpe dere begge :)

student24 sa for siden:

Hei!
Jeg har prøvd meg på peppermynteknappene to ganger og ikke fått de til.
Har fulgt oppskriften til punkt og prikke. Hva gjør jeg galt?

Pøsh sa for siden:

Oi, dette må prøves!!

student24: da må jeg vite hva som er galt, for å kunne svare godt :)

student24 sa for siden:

Cillesnuppa: Fikk til disse til slutt og utrolig gode!

Pøsh sa for siden:

Selges peppermynteolje i vanlige butikker?

Miranda1992 sa for siden:

Hejsann! :)
Er litt forvirra på lavkarbo og ketolyse.. det samme? Eller er det to forskjellige ting?

Tiril77 sa for siden:

Nom, nom, nom.. Må testes :sikle:

TrineG sa for siden:

disse har jeg lagd noen ganger. Syntes de er Nydelig :)

Simpfan sa for siden:

Hvordan fikk du de til? Ble massen klissete på deg når du duppet de?

Mellon sa for siden:

Må testes. Elsker mint og sjokolade

Labomba sa for siden:

I prinsippet er det likt, men på ketolysekuren skal du holde deg rundt 20 karber har jeg forstått, og på lavkarbo reguleres det ettersom du har mistet de kiloene du skal. Jeg tror ihvertfall det er slik, og jeg følger det sånn. Sikkert noen som kan forklare dette møe bedre. Lykke til:)

Tiki sa for siden:

Ja da har jeg bestilt mintesens på iHerb, så her blir det mintknapper nærmere jul.

Alynna sa for siden:

Kjøp indisk tragant på apoteket, og bruk en knivspiss oppi peppermyntemassen :)

Indisk tragant er et slags bindemiddel som får massen litt seigere. Det brukes ofte av konditorer, f.eks når de lager sånn sugarpaste som likner i utseende og konsistens på marsipan. Man kan blande melis, eggehvite og tragant, og vips så får man en deig man kan rulle og kjevle som man vil. Konditorer bruker dette også til peppermyntekonfekt vet jeg. Bare ikke ta for mye, da blir det gummiaktig. Meningen er jo bare at det skal henge litt bedre sammen.

Har ikke testet med sukrin, men det burde bli omtrent likt.

Tiki sa for siden:

Tenkte på det samme, har en slik etter jeg laget marsipan til jul i fjor, men ikke formue nei, ble litt for gummi min marsipan husk jeg. Nå fikk jeg lyst på marsipan også.....

Dietta sa for siden:

Yummi !!!!!!!! :)

smgj sa for siden:

Jeg brukte denne og andre oppskrifter og lot meg inspirere

ca 2,5 dl sukrin
1 krm tragant
15-20 dråper peppermynteolje
1-2 eggehviter (jeg hadde noen til overs i en boks så jeg tok 4-5ss fra denne)
2ss smeltet brun cocosa

Dette rørte jeg sammen til en marsipanliknende masse. (Justerte med sukrin til den ble passe fast.)
Så trillet jeg 50-øre store kuler av den som jeg la på en tallerken. På grunn av fettet er massen smidig i romtemperatur. Inn i kjøleskapet med tallerkenen til kulene stivnet skikkelig. I morgen skal de få et dypp i hjemmelaget sjokolade.

Denne varianten benytter cocosa i stedet for fløte/delfiafett.

Yrla sa for siden:

Jeg brukte kaffefløte. Det funka ikke.Så ikke gjør som jeg.

Yrla sa for siden:

Ble det for vått? Det samme skjedde meg ihvertfall, men jeg tror det skyldes feil fløte. Eller også at hun dama har brukt vanlig spiseskje og ikke måleskje-spiseskje som jeg brukte. Ikke ble det særlig bedre i kjøleskapet heller. brukte du kremfløte eller hva?

Benzo sa for siden:

Dropp fløten. Bruk melis, eggehvite, tragant og peppemyntedropper. Kjør alt i hurtigmikser eller bruk stavmikser. Sett blandingen kaldt, helst et par timer. Da er deigen fast og fin.

Yrla sa for siden:

Høres smart ut, men hvor mye av hver?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.