< Tilbake til oversikten

Ketolysekuren og trening!

ikea sa for siden:

Hei!

Jeg er relativt ny på dette forumet. Og lurer på noe i forhold til trening. På søndag skal jeg spille håndballkamp, og jeg spiller som oftest hele kampen. Men når jeg går på ketolyse blir jeg så ufattelig sliten, klarer ikke spille en omgang en gang før jeg må gi meg. Føles som om jeg rett og slett går tom for energi. Er det noe jeg kan spise rett før kampen som gjør at jeg orker 2 x30 min? :)

Fjasnissen sa for siden:

Hei. Kroppen din bruker vanligvis glukogenlageret for å holde deg i sving (altså karbohydrater). Nå har du nettopp begynt å nekte kroppen din denne raske energien, og det tar litt tid før kroppen din er vant til å utnytte fettet du både bærer på og spiser til energi på en effektiv måte. Du må nesten regne med at du ikke har det samme "trøkket" en liten stund til.... men så skjer det noe. Jeg har sett at enkelte som driver med utholdenhetsidrett sier de kan løpe lengre og hardere enn før, fordi de ikke får melkesyre. Så hold ut, og snart har du energien tilbake.

ikea sa for siden:

Takk så mye for svar. Får vel bare svare at jeg ikke er i form om dagen hvis folk spør meg:pIkke alle som forstår seg på lavkarbo "der ute" akkurat. Føler meg rett og slett sinnsykt dårlig trent, for to uker siden kunne jeg jo spille en hel kamp uten problem. Men det er ikke noe farlig ved å presse meg selvom jeg blir sliten? Jeg går på sykepleierstudiene og der driver de med alt av skremme propagandar i forhold til å ikke spise karbohydrater og å trene. :confused:

Fjasnissen sa for siden:

Jeg ville ikke pusha alt for hardt i starten. Kroppen jobber ganske hardt som det er. Vil jo ikke at du skal svime av midt i treninga heller. Du får si at du ikke er helt i toppform for tia, og at du må tilpasse tempoet til kroppen.... så kommer du sterkere tilbake etter hvert.

Hvis folk skremmer med propaganda om lavkarbo og trening, så kan man jo spørre seg hvordan Björn Ferry vant OL-gull på lavkarbo (og slo vår superhelt Bjørndalen). Bare lytt til kroppen din du ;)

Bæret sa for siden:

Lytt til kroppen din ja, men litt kan du presse. :)

Når den er vant med fettforbrenning går det mye bedre.

Jeg har masse energi å gi under trening, MYE mer enn før faktisk. :D

ikea sa for siden:

Ja, må nok føle det på kroppen ja. Men hvor lang tid tok det før du kunne trøkke i fra på treningen? Var på spinning i dag,og det var jo helt latterlig.. Måtte bare sitte på sykkelen å tråkke, orket ikke intervallene, ikke èn :p

nellie sa for siden:

Kan ta alt fra et par dager, 5-6 uker, til flere måneder:)
Pass på å spise nok fett og fyll på med masse fett før trening, så går det kanskje litt bedre.

Kitt sa for siden:

Dersom du leser i trådene du finner her som er startet av BitTorres(og mange av de andre), vil du lære masse om trening, ketose og lavkarbo!:)

Gracella sa for siden:

Jeg var helt i svime de tre-fire første ukene.
Nå må jeg bare først "bli varm i trøya", så kan jeg gi på i "evigheter"

Alkazelters sa for siden:

Kokosfett inneholder mellomlange fettsyrer som kroppen kan bruke raskt som energi, derfor vil jeg anbefale deg å spise litt kokosolje før trening. Du kan kjøpe dyr på helsekost, mye rimeligere (og sannsynligvis litt dårligere kvalitet, men de mellomlange fettsyrene er de samme) på grønnsaksforhandler. Du kan også bruke delfiafett, dette er litt mer bearbeidet, men fortsatt ok!

nellie sa for siden:

Hvis jeg går over i ketose etter å ikke ha vært det en stund er utholdenheten der med en gang. Har ingen hard overgangsperiode.. Kanskje fordi at jeg så ofte går ut og inn av ketose? Styrken er det verre med, den blir aldri bra for meg i den tilstanden.

Kari Marita sa for siden:

Når jeg begynte med lavkarbo hadde jeg veldig dårlig yteevne under løpingen,jeg har løpt mye før lavkaro kostholdet og var i bra form.Trodde jeg aldri mer skulle klare å løpe som før,men etter noen uker snudde det plutselig og jeg yter like godt som jeg gjorde før.Gjelder også styrketrening.Jeg spiser opp mot 50 karber daglig.Kan bli mindre også.Så det er bare å ta tiden til hjelp.

Må også legge til at jeg spiser ikke så mye fett,men mer protein og lite karber.Regner også på kaloriene.Det går fint å yte like bra på trening med mindre fett også og lite karber.

