< Tilbake til oversikten

Matpakke!

HMW sa for siden:

Noen gode matpakketips?

Jeg er student og har hatt det for vane å spise veldig mye brød, frukt, pasta og poteter. Jeg fikk et tips av legen min om å prøve lavkarbo siden blodsukkeret mitt har en tendens til å leke jojo. Målet mitt er derfor ikke å slanke seg, men å leve uten alt for mye karbohydrater for å se om det kan hjelpe meg å holde konsentrasjonen.

Problemet er at jeg syntes det er vanskelig å finne ting jeg kan spise på skolen. Jeg er vandt med å spise brød til alt. Har prøvd meg på salater o.l., men uten f.eks pasta blir jeg fort sulten. Når jeg da ikke kan spise ting som f.eks. frukt går jeg tom for ideer. Siden jeg er student er heller ikke økonomien på topp og heller ikke tiden. Om det er noen som har enkle, forholdsvis billige matpakkeforslag blir det mottatt med glede =)

BlirFjong sa for siden:

Når det gjelder salater må du tenke annerledes. Dropp store mengder isbergsalat og annet som ikke metter men fyll på med tunfisk/egg/kylling/kjøtt eller annet med proteiner. Sørg også for å få med litt fett, jeg pleier å ha i avokado og bruker en hjemmelaget oljebasert dressing. Ellers er middagsrester godt dersom du har muligheten for å varme opp :)

Nerthus sa for siden:

Da må jeg igjen reklamere for at det FINNES gode lavkarbobrød også :)

MINE favoritter (andre kan ha andre) er Karins beste brød (som du finner oppskrift på her på forumet), og brødmixen til spisdegslank som du bestiller på nett og får i posten (blandes med vann og stekes i ovnen).

De har bare 1 gram karbo pr skive, så jeg ser ingenting i veien for å prøve disse. De smaker etter min mening som ordentlig grovbrød, og det er mye fiber i begge to. (Spisdegslankmixen skal blandes med vann i foodprocessor i TRE sekund og så over i brødform... Så kjapt går det ikke men jeg har opplevd at 10 sek er litt for lenge og måtte faktisk TRUE deigen utav foodprocessoren og tvinge den ned i brødforma :lol:

Jeg vet ikke hva som blir rimeligst for deg som student, men brødmiksen gir 10 skiver pr 250 gram mix, så da kan du jo regne litt på det selv :) Karins har mange ingredienser som gjerne koster litt, men de er svært drøye i bruk - er min erfaring.

Forutenom lavkarbobrød bruker jeg å spise slike ting til lunsj:

• Omelett (med ost/skinke/sopp/ velg-selv) - gjerne en salat med litt tomat til.
  • middagrester!!!
  • pizzasnurrer (oppskrift på forumet, kan fryses og tas opp på morgenen)
  • hjemmelaget smoothie (med fløte, da blir du ikke så raskt sulten)
  • rekesalat av majones, creme fraiche, avocado most og krydret med feks sitron, salt, pepper.

Du kan nå bare spise pålegg - nå som du spiser lavkarbo;)

• Spekeskinke rullet i osteskiver, oliven på glass til
  • salat med fetaost, oliven, og stekt kyllingbiter, eller kyllingpålegg. Husk olje eller hjemmelaget dressing til for fett!

Det er ingen regler så lenge du spiser lite karbo og mye fett, så velg mat etter hva slags rester du har - og du som er student - brukt litt tid på å jakte tilbud :) Rema er etter min mening billigst på basic-varer, ellers sjekk ut brosjyrene fra de andre kjedene - nå er det feks 40% på norvegia på coop, og ost kan faktisk fryses :) Kjøp feks ferdig raspet - helt genial å fryse :) (dette da selvfølgelig om du HAR fryser da hehe). Når det gjelder grønnsaker kjøper jeg helst ferskt - det tar kun 5 minutt å koke grønnsakene perfekt. Du kan også velge fryste grønnsaker, det er like greit. Kokt blomkål fra i går feks, blir perfekt i en blomkålsalat blandet med majo/creme fraich, persille, gressløk, sitronsaft, litt flytende natreen om du liker det, dæsj salt og litt pepper. Sammen med rester av biffen fra i går - perfekt, eller sammen med spekeskinke og kanskje litt eggerøre?

Det er såååååå mange muligheter og valg - bla deg gjennom oppskriftssidene og du vil få MANGE tips!

Hvis du sliter med at du er sulten etter måltid - spiser du kanskje for lite fett...?

Cherry sa for siden:

Jeg skal prøve å gå inn på hva du KAN spise før du får matpakketips.

Dropp poteten i hverdagen

Ris? Spis fullkornsris eller brun ris

Pasta? Spis fullkornspasta

Brød? Spis så grovt brød som overhode mulig eller lavkarbobrød, f.eks fedonbrødet. Del det opp i skiver, frys ned og ta opp den mengde skiver du trenger.

Bare ikke la risen, pastaen eller brødet være HOVEDDELEN i måltidet. En liten mengde holder lenge.

Spis frukt, bare spis den sammen med noe fett, som ett par tre nøtter eller noen biter ost. Ikke spis banan og druer.

