< Tilbake til oversikten

Søvnproblemer og forslag til forbedring?

mallilen sa for siden:

Jeg sliter noe helt vanvittig med å være et skikkelig B-menneske. Jeg kommer meg rett og slett ikke opp om morran, samme hvor mye vekkerklokke jeg har på, hvor tidlig jeg legger meg, eller hvor mye jeg sover. Det virker rett og slett ikke som om jeg er i stand til å våkne før 08.30 (vintertid).

Jeg er jo en "nattevandrer", som liker å sitte oppe ut over midnatt, men forsøker så godt jeg kan å la være.
Jeg har lagt inn brukbar rutine for kvelden:
Spiser ikke sent
Drikker ikke koffein etter ca kl seks
har faste gjøremål før jeg kryper til køys.

Dessverre er gubben en helsikes snorker, og jeg har derfor lært meg til å sovne med tv'n på. Ellers blir jeg bare liggende og irritere meg blålilla over snorkingen. Jeg setter aldri på noe jeg ikke har sett en drøss ganger før, og tv'n virker dermed søvndyssende (den er satt til å skru seg av selv etter en viss tid).

Vekkerklokka er stilt til å ringe ti på åtte om morran. Gubben reiser på jobb klokka åtte, og han vil gjerne ha litt kontakt før han drar. Og det vil jo jeg også.
Jeg har også hester som skal ha frokost, men samme hvor mye jeg prøver, så våkner jeg rett og slett ikke så tidlig som jeg vil.

Da vi var i syden før jul, var det en tidsforskjell på en time, og jeg våknet der halv åtte, helt av meg selv, så å si hver eneste dag. Sov aldri lenger enn halv ni, uansett.

Jeg klarer rett og slett ikke å "snu" denne klokka. Vekking har stått på det samme de siste to årene, men jeg kommer meg ikke opp, samma hva.

Jeg har hatt dager der jeg har stått opp langt tidligere, men min teori da er at vekkingen er så langt fra når jeg pleier våkne, at jeg rett og slett får litt "sjokk" av å stå opp så tidlig. Men da snakker vi kl 5.
Jeg har også, i en periode, forsøkt å stå opp så tidlig. Både for å venne meg til å sovne tidligere og dermed være mer uthvilt når jeg da våkner tidligere. Virket IKKE. Fikk fremdeles ikke sove noe tidligere, og ble bare mer og mer utslitt utover dagen.

Senga er god nok i massevis - av den typen du føler gir deg en god "klem" når jeg legger meg. Det er ikke for varmt, og luften er frisk.

Problemet når jeg legger meg tidlig er at jeg rett og slett ikke får sove. Jeg sovner, men bråvåkner gang på gang. Den typiske "tråkke i et hull"-drømmen som gjør at man spreller vilt er stadig tilbakevendende.
Ikke bare en eller to ganger, som liksom er "vanlig", men langt fler. Jeg kan sovne i noen sekunder, og så flyr bein og armer til alle kanter, og jeg våkner igjen. Forsøker å skifte stilling, men det hjelper sjelden.

Videre har jeg problemer med at f.eks fingrene ikke tåler hverandre. Jeg kan sovne, og bråvåkne med en skikkelig dilla-følelse når fingrene er kommet borti hverandre. Det samme skjer med tærne innimellom, og knærne er konstant. Jeg må derfor ha pute mellom bena når jeg sover. Og tåskillere klare, så jeg kan slenge dem på når tærne er vrange. Fingrene må jeg bare spre så godt det går og låse dem under hodeputa.

For min egen del så går jeg jo hjemme på AAP, så søvnproblemene sånn sett blir jo mine egne. Men det går utover gubben også. Han er saftig lei av å ligge og høre på at klokka mi ringer hvert 5. min fra ti på åtte i helgene. Da har han fri, men hestene skal likevel ut og ha frokost. Det ender ofte med at han skrur av klokka, forsøker å vekke meg, gir opp og sovner igjen.
Dette fører jo til frustrasjon fra min side for at han ikke har forsøkt hardere å få meg opp (i følge han er jeg DØD når jeg sover), samt småfrustrerte hester som jo vil ut (siden jeg vet det fort kan skjære seg med tidspunkt på fôringen så får de så de klarer seg veldig godt gjennom natta - å ha sultne hester vil jeg ikke).

