Man trenger:
1 L helmelk
3 ss biola yogurt eller yogurt starter pulver
1 gryte
1 visp
1 glass
2 glass på 1 L
1 "kjøleboks"
Et varmt teppe
Evt et elektronisk termometer
Hell melken oppi gryten og varm dem opp til den neste koker. (Bruker man termometer stoppes det når den når 80C)
Avkjølk melken til ca 42 grader, det vil si "tørr gjær" temperatur. Ikke varmere, da kan man drepe bakteriene som lager yogurten.
Et tips for å få det til å gå fortere er å sette den i vasken med kaldt vann rundt.
Ta 2-3 dl av melken i et glass og rør inn 3 ss biola yogurt eller start kultur pulver
Hell melken tilbake i gryten og rør rundt
Hell melken over på glasset og lukk lokket
Hell varmt vann på det andre glasset
Legg teppet i bunnen av "kjølebaggen" og sett begge glassene oppi
Lukk lokket
La den stå i 6-10 timer.
Sett glasset med yogurt i kjøleskapet.
Etter 6 timer har yogurten satt seg og du kan spise nydelig hjemmelaget ekstremt probiotisk yogurt!
Yogurtstarter kan kjøpes på iherb
Termometer har jeg kjøpt på ebay
Man kan selvfølgelig bruke hvilke som helst termometer!
Dette blir skikkelig naturell yogurt med mye probiotika.. (så vist du opplever symptomer som trøtthet, vondt i ledd o.l. er det pga at dårlige bakterier dør i magen, og da blir du ebdre etterpå:))
kan man bruke annen yoghurt også? kanskje litt sent å spør siden jeg er mitt i oppvarmingen av melka og bare har vanlig tine yoghurt naturell, men takknemmelig for svar!
Hadde jeg vært deg, hadde jeg prøvd halvt om halvt med melk og fløte. Jeg har prøvd den kombinasjonen og det var over the top for meg.. Det som funker best er 2dl fløte på 8dl melk, men jeg har fint fått til 7dl melk og 3dl fløte, men det er fetere enn tyrkisk yoghurt. Uten å ta høyde for hvor mye melkesukker bakteriene spiser opp så:
7+3 gir 15g fett/100g og 4.1g karbo/100g.
9+1 gir 7.3g fett og 4.4g karbo
8+2 gir 10g fett og 4.2g karbo.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.