Leveregler:

1. Sukker har overhode ingen som helst slags næringsverdi. La sukkerinntaket høre til sjeldenhetene.
  2. Unngå fint mel i en hver form

Bra matvarer:
Rent kjøtt, ren fisk, fjærkre. Ikke blandingsprodukter som f.eks fiskekaker, som inneholder 5% fisk og resten mel og stivelse. En kjøttkake, karbonade eller pølse går nok greit en sjelden gang men la basisen av proteinkilder være REN UPROSESSERT MAT. Det er ikke nødvendig å skjemmes over å forsyne seg GODT med proteinkilder.

Egg i alle former og varianter. Egg er sunt for deg. Spis så mange du lyster, til det tyter ut av ørene. Stekt, kokt, forlorne, rå, eggedosis (med sukrin, ikke sukker), i havregrøt etc.

HAVREGRØT: Noen her vil kanskje steile, men for deg som kun skal ha stabilt blodsukker er havregrøt noe av det aller beste du kan innta. Kok den gjerne opp med halvt melk og vann, eller fløte, knekk i ett egg eller bland oppi litt cottage cheese. NB: Om jeg blander min grøt med cottage cheese så må jeg bruke stavmikseren for å få vekk "klumpene" ;). Ha på f.eks kanel og sukrin.

Grønnsaker: Du kan sikkert spise ALLE grønnsaker, også gulrot og kålrot, samt mais. Stekt, kokt, woked, smørdampet etc. Men dersom blodsukkeret svinger for mye prøv å kutt ut rotgrønnsaker en stund og se.

Frukt: 1, men MAKS to frukter om dagen. Spis den med en fettkilde, så begrenser du blodsukkersvigningen. Spis alltid mer grønnsaker enn frukt.

Bær: 1 porsjon bær om dagen er bare flott. Masse flotte stoffer i de.

Nøtter: RÅ nøtter, f.eks mandler, paranøtter, valnøtter, peanøtter med skall. etc. Men ikke gafle ned en hel pose peanøtter hver dag altså.

Melkeprodukter: Ikke lightprodukter. Helmelk, fløte, ekte rømme, cottage cheese, creme fraiche, oster etc. Du kan sikkert spise vanlig youghurt, men bare en om dagen og med en fettkilde. Alller helst spis SKYR fra q-meieriene.

"Tilbehør": Til middager kan det virke stusselig med kjøtt og grønnsaker. Du kan spise linser, bønner, fullkornsris, fullkornspasta, blomkålmos etc til dette. Husk at linser, bønner, ris og pasta ikke bør utgjøre mer enn en 25% av måltidet.

Drikke: VANN (viktig), te (søtet med natreen f.eks, ikke sukker), biola, rødvin og kaffe.

"Brødvarer": Grove knekkebrød (wasa fiber pluss, fiberrik, rugsprø etc eller rett og slett bake lavkarboknekkebrød), lavt GI-brød, grove te-kaker, mørkt brød etc.

"Kosevarer": Mørk sjokolade minimum 70% men ikke mer enn 30 gram pr dag, om det spises daglig. Gode oster og rødvin. Bær, kesam etc. Bær med vaniljekesam er fryktelig, fryktelig undervurdert.

Det du må begrense er altså: Inntaket av fullkorsnris, fullkorsnpasta, brødvarer, frukt, kornvarer (aldri hvetemel, noen ganger rug, bygg etc. Havregrøt kan du lage på store havregryn for dne har lavere GI og dessuten får du mye grøt av ei pakke havregryn til 10 kroner)

Ikke mye fett i måltider med mye karbohydrater.

Matpakketips:

• Omeletter i alle varianter. Husk grønnsaker.
  • Havregryn i en boks som tåler mikro. Bare å ha i vann og nuke den så kan du spise. Man får sånne ferdigkjøpte grøtbokser til dette, men de koster 12 kroner stykket, men da kommer grøt, med eple eller bær og kanel i samme boksen.
  • Salater i alle varianter. Du må ikke skjemmes for å fylle salatboksen din med proteinkilder, ha på olje, ha i egg, avocado, etc. Det er lite næring i å fylle salatskåla med masse salathode så det er ikke rart man blir sulten om man gjør det.
  • Middagsrester
  • Brødvarer med godt pålegg.
  • Supper. Bare ha på termos så holder den seg varm.
    Man må bare glemme den greia med at middagsmat er til middag liksom. Og resten av tiden spiser man daggammal kneip med brunost. Det fungerer ikke sånn. Man kan akkurat like gjerne spise type "middagsmat" til lunsj som man kan til frokost.

HMW sa for siden:

Takk for fine svar =)

Mange fine ideer her. Jeg trodde først at man ikke kunne spise noen karbohydrater i det hele tatt, men skjønner at jeg fortsatt kan putte inn noen brødskiver inn i kostholdet. For jeg lager nemlig mitt eget brød, så er ikke fullt av gjær og luft slik som de i butikken. Det blir man bare oppblåst av, samtidig som man fyller magen med masse vomfyll.
Så da om jeg har forstått rett kan jeg spise brød, men burde fylle de med med mer pålegg slik at de metter mer. Fint det at jeg kan spise havregrøt, men som oftest har jeg ganske dårlig tid om morgenen og har da pleid å bare ha i vann og pittelitt salt i mikron. Jeg holder sikker lengre med melk i.