Det er også slik at jeg i mange tilfeller faktisk våkner, men ikke klarer å gjøre noe mer. Dvs at hjernen er våken, men kroppen virker ikke. Jeg kan med andre ord våkne av at gubben rister i meg og snakker til meg, men jeg klarer ikke for mitt bare liv å åpne øynene, svare eller bevege på meg. Jeg kan også høre klokka som hyler, og vet at det bare er å begynne å virke. Men jeg klarer ikke, kroppen virker ikke og hjernen er omtåket.Lammet av søvn, kanskje?

Jeg innser jo at jeg trenger hjelp for å få snudd dette til en bedre "trend" enn den jeg har gående nå. Og lurer derfor på om noen av dere her inne har hatt det på samme måte? Enten det gjelder alle tingene, eller bare en av dem: Alle forslag som kan føre til bedring mottas med STOR takk. For dette går bare ikke - hva når jeg skal ut i arbeid igjen med tiden? Jeg kommer vel aldri til å klare å møte opp i tide... :(

Carisma sa for siden:

Har du prøvd magnesium? Kan hjelpe på det med uro i bein og fingre hvertfall. Utover det kan jeg ikke si annet enn at det med tv'n høres ut som en veldig dårlig vane.. :o Det finnes innsovingslydfiler man kan laste ned til mp3, tror det er bedre.

Photobscura sa for siden:

Du, dette er bare en innskytelse, men det høres faktisk ut som du kan ha søvnapne. Ta en tur til legen og hør, og så kan du eventuelt få komme til et søvnlaboratorium. Særlig den "skinndødheten" du opplever hvor bare hjernen, og ikke kroppen fungerer får meg til å tenke på det.

mallilen sa for siden:

Jeg vet tv'n egentlig er en dårlig vane, men alternativet er å høre alle andre lyder som kan "trigge" meg. Gubbens snorking er jo verst, men når han er stille kan f.eks lyden av vanntanken være nok til at jeg blir lysvåken igjen. Jeg har dermed valgt å bruke tv'n til å "overdøve" de lyder som kan trigge meg. Musikk fungerer rett og slett ikke siden jeg da blir liggende og "digge" i stedet, eller rett og slett mislike musikken jeg hører.
Avspennings-cd er også forsøkt, uten hell. Dette fungerer riktignok svært så bra på dagtid, men det er jo ikke DA jeg skal sove :p

Magnesium inntas forøvrig daglig her i huset, for å forhindre kramper blant annet. Det erjo ikke direkte "uro" jeg har i fingre og tær, men et forferdelig ubehag når de er borti hverandre. Men du tenkte kanskje mer på dette med "tråkke i hull-drømmer"?

Søvnapnè er vel pustestopp i løpet av natten?

Karissima sa for siden:

Funker veldig bra for meg :D

Ja, beklager, du har helt rett. Jeg mente selvfølgelig søvnparalyse.

Echo sa for siden:

Det høres veldig lurt ut med en skikkelig utredning for søvn vanskene dine! Jeg har vært på det og det fungerte fint.

Det finnes noen innspilte "greier" som du kan starte (timer) i riktig tid før du skal stå opp. Vet ikke helt hva slags lyder det er, men det må jo være noen oppvåkningslyder da:D. I tillegg kan du gjøre det samme med lyset, slik at du får mer og mer dagslys inn i soverommet ditt før du skal stå opp.

Det der tå/finger/knær "greiene" høres slitsomt ut, kanskje du kunne prøve deg med psykolog/hypnotisør også? Kanskje det kunne være noe å hente der:). Siden du går på AAP så vil vel NAV dekke en eventuell behandling og samtidig være overlykkelig over at du får behandling.;) Hvis du har noen flinke fagfolk å samarbeide med så kunne det jo hende at du kunne ha hatt nytte av noen innsovningstabletter i en periode.

Jeg ville nok ha vurdert å flytte ut av soverommet for en periode slik at du ikke ble plaget av snorkingen.

Som kriseløsning i helgene kunne du jo prøvd å stå opp kl 5 da:eek:, stelle hester og så legge deg igjen:D

Søvnproblemer er gruuuusomt:mad:. Lykke til:D

jvb sa for siden:

Høres nesten ut som meg før jeg kuttet alt som inneholdt gluten. Nå aner ikke jeg hva du spiser til vanlig, men prøv gjerne et par uker hvor du a) ikke spiser noe gluten og b) spiser et par-tre osteskiver (20-30g) eller noe annet proteinrikt rett før du legger deg.

jvb sa for siden:

Trådstarter burde forøvrig være i målgruppen for en ordentlig søvnutredning.

