< Tilbake til oversikten

Cottage cheese-kake, som smaker godt

otika sa for siden:

Jeg liker IKKE cottage cheese men måtte prøve oppskriften jeg fikk av ei venninne,og den var virkelig goood :p

1 boks cottage cheese
3 ss søtning (jeg brukte hermesetas)
4 egg
200 gr frosne bringebær
1 ts vaniljepulver
3 ss pofiber (kunne sikkert brukt litt mere)

Smør en ildfast form og bland cottage cheese og egg. Tilsett pofiber, søtning og vaniljepulver. Legg de nesten tinte bærene i bunnen på formen. Hell cottage cheese-blandingen over og stek "kaken" i stekeovn på 225 grader i ca. 30 min.

Fredrikke07 sa for siden:

Spennende! Hvordan blir konsistensen?

otika sa for siden:

Den ble passe i kantene,men litt våt i midten,men så var bærene mine helt fryste når jeg hadde dem oppi :) Kanskje man skulle hatt mere pofiber oppi,eller noe annet som binder,men jeg er ikke så kjent med sånt :rolleyes:

Smaken var super god og kaka får jo veldig lite karber :D

Charlott sa for siden:

Den skal prøves! :D

nellie sa for siden:

Bilde?:sikle:

otika sa for siden:

Aner ikke hvordan jeg legger inn,men skal prøve :)

nellie sa for siden:

Hehe, det går nok bra!:) så veldig godt ut, faktisk.
Leter stadig etter en måte å bruke cottage cheese på:p

otika sa for siden:

Jeg også :) kjøpte masse i Sverige men klarer ikke å spise det rent ,problem løst hihi

Tiki sa for siden:

Dette skal prøves. Hva er profibe? Kan jeg bruke JBKM eller fiberhusk i stedefor?

otika sa for siden:

Fant det i Sverige,heter semper pofiber...aner ikke hva det egentlig brukes til,men måtte erstatte hvetemel i oppskriften,og tok det :) aner ikke om du kan bruke noe annet altså

Bonitta sa for siden:

Du kan fint bruke fiberhusk i stedet for pofiber i oppskrifter, men bruk da mindre enn hva det skulle vært av pofiber ;)

Tiki sa for siden:

Takker. :)

Tiki sa for siden:

Hvordan blander du CC blandingen sammen med egg? Kan jeg bruke vanlig miksmaster? Ser ut som det er litt klumper av CC på bildet, så da finmoser du vel ikke CC? Eller bruker du bare en vanlig håndvisp?

Og tror du denne kan fryses i mindre stykker.
Ser for meg dette som den perfekte kveldskos.

otika sa for siden:

Jeg vispet først eggene godt og helte CC oppi sammen med det andre og vispet litt til :) (med miksmaster) egentlig ikke så glad i de klumpene,så neste gang skal jeg kille dem med stavmikser før jeg har dem i eggeblandingen :D Rakk ikke å fryse,for den ble borte så alt for fort :D Men ser ikke at det skulle være noe problem,bare varme den litt i micro`n når du skal koooose deg på kvelden :p

vimsen85 sa for siden:

Hva er egentlig hermesetas?

Tiki sa for siden:

Så bra. Kanskje prøve med og uten klumper jeg. ;)

Har sånne små sufleformer. Kanskje prøve å ha de oppi der og fryse de i posjoner. Nei denne må prøves altså.

Idarull sa for siden:

Hermesetas er kunstig søtning.

langaard sa for siden:

Du kan blande cc i kjøttdeig:)

vimsen85 sa for siden:

Laget av hva?

Idarull sa for siden:

Ingen anelse... Boksen er lik den til natreen så er vel samma greia. Tror kanskje Lisbeth har skrevet om det på bloggen sin.

otika sa for siden:

Ikke sikker på inneholdet jeg heller,men veit at det er litt mindre karbo i den enn natreen eller splenda, og den smaker kjempe godt på rømme/fløyelsgrøt :D og i Sverige så koster den 26 kr (billig)

Babycherry sa for siden:

Å den så god ut! :) Kan sikkert bruke sukrin eller stevia istede for kunstig søtning!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.