[img]http://content.sweetim.com/tbsig/sig.asp?img=ad1[/img]

jvb sa for siden:

På samme måte som du trener styrke og utholdenhet må også kroppens evne til å bruke fett effektivt som energi trenes opp.

Når du ser og hører skremselspropaganda: Det er riktig at kroppen MÅ ha noen få karbohydrater, men den kan fint lage disse selv av proteiner og fett. Sjekk f.eks. no.wikipedia.org/wiki/Glukoneogenese

Fullkorn er bedre enn finmalt, men det er ingen grunn til å automatisk tro at det er bedre enn INGEN korn ;)

Jeg gikk inn på matvareguiden.no og lagde en "tallerken" med en frokost så "sunn" at Fru Jaquesson hadde kjent det krible både her og der... ;)

100g pumpernikkel fullkornsbrød dvs to skiver
5g Vita hjertego lett margarin (tynt lag altså)
40g Vita hjertego leverpostei (normalt lag m ca 20g pr skive)
1,5 dl Vita hjertego fruktdrikk eple og appelsin (lite glass)
tilsammen ca 400kcal

og sammenlignet med
2 egg stekt i smør (ca 120g)
25g norsk sopp (stekt)
10g smør
1.5 dl kaldt vann
(også kjent som en liten omelett med et glass vann) - 300kcal

Den "sunne" frokosten hadde mer antioksidanter, fiber, sink og jern.
Den sunne frokosten hadde flere typer, og høyere eller likt innhold, av vitaminer.

Vil også påpeke at hadde vi tatt vekk leverposteien fra den "sunne" frokosten kunne man nesten like gjerne bare drukket vann med sukker i til man fikk ca 400kcal

Bonus: Gjett hvilken frokost som er den billigste...

langaard sa for siden:

Jeg har lest at delfiafett er et avfallsprodukt uten næringsstoffer:eek:styrer unna den ja:ja:

Jolly sa for siden:

Hei Ikea.
Jeg gikk på ren ketolysekur høsten 2009, og jobber i tillegg til vanlig jobb på skole, som spinninginstruktør på treningsenter. Når jeg begynte på ketolyse, så var det for å ta de første 10 kg som hadde lagt seg på her og der, sakte, men sikkert gjennom 3 fødsler. Jeg hadde vel 2-3 uker der jeg kjente at kroppen ikke helt var i lage, men jeg greide å fullføre øktene mine, men må litt lavere "gir". Det som jeg gjorde var at jeg passet på å få i meg en proteinshake rett før trening, samt en god neve med nøtter, helst paranøtter. Jeg hadde også en nøttepose i sekken, så om jeg kjente at jeg hadde litt lite å gå på, tok jeg også en neve under øka. Kombinert med mye vann, så gikk det kjempebra. Etterhvert som ukene gikk ble utholdenheta helt super, jeg hadde spinningstimer på 90 minutt, og når jeg først hadde blitt varm i trøya, som for min del er ca 20 minutt, så kunne jeg kjøre time etter time.
Pass på å fyll på med fett under håndballkampen, ta noen nøtter i ny og ne når det er timeout og slik, så tror jeg det vil komme seg i løpet av et par uker. Men, si ifra til treneren din om at du ikke er helt i form, så han ikke tror du bare "syter".

Gracella sa for siden:

Ja, slik har jeg det også. Det var kun første gangen jeg gikk inn i ketose at jeg hadde slike symptomer. Andre og tredje gang hadde jeg lett hodepine en dag eller to. Og energien er der hele tiden nå :) . Men jeg må varme opp, jeg har ikke energi til å yte "max" fra første steg eller tråkk... Men så kan jeg holde på i evigheter, kjennes det ut som :)

aktivjente sa for siden:

Håper du ikke gir opp Ikea! Det tok meg kun et par uker å komme i form etter at jeg starta på ketolysekuren. Lot kroppen få venne seg til det nye brennstoffet, og trente kun 2-3 ganger i uka de første ukene, men så oppdaga jeg at jeg "plutselig" hadde mye mer energi, kunne dra på skikkelig, lenge, uten å "gå tom". Nå klarer jeg en basketkamp uten en eneste pause, og jeg er gammel :D... Er blitt mer spenstig, eksplosiv og derfor langt hurtigere. Tenk om jeg hadde spist lavkarbo da jeg spilte aktivt i førstedivisjon... sukk.

I dag trener jeg minimum 5 ganger i uka, og føler at jeg har mer enn nok energi å ta av (og det har jeg jo - minst 9 kilo...)

Med andre ord; bare gled deg!!

Runegutt sa for siden:

En til to teskjeer cocosa en halvtime før trening gjør underverker. Fettet i Cocosa omdannes superraskt til ketoner, så musklene dine får påfyll. Cocosa i te fungerer. Cocosa smeltet og rørt sammen med noen ruter 70-80% sjokolade og støpt i konfektformer fungerer bedre. Greit med en "sjokoladesnacks" før trening.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.