Rin sa for siden:

Jeg støtter begge forslagene her - få lege til å henvise deg til søvnutredning, og kutt ut gluten 100% en periode. (Jeg har opplevd drastisk bedring i søvnen etter over et år med lavkarbo selv, men koblet ikke før nylig at gluten kan ha vært den magiske nøkkelen...)

I tillegg ville jeg heller tatt i bruk ørepropper enn å overdøve én støykilde med en annen. Mannen vil sikkert gjerne hjelpe deg å få orden på dette også, så kanskje han kan prøve å løse snorkeproblemet sitt samtidig? :cool:

Carisma sa for siden:

Det er viktig å finne ro i seg selv så man ikke påvirkes av ytre støykilder. Yoga kan hjelpe, både fordi man lærer gode pusteteknikker for å slappe av, og fordi man lærer å koble ut.

mallilen sa for siden:

Da er jeg straks mer med. Søvnparalyse er vel relativt vanlig, er det ikke? Folk som gjerne tror de har spøkelser som trykker dem ned i senga og sånn kan ofte bortforklares med nettopp søvnparalyse..

Psykolog er allerede involvert, men hun hadde ingen forslag til hva dette fingre/tå-greiene kunne være.
Dagslyslampe har vært forsøkt tidligere uten hell. Jeg er slik om sommeren også, altså, ikke bare nå om vinteren.
Innsovningstabletter har jeg også fått forsøkt i 2005 da jeg lå på sykehus i en mnd. Disse ble jeg helt propell av i en times tid før jeg segnet om og var poff borte. Ble forsøkt tre forskjellige i den perioden, alle med samme resultat. Reagerer litt "oppned" på det aller meste, virker det som.

Flytte ut av soverommet vil ikke hjelpe noe særlig ettersom det ikke finnes dør mellom stue og soverom. Snorkingen vil dermed irritere meg like mye, samtidig som pc blir mer tilgjengelig (lett å havne der når man er søvnløs, ja!), og jeg kommer til å ligge vondt på sofaen. Om evt gubben ligger på sofaen kommer snorkingen like fullt til å være irriterende, og jeg må dermed gå fra soverommet og ut på stua for å dytte til han så han gir seg i stedetfor å bare tuppe'n i leggen for få han til å snu seg ;)

Gluten får man vel hovedsaklig fra hvete? Her i huset spises såvidt jeg vet ingen kornprodukter, ettersom både jeg og gubben går på ketolyse.
Forøvrig later det ikke til at søvnproblemene kan settes i direkte link med kostholdet, da det var det samme før jeg begynte med lavkarbo..

Ørepropper KLØR :p og er derfor ikke noe alternativ. (Nå føler jeg meg skikkelig negativ som bare klasker vekk forslag etter forslag, men mye har vært prøvd tidligere også, altså..). Jeg klør vanvittig i ørene fra før (uten at leger eller spesialister finner noe som helst galt), og ørepropper forsterker dette.

Det skal sies at snorkinga til gubben er blitt kraftig redusert i forhold til på denne tiden i fjor, altså. Da var han jo 20 kg tyngre, så jeg vil tro snorkeproblemet retter seg selv i takt med vektnedgangen. Han fikk forøvrig ikke innvilget snorkeoperasjon da han gikk til lege for snorkeproblemet. Han hadde også, før vektnedgangen, søvnapnè og sluttet ofte å puste i løpet av natta. Det hjalp kanskje ikke så voldsomt på nattesøvnen min det heller, ettersom jeg jo måtte få liv i han igjen når han sluttet å puste.

Jeg takker for alle innspill, altså, selv om jeg kanskje virker negativ :o. Det er alltid greit å kanskje få med seg noe man har oversett, og plutselig faller kanskje brikkene på plass.

