Hei!:)
Jeg er ny i forumet i dag! Trenger noen å snakke/skrive med om hva som skjer når man starter på et lavkarbo-opplegg. Jeg har holdt på ca. 5-6 uker, men det skjer liksom ikke noe! Spiser i følge boka til dr. Hexeberg, men har ikke tatt av noe særlig, er ikke mer energisk (sover middag fremdeles) og har de samme "vondtene" som før. Jeg går ikke på noen medisiner, er ikke spesielt overvektig, men ønsker å bli litt tynnere, friskere og mer aktiv!
Hei!
Jeg er 165 cm høy og veier 77 kg. Spiser hexeberg frokostmat med joghurt og kesam, salat med egg og tunfisk til lunsj, middag var joikakaker, blomkål og en liten potet, kvelds 2 skiver hexebergbrød med ost og tomat. Drikker vann, litt kaffe og litt mer te. Rødvin i helgene, spiser noen 3-4 paranøtter, noen svisker og noen aprikoser hver dag. Liker krem så lager kakao med krem! mmmm. Men det skjer ikke noe (bare rar i magen av og til)!
Det var bra lite fett?? Skal du spise lite karbo MÅ du spise mer fett - ellers vil kroppen din sulte med lite karbo og ingen fett...nå ser det ut som det er en del karbo i maten din da - med potet, brød (kjenner ikke til hexeberg-brødet - det må jeg nesten google :) )
Nå kjenner jeg litt lite til Hexeberg sin diett - men den ser som du beskriver den litt lavkcalori med lite fett ut - og ikke som den lavkarbo jeg kjenner...
Rødvin i helgene sier du - hvor mye drikker du? Kroppen vil forbrenne alkohol før fett - så jeg ville kuttet ut alkoholen helt en periode til du finner utav hvordan dette skal fungere :)
Hei alle! Ja, det med fett er ikke så lett. Spiser jo meierismør på brød og steker i det, liker majones også. Kremfløte i frokostblandingen også. Regner med å spise ca. 50-70 karbo pr. dag, så av og til en liten potet føles greit. Hexebergbrød er egg, olje, bakepulver og mange forskjellige frø, helt greit egentlig, siste utgave var med gressløk. Liker også omelett med forskjellige ting og kokte og stekte egg. Lager også hexeberg-musli, samme frø som i brødet, nøtter og litt kokos og sukrin. Spiser også litt av mitt hjemmelagde syltetøy med sukker! Men spiser veldig lite andre ting som det er sukker i. Drikker aldri brus verken med eller uten sukker, lite vanlige kaker og svært sjelden vanlig gotteri. Har ingen lett-produkter lenger. Hva skjer a!
I forhold til det du beskriver du spiser - spiser du for lite fett. Selv med 70 gram karbo pr dag kan du spise mye fett - og jeg ser ikke mye fett i beskrivelsen din :)
Skriv ned det du skriver over et par dager - litt mer mengde-beskrivelse så er det lettere å se om det er noe med kostholdet ditt. Det beste er vel om du regner næringsfordeling (karbo, fett, protein) selv noen dager - prøv diett.no eller last ned mat på data programmet fra www.matportalen.no da vil du få et fint bilde om du spiser riktig fordelt :)
Jeg er helt ny her, og har spist lavkarbo i snart to uker. Den første uka gikk jeg ned 1,4 kilo og var strølende fornøyd, men nå går jeg bare opp igjen. Jeg lurer også på hva jeg gjør galt! Jeg skriver matdagbok så jeg vet hva jeg får i meg, og ketostix gir utslag. Det var dette med fettet....Når man er vant til å spise minst mulig fett så er det vanskelig. Hvor mye fett skal man egentlig spise da? :confused:
Her er hva jeg spiste i går:
Omelett av to egg m/ 2 ss kremfløte, purre, ost og skinke
1 oksekarbonade m/ salat
2 hjemmelagde fiskekaker i saus av fløte og creme fraiche (kokte ut panna), purre og brokkoli
1 skyr
Bellamie
Hei Eli, Hexenberg er vel noe tilnærmet Lindberg? Ofte er det kanskje noe trening som skal til for å øke forbrenningen. Videre ville jeg kuttet ut selv en liten potet, det er unødvendig.
På Lindberg kan man spise ett såkaldt c-måltid om dagen, dvs langsomme karbohydrater som lavkarbobrød, knekkebrød, grov ris osv. Ellers spiser man endel linser, bønner etc, og får i oss fett mye fra oljer, nøtter osv. Avocado og makrell i tomat er også gode fettkilder.
Jeg kan anbefale deg å lese litt om Lindbergs kostholdsfilosofi så du skjønner sammensetning av måltid og dagsmeny bedre. Den er noe annerledes enn både atkins og ketolyse.