Avokado høres og som en fin ide, det spiser jeg alt for lite av.
Er det noen andre salatgrønnsaker jeg burde "oppdage"?

Mørk sjokolade er jeg veldig glad i, så fint at det er lov å spise. Skal prøve det med å legge vekk tanken om ikke å spise flere middager. Er mange fine ideer, men må jo og få til å passe inn i hverdagen. Ikke så lett når man er på skolen fra f.eks. åtte til seks og ha ork til å forberede maten til neste dag. Må finne det som passer for meg. Igjen så er ikke slankedelen så viktig, det viktigste er å holde blodsukkeret på et jevnt nivå, slik at jeg kan holde konsentrasjonen =)

Sincity sa for siden:

Jeg er student sjæl, og hvis jeg spiser en stor frokost trenger jeg ikke spise på skolen (jeg går på en skole med veldig fleksibel tid, så kan dra hjem når jeg ønsker).

Men jeg pleier å ta med meg dette hvis jeg ikke rekker frokost

• har en tre-fire hardkokte egg som er kuttet opp i biter, blandet med masse majones og salt og pepper, noen ganger også litt karri. Dødsgodt. Smaker som sånn eggesalat. Oppi her kan jeg putte skinke,reker,paprika.. alt mulig.

*middagsrester fra dagen før. Lager alltid mer middag enn jeg spiser for det er så hendig å putte i boks i kjøleskapet. Vi har mikro på skolen.

• stekte grønnsaker som surrer og går i panna mens jeg ordner meg på badet og tar bare en liten sjekk innimellom.

*omelett med skinke og alt annet du kan tenke deg.

*salat med store mengder kjøtt, tunfisk,egg,

• noen ganger spiser jeg makrell i tomat rett fra boksen. (digger det!)

• tunfisk blandet med majones.

Men så har jeg blitt litt sånn at jeg spiser fordi kroppen trenger det, ikke fordi jeg sjesser på noe "digg".

ftdmia sa for siden:

Hvis du har en salatbar tilgjengelig i kantinen på skolen så er det ofte fetaost, kylling og tunfisk som du kan ha oppi. Det er godt og mer mettende enn bare salat og div. grønnsaker :)

jvb sa for siden:

Hvis du har lyst til å ha middag flere ganger om dagen (og vil spare penger) så kan du prøve å lage større mengder middag, som du da lager lunsj av i passende fryse/mikro-bokser.

Typisk billige middager som er greie å lage lunsj av:

• Svine- eller oksesteik m grønnsaker og saus av sjy+fløte. Jeg bruker frosne grønnsaker fordi det er lett å porsjonere, og jeg slipper å hive det som ikke blir brukt.
  • Ostelasagne (oppskrift her inne et sted)
  • Løvbiff av entrecote med bernaise. Koster en hundrings (pr kg på rema) for et heilt stykke entrecote som skjæres i 4-5mm tjukke skiver og stekes lett
  • Hamburger på salat (har med dressingen for seg, feit type)
  • Omelett med ost/bacon/sopp/hva enn du har lyst på :)

Hvis du også klarer å planlegge uka og handle kun én gang så vil du lure på hvorfor du bruker så lite penger på mat :)

flaskeee sa for siden:

Hei, student! Har du diabetes type 1?

Jeg er også student, og jeg begynte med lavkarbo for å forbedre blodsukkeret og konsentrasjonen (og dermed karakterene) - ikke vekten (kan jo innrømme at jeg kunne blitt 10 kg lettere uten å bli direkte tynn, men allikevel).

Jeg har altså diabetes type 1, og har spist 3 egg til frokost hver dag siden i sommer. Karaktermessig ligger jeg fremdeles gjennomsnittlig, men jeg kan tilstå at jeg har skeiet ut med grandiosa en gang i uken. Jeg har også benyttet meg av "fruktkort" på NTNU, et fruktabonnement som gir meg 1 frukt hver dag. Har liksom "lagt opp" til at blodsukkeret skal bli en tanke lavt rundt lunch, og dermed ha kapasitet til å spise en frukt (ja, flere dager bestod lunchen KUN av én frukt).

I vårsemesteret nå skal jeg prøve å unngå både fruktkortet og den ukentlige grandiosaen, så jeg sitter her med den samme problemstillingen som du har - "hva i alle dager skal jeg spise til lunch?". Jeg har egentlig planer om å spise en lunch bestående av 100% kjøtt - hvor mange rare blikk jeg får på lesesalen er en annen sak (vi har kjøleskap der). Ser for meg jædersylte, og "avskjær" av salami og spekeskinke (Rema 1000 Elgeseter har 300 g salamiskalker for ~28 kroner, og 200 g spekeskinkeskalker for ~22 kroner - selv om det er snakk om "skalker", så er det hovedsakelig salamiskiver som ikke var runde nok til å bli vanlig salami). Og kjøtt metter som kjent bedre enn loff med nugatti..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.