Legen skal informeres og mases på - det er bare det at jeg tenderer til å glemme hva jeg bestiller time for, og når jeg endelig har time etter to uker (!!) så er det gjerne et helt annet og akutt problem som har dukket opp :p Hvadda sløv?? :eek:

Echo sa for siden:

1. Skriv liste over det du vil ta opp med legen:D
  2. Ta med lista:D
  3. Gi lista til legen/les lista for legen:D

Anitave sa for siden:

Dette har jeg ofte og har slitt med i mange år.
Jeg har vært under utredning for søvnproblemer i 3 år nå.
Det er normalt å få noen få ganger i livet, men når det er hyppig og over lengre tid og det går ut over livskvaliteten er det noe annet.
Det er ikke farlig, men slitsomt å ha.
Det er visstnok ingenting man kan gjøre med dette, da det er et hormon som skilles ut når man sovner som lammer kroppen, slik at man ikke skal gå i søvne og leve ut drømmer etc i REM søvnen.
Her er det en feil som gjør at hormonet skilles ut for tidlig og man vil da få denne lammelsen, samt hallusinasjoner (drømmer etc du normalt ikke skal huske) Dette kan oppleves ubehagelig og skremmende. Noen har også en trykkende følelse på brystet, følelsen av å ikke få puste.
De prøvde å gi meg en type antidepresive tabletter som narkoleptikere får disse anfallene, men denne gjorde paralysene bare verre for meg, så de virket overhodet ikke. Var ikke alle de pillene virket for.
Jeg har gått på sovemedisiner i 1 år jeg nå, de hindrer disse anfallene å komme, men varierer om de hjelper meg i søvn.
Jeg har de anfallene som du har, i tillegg til lammelsen du føler så har jeg også hallusinasjoner, samt litt pusteproblemer og høy puls. Føles ut som jeg har stresset, løpt maraton når jeg "kommer til meg selv"

Jeg er også under utrendning for ME/ kronisk utmattelse, pga jeg har problemer med å sovne (også med sovemedisin) men når jeg først sovner så kan jeg sove og sove og sove hvis ingen vekker meg. Har enormt stort søvnbehov og jeg er konstant sliten og verking i kroppen og orker nada og ved mye aktivitet så ligger/sitter jeg i sofaen i noen dager etterpå, alt er ett ork..
Går også på AAP på 3 året selv.

Jeg får disse paralysene ved innsovning jeg da, men det mest normale å få det er ved oppvåkning slik du opplever.

Du kan be legen om henvisning til søvnregistrering på Ullevål sykehus hvis dette er en stor plage for deg.
Jeg skal dit nå i slutten av januar til test for annen gang.

Du kan også be legen om innsovningspiller og se om de klarer å rette på søvnen din. Prøv gjerne litt Kamille te også før du legger deg. Det hjelper min kropp til å roe/stresse ned.

Jeg også sliter med snorkende gubbe og jeg kan ikke ha irriterende lyder når jeg skal sove. Jeg bruker sov i ro øreplugger eller mp3 spiller med rolige søvndyssende sanger og melodier.

Ta deg en tur til legen hvis dette fortsetter.Du får ikke gitt hestene kveldsmaten 1-2 timer senere på kvelden, slik at de kan få frokosten sin ditto senere?

Mannen din kan vel også "filleriste" deg våken, om så om han må dra deg opp i sittende/stående stilling FØR han drar på jobb, kanskje samtidig som han selv står opp.
Hvis han vekker seg selv 10 min før han må opp som han kan bruke på å hjelpe deg å komme deg opp i ukedagene.

Håper det ordner seg.

Carisma sa for siden:

Eller skaff en mer oppdatert lege hvor man kan bestille time pr sms eller mail. Da har de allerede saken in ne i systemet når man kommer.

Anitave sa for siden:

NAV dekker ikke det.
Har man fått frikort å bruker offentlig psykolog så er det jo gratis, hvis ikke er det egenandel der som alle andre steder desverre.
Jeg rakk å bruke frikortet mitt hele 3 ganger før 1 januar....yayyy...

Hamster59 sa for siden:

Det kan være at søvnkvaliteten er for dårlig, fordi du ikke får dyp nok søvn. Har det sjøl sånn for tida at jeg må ha pute eller teppe mellom knærne fordi jeg ikke klarer at beina berører hverandre når jeg ligger. Jeg har fibromyalgi, og jeg regner med at det er en sammenheng der.

jvb sa for siden:

I kornprodukter ja, men sjekk nå uansett merkingen hvis dere kjører noe ferdig-sauser/supper/blandingsprodukter (pølser/kjøttdeig etc). Rene grønnsaker, fett og kjøtt er bra.