Dessuten må du gi det hele tid! Jeg gikk ned 25 kg på Lindberg, men det var over 2 år og med trening. Treningen da er ca 60% puls, altså ikke den hardeste.
Hm. Jeg blir ikke klok på dette. I dag var vekta opp igjen. Hvorfor skjer dette da? Og hva skjer hvis jeg spiser lavkarbo, OG lite fett? Det sitter langt inne for meg dette med å steke i smør, bruke kremfløte, bacon osv. Det er unektelig noe demotiverende at vekta ikke rikker seg :confused:. Hvor lenge har dere spist lavkarbo før det gir utslag på vekta? Jeg er usikker på hvor lenge jeg skal la dette få en sjanse, før jeg evt. prøver en annen kostholdsfilosofi. Døyt 1 kilo på 2 uker er vel ikke akkurat noe å skryte av?
Husk at muskler veier mer enn fett, så hvis du bygger muskler samtidig som fettet forsvinner, vil du bli slankere selv om vekta er den samme. Derfor: Målebånd er tingen
Det er en stund siden vi har hørt fra deg her - ihvertfall i denne tråden - hvordan går det med deg?
Jeg tenker litt at Hexeberg er "redusert" karbo-kosthold, og at du kanskje vil få bedre resultat om du prøver feks ketolyse et par mnd før du evt går tilbake til Hexeberg...
Hva slags "lavkarbo" retning følger du? Altså hvor mye karbo pr dag?
Du skal IKKE spise lavkarbo OG lavfett - nyrene dine vil få for stor belastning av mest protein så dette vil ikke hjelpe.
Først bør du forsøke å spise lavkarbo - dvs ca 5% karbo, 70% fett og 20-25% protein av dagens kcaloriinntak (til info har 1gram protein og karbo 4 kcal, mens 1 gram fett har 9 kcal) over litt tid, et par uker ihvertfall.
Dette i hovedsak for å få i gang ordentlig fettforbrenning. Kroppen din TRENGER fett når du spiser så lite karbo.
Noter så ned over et par -tre dager alt du spiser inkl vekten på det - og beregn kcal, karbo, protein og fett pr dag. Kanskje spiser du ALTFOR lite mat totalt sett? Kanskje du spiser ALTFOR mye for DIN kropps forbrenning? Kanskje du spiser for lite fett? Vanskelig å si om du ikke kjører en forskningsperiode på din egen kropp :)
Eventuelt kan du forsøke å følge ketolyse - som i større grad gjør at du ikke trenger å veie og måle så mye selv (retningslinjene er ganske klare). Ved å følge generell lavkarbo kreves det nok en del mer kunnskap og erfaring slik at man gjør ting korrekt og spiser nok av det man skal spise nok av :)
BMI'en din er heller ikke særlig høy - og vektnedgang vil da naturlig gå saktere. Vekt er oppskrytt - SIZE er in! Bruk målebåndet og drit i vekta du - jeg går ikke ned særlig selv det siste hundre-året - men jeg har endret veldig i kroppsfasong og klærne sitter mye bedre på meg - selv med vekt uten endring ;) så egentlig burde man KASTE vekta og investere i et målebånd i gull ;)
Jeg ville kuttet helt ut all tørket frukt og syltetøy og erstattet det med bringebær. Og spist mindre brød, og heller mer kjøtt eller fisk. Jeg ville også begrenset kakao til en kopp daglig eller kuttet det helt ut helst. Det samme med kremfløte; bør begrenses. Istedenfor kan du spise et grønnsaksmåltid til, kanskje en salat med olje eller avokado. Ost kan spises uten brød sammen med salat, eller bare sammen med kylling, egg, fisk etc.
Hehe, målebånd i gull.....jeg har et GULT da....
Jeg følger vel egentlig boka/bøkene til Dahlqvist.
Eks. på hva jeg spiser pr. dag:
Frokost: en liten boks makrell i tomat, 1 ss ekte majones, 1/2 avokado
Lunsj: Salat med tunfisk og oljedresseing/olivenolje
Middag: Laksefilet/kyllingfilet m/ pesto, blomkål, brokkoli, fløtesaus (koker ut panna med fløte evt. créme fraiche. Steker i meierismør eller ghee.
Hvis sulten på kvelden: 1 skyr eller hjemmelagde lavkarbo knekkebrød m/smør og ost.
Men jeg bør kanskje føre matdagbok en stund. Det skal jeg gjøre.
Men altfor lite mat totalt sett? Var det ikke slik at man ikke behøver å telle kalorier på lavkarbo? Det er vel nærmest LCHF jeg følger....
Men jeg ser at jeg kanskje spiser for mye proteiner og for lite fett....?
