< Tilbake til oversikten

Hjelp!

Jorgen_BM sa for siden:

Er veldig interessert i å begynne på lavkarbo diett, har gått ned ca. 35 kg tilsammen nå, ved å bare spise normalt. I den siste tiden har jeg gått på "min egen" diett, Har spist hver tredje time, som regel 2 Wasa Fiber Plus med enten 1 porsjonsboks med Stabburet Leverpostei eller Stabburet Makrell.. Middager har variert, som regel supper eller kylling... Jeg har inntatt rundt 500-600 kalorier per dag, og gått ned en god del, ca 13-14 kg siden 15.12.10 ...

Men lurer på om kroppen min er i Ketose? Eller må jeg begynne på lavkarbo for at dette skal skje?

Og om jeg skal begynne på Lavkarbo, hva skal jeg spise? Er så innmari lettvint å slenge i seg to knekkebrød med en sånn porsjonsboks... Og ser det er mange fine frokost alternativer, men jeg har rett og slett ikke tid til å drive å lage i stand mat om morgenen...

Kari Marita sa for siden:

Det jeg lurer mest på er/du må være veldig sulten? 500-600 kalorier er jo veldig lite.Du kan være i ketose når du spiser så lite,kalorinivået blir høyere på lavkarbo hvis du spiser mye fett.Lavkarbo kommer sikkert til å virke for deg hvis du begynner med det,tror du vil bli mettere også.Lykke til.

[img]http://content.sweetim.com/tbsig/sig.asp?img=ad1[/img]

Jorgen_BM sa for siden:

Nei, kjenner kun at jeg er sulten når det er gått kanskje to og en halv time siden sist jeg spiste, og da er det jo bare en halv time til neste måltid...

Lavkarbo høres spennende ut, men virker så vanskelig.... vil ikke gi slipp på knekkebrødene, hehe

TrillTrall sa for siden:

Hvis du virkelig har spist bare 5-600 kcal/døgn så har du kjørt kroppen skikkelig på sparebluss og jeg er stygt redd for at den kan komme til å ta igjen kraftig når du begynner å spise mer. Du gir den jo ikke nok energi til å opprettholde de nødvendige livsfunksjoner over tid!

Spiser du grønnsaker da? Fisk? Kjøtt? Smør? Hvordan er formen? Er du frisk og opplagt, våkner du utsovet om morgenen og sånt?

ada-emilie sa for siden:

Jeg synes spørsmålet høres useriøst ut. Om du ikke vil gi slipp på knekkebrødene dine, og altså ikke forandre noe, hva skriver du her for da?

TrillTrall sa for siden:

humrer Har hørt flere si det - at de skulle så gjerne gått ned noen kilo i vekt, men forandre matvanene sine skal de så absolutt ikke nei! :lol: Man skal trene ekstremt mye for å klare å gå ned i vekt på samme kosthold som man ble overvektig på, om det i det hele tatt lar seg gjøre.

StineH sa for siden:

Dette høres rimelig likt ut som slik jeg spiste når jeg gikk ned i vekt for 3 år siden.. Gikk ned 25 kg på ganske kort tid..

Men at du ikke er sulten?... Det tror jeg nesten ikke på... OG er det ikke utrooolig slitsomt å måtte spise så utrolig ofte? Om du ikke har tid til å bruke på å lage en lett lavkarbo frokost, hvordan har du da tid til å spise 5-6 ganger om dagen?

Håper du åpner øynene dine og prøver lavkarbolivet, det er noe HELT annet enn knekkebrødlivet.. TRO meg... Kroppen din vil takke deg, og du vil mest sansynligvis få mer energi og en utrolig god følelse i kroppen.. OG du slipper muligens unna med 2-3 måltider om dagen - For du spiser deg mett og spiser når du er sulten..

PS : Glemte å nevne at jeg gikk OPP de 25 kg like fort som de gikk av, og med de fulgte 20 kg til..!

Jorgen_BM sa for siden:

Er det ingen som kan svare på hva jeg kan spise da? Jeg trenger noe lettvint som jeg kan ha med meg på skolen...

Og kroppen min kan umulig gå på sparebluss når jeg har snart gått ned 2 kg på èn uke..

Gerd sa for siden:

Mitt beste råd er å finne deg en retning du vil følge, og holde deg til den. Da vet du hva du kan spise. ( det ER foskjell på de foskjellige retningene, serru)
Ta deg tid til å lese ev. bok som hører til ”kuren”. Kunnskap er makt J
De aller fleste bøker om lavkarbo kan lånes på bibilioteket.
Ved å lese og sette seg inn i det man skal gjøre, så er sjansen for å lykkes, mye større.

Planlegging er viktig.
Sett deg gjerne opp ukeplaner og følg de slavisk i starten.
Det er viktig å lese karboinnhold på alle varer du kjøper.
En pekepinn er å ikke kjøpe noe som ikke er merket. Da vet du ikke hva du får i deg.
Grønnsaker er unntaket da. Det(og de aller fleste andre varer) kan du finne oversikt over her: www.matvareguiden.no

Så anbefaler jeg deg å lese denne tråden:forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Her har ArnaKristin samlet masse nyttig info.

Lykke til :heia:

TrillTrall sa for siden:

Kald omelett? Middagsrester? Har du mulighet til å varme noe i micro smaker de enda bedre enn om de er kalde. Lavkarbo-pannekaker? Tomatsuppe på termos? Lavkarbobrød med smør og fett pålegg? Min favoritt er solsikkebrød som ser mer ut som et flatt brytebrød enn et vanlig brød. Søk på "lavkarbo solsikkebrød" eller "Ziggys tomatsuppe" i google f.eks.

Jorgen_BM sa for siden:

Også er jeg litt usikker på hvilken av diettene jeg skal begynne på... Atkins, Lindberg eller Ketolyse?

senorita sa for siden:

Da må du bare lese deg opp på alle tre og ta den som passer best for deg.. :)

Gerd sa for siden:

Ja :ja:

Atkins og Ketolyse er ketosedietter. Teller karbohydrater
Fedon er ikke ketose. Der går det mer på lav GI

Linker til de forskjellige filosofiene ligger i den linken jeg gav deg i forrige svaret mitt.

:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.