< Tilbake til oversikten

Hjemmelaget yoghurt

kamp sa for siden:

Man trenger:
1 L helmelk
3 ss biola yogurt eller yogurt starter pulver
1 gryte
1 visp
1 glass

2 glass på 1 L
1 "kjøleboks"
Et varmt teppe

Evt et elektronisk termometer

Hell melken oppi gryten og varm dem opp til den neste koker. (Bruker man termometer stoppes det når den når 80C)

Avkjølk melken til ca 42 grader, det vil si "tørr gjær" temperatur. Ikke varmere, da kan man drepe bakteriene som lager yogurten.
Et tips for å få det til å gå fortere er å sette den i vasken med kaldt vann rundt.

Ta 2-3 dl av melken i et glass og rør inn 3 ss biola yogurt eller start kultur pulver

Hell melken tilbake i gryten og rør rundt

Hell melken over på glasset og lukk lokket

Hell varmt vann på det andre glasset

Legg teppet i bunnen av "kjølebaggen" og sett begge glassene oppi

Lukk lokket

La den stå i 6-10 timer.

Sett glasset med yogurt i kjøleskapet.

Etter 6 timer har yogurten satt seg og du kan spise nydelig hjemmelaget ekstremt probiotisk yogurt!

Yogurtstarter kan kjøpes på iherb
Termometer har jeg kjøpt på ebay
Man kan selvfølgelig bruke hvilke som helst termometer!

marjusen sa for siden:

Hvor mange KH pr 100 gram får denne?

kamp sa for siden:

Like mye som 1l melk + 3ss yogurt / vekt *100

marjusen sa for siden:

Blir ca 5 karb pr 100 gram da? Om jeg ikke har regna feil;) hehe

Men da er det vel mindre i tyrkisk yoghurt og skyr, men hvis denne smaker som skikkelig yoghurt er det jo verdt forsøket:D

kamp sa for siden:

Dette blir skikkelig naturell yogurt med mye probiotika.. (så vist du opplever symptomer som trøtthet, vondt i ledd o.l. er det pga at dårlige bakterier dør i magen, og da blir du ebdre etterpå:))

kamp sa for siden:

Det er 5,1 i tyrkisk yogurt og 3,3 i skyr.

Kommer ikke karbohydratene fra laktosen?
Laktosen blir "spist" av bifisu og aci bakteriene i yogurten..

snowflakes sa for siden:

kan man bruke annen yoghurt også? kanskje litt sent å spør siden jeg er mitt i oppvarmingen av melka og bare har vanlig tine yoghurt naturell, men takknemmelig for svar!

smgj sa for siden:

Spennende - du må ikke bruke upasturisert melk, altså?

Jeg antar at man bruker biola fordi de kanskje ennå har levende bakterier i seg? Andre typer youghurt er ofte "drept" etter produksjon.... ?

kamp sa for siden:

Tidligere har jeg brukt "butikk melk" altså homogenisert og pasturisert.

Nå har jeg derimot fått tak i melk fra kua/geita :) syns den blir enda bedre da.

Yonah sa for siden:

Funker fint med vanlig tine naturell, den er levende.

TigerTove sa for siden:

Men kan man lage av fløte i stedet for melk? Eller må bakteriene ha nok melkesukker?

kamp sa for siden:

Antar fløte også virker.. Selg lager jeg ofte av kokosmelk, tilsetter da en ss honning slik at bakteriene får noe å spise på.

Yonah sa for siden:

Hadde jeg vært deg, hadde jeg prøvd halvt om halvt med melk og fløte. Jeg har prøvd den kombinasjonen og det var over the top for meg.. Det som funker best er 2dl fløte på 8dl melk, men jeg har fint fått til 7dl melk og 3dl fløte, men det er fetere enn tyrkisk yoghurt. Uten å ta høyde for hvor mye melkesukker bakteriene spiser opp så:
7+3 gir 15g fett/100g og 4.1g karbo/100g.
9+1 gir 7.3g fett og 4.4g karbo
8+2 gir 10g fett og 4.2g karbo.

lav1 sa for siden:

Hvor lenge holder yogurten seg?

kamp sa for siden:

2-3 uker, kan fryses.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.