Det jeg er mest usikker på er hvor MYE jeg skal spise. :rolleyes:
Vi har alle så forskjellige kropper - og vi har alle forskjellige måter å spise på - føle sult på osv. Det er ikke ukjent at lavkarberer har opplevd at de har ligget på langt under 1000 kcal pr dag... noe som jeg oppfatter som lite uansett hvilken diett man følger :) Føler kroppen at den ikke får den næringen den trenger for å fungerer - mener jeg at den holder an litt på å slippe fett...
Protein-tommelfingerregelen er 1-1.5 ganger gram som kilo kroppsvekt - opptil 2 gram pr kilo kroppsvekt om du trener mye og hardt. Du kan godt ligge på omtrent samme antall gram i fett - i kcalorier vil det uansett bli en god prosent.
Noen kan spise 2-3000 kcal pr dag og gå ned, jeg må mye ned i kcal for å gå ned (selv om jeg i senere tid ikke har forsøkt å spise MYE mer mat...) - og for alle de som ikke enkelt og greit mister vekt bare ved å følge en retning systematisk - så må det etter min erfaring forskning til - altså forskning på egen kropp :) (Urettferdig - men ikke mindre sant ;) )
Så føring av matdagbok noen dager her og der for å se hvordan du ligger an kan kanskje gi deg et par overraskelser :)
Du spør også hvor lenge man bør spise lavkarbo uten resultater før man endrer filosofi - vel - jeg synes ikke man skal gå bort fra lavkarbo - fordi det har så mange helsemessige fordeler også som du ikke får ved andre kosthold.
Kanskje du kan si noe om kostholdet så langt har gitt deg andre fordeler? Av og til må man fokusere på det positive også - spesielt når man ikke helt oppnår det man aller helst ønsker seg med en gang ;)
Takk for svar! Da er jeg i gang med "regnskap". Trodde jeg hadde spist vanvittig mye kalorier i dag, men det så ikke så galt ut. Jeg skal ikke gi opp.;)
Det er veldig viktig å se på hvordan du ser ut, ikke hvilket utslag vekta gir! Det optimale for kroppen er faktisk å bare gå ned 0,5 kg i uka. Hvis du går ned veldig mye mer, er det mest vann og muskler som forsvinner.
Synes det er rart dette her..... vekta viser på GRAMMET samme resultat for 3. uke på rad...:confused:. Og jeg veier meg bare en gang i uka.Hvor lang tid skal det ta da, før noen kilo også forsvinner? Jeg følger lavkarbodiett som beskrevet i Dahlqvist og Hexeberg. Dere som har gått ned, når startet vektnedgangen?
Hvordan går det med kalori-inntaket? Hvor mye karbo spiser du hver dag?
Noter ned i boka hvordan du spiser nå - slik kan du nemlig spise for å holde vekta når du er ferdig med vektnedgang ;) (Aldri så gæli at det ikke er godt for noe... ;) )
Jeg gikk ikke ned i begynnelsen, jeg gikk faktisk opp! Siden jeg var inslulinresistent, begynte jeg med noen medidiner som heter Metformin som hjelper insulinet igang. Det var redningen for meg, først da begynte jeg å gå saaaakte ned, dvs 1-2 kg i mnd. Og jeg var kjempenøye med kostholdet!
Jeg gikk til lege hos Lindbergklinikken og fikk heldigvis hjelp der.
Nå har jeg faktisk gått ned 20-25 kg.
Takk, det var litt trøst! Jeg spiser nok under 20 karber om dagen, men synes det er litt slitsomt å skulle holde regnskap med alt mulig. Hvordan sjekker man om man er insulinresistent? Blodprøve?
Ja, jeg gikk til Lindbergklinikken. Litt dyrt men verd hver eneste krone! Dermed slapp jeg å analysere eventuelle partystoppere, hvor mye tåler jeg, hva tåler jeg ikke osv.
Jeg fulgte en diett som heter Eurodiett. Dette er en diett som først er basert på pulver. Den er delt inn i 4 ulike faser. Men jeg startet i fase 3 uten pulverproduktene og fulgte de ulike trinnene der etter anbefaling fra legen.
Dette er snodig dere; vekta står helt stille fortsatt, men den ene nye buksa jeg kjøpe i forrige uke er allerede for stor!!!!! :p Dette kan blir dyrt hvis jeg må ha nye klær hver uke, men det får ikke hjelpe. I går bemerket flere kollegaer at jeg var blitt tynnere. Så til dere andre som har vært like frustrert som meg over at vekta ikke minker; glem den! Bruk klær som mål i stedet. Nå koser jeg med en kopp kaffe med 1 teskje Cocosa oppi. Veldig godt faktisk :) Og takk til Nerthus her ikke som backer opp, det har gjort at jeg ikke har gitt opp. Jeg hadde ikke fortsatt hvis det ikke hadde vært for forumet her.:klem:
Lykkelig Bellamie
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.