Hvor lenge har dere vært på ketolysekuren?

Ja, beklager, det gikk litt fort i svingene da jeg skrev. De fleste har jo et og annet tilfelle av søvnparalyse i løpet av livet, men det er noe annet å ha det så ofte! Jeg har opplevd det flere ganger, før da jeg var yngre, men det har faktisk gitt seg, og jeg kan ikke huske sist jeg opplevde det. Søvnparalyse er en form for narkolepsi, og i perioder hvor jeg er veldig plaget av hypothyerose blir jeg tilnærmet nærmest narkoleptisk. Skummelt og ubehagelig, men har heldigvis ingen sånne paralyser. Håper du kommer deg til lege og får en skikkelig utredning! Nå som jeg ikke har noe særlig til søvnproblemer lenger, skjønner jeg hvor utrolig viktig det er å få en god natts søvn!

Angående gluten, så finnes det i andre litt mindre åpenbare matvarer også. Om du lager lavkarbobrød/knekkebrød, så er det mulig du får i deg noe via f.eks kruskakli. Jeg vet ikke sikkert, men det forunder meg ikke om det er gluten i fiberhusk, pofiber og kanskje også disse bakemiksene -men det skal jeg ikke si for sikkert ...! Fiberrik har også gluten i seg, om du spiser det.

mallilen sa for siden:

Jeg LIKER dette forumet, altså :) Fullt av folk som har vært borti mye rart selv, da er det greit å ha tilgang til internett før man renner ned legekontoret og tar alt legen sier for god fisk ;)

Ketogen diett har vært i bruk her siden slutten av juli, med unntak av et par planlagte sprekker, samt en periode før og i jula.
Kjøper overhodet INGEN ferdigprodukter, kun rent kjøtt/grønnsaker osv. Halvfabrikata blir heller ikke brukt, og dermed utgår blandingsproduktene i gluten-kategorien.

Baker ikke selv, på grunn av ustabil stekeovn :/
Fiberhusk skal være glutenfritt (kommer fra psylliumskall) så vidt jeg vet.

Videre tror jeg (eller innbiller meg?) at mye av søvntrøbbelet kommer av FOR dyp søvn. Søvnen er jo delt inn i faser, og for mye dypsøvn kan visstnok føre til de problemene som er beskrevet over, jeg er jo også helt bortevekk når jeg sover og noen forsøker å vekke meg.
Uansett later det jo til at dette er mer enn hva fastlegen min alene kan ordne opp i, så time er bestilt (pr SMS, ja ;)), men ikke bekreftet.

Er det forresten noen av dere som har erfaring med bruk av melatonin (er vel dette som er søvnhormonet)?

Echo sa for siden:

Det har du jo rett i, jeg er blant dem som allerede har frikort i februar så jeg tenkte ikke så langt:D

Echo sa for siden:

Jeg har brukt melatonin, dessverre ingen virkning på meg. MEN alt er jo individuelt så det er jo bare å prøve i vei:D

Lykke til hos legen:D

Kanutten sa for siden:

Guttungene mine har brukt melatonin. Det er en slags innsovningsgreie. Det fungerte perfekt, MEN man skal være obs på at man har tatt den og fokusert på det. Nytter ikke ta den og nititte på datan eller tv. Da er det null respons. Man må ta den, legge seg og vente en haltivme eller så på at den skal begynne virke.

alexsandra sa for siden:

har du vært på helsekost og hørt om de har noe som kunne hatt positivt effekt

Carisma sa for siden:

Prøvd akupunktur?

Chunky sa for siden:

Sønnen min begynte med melatonin en måneds tid før jul. Vi har hatt et sant helvete med å få ham opp om morgenen, og han har vært skikkelig fortvilet selv. Vi har prøvd ALT - fra koselig oppvåkning med rolig musikk, frokost med stearinlys og kos på ryggen, til seriøs kjefting og å løfte stakkaren ut av sengen. Ingenting har fungert. Vi lever for øvrig 100% lavkarbo, så det er i hvert fall ikke løsningen på akkurat dette problemet.

Etter at han begynte med melatonin har vi fått en helt ny hverdag. Han spretter opp om morgenen, og er opplagt gjennom hele dagen. Ulempen med melatonin er at det må søkes registreringsfritak for å få det i Norge. I USA selges det over disk som kosttilskudd, og jeg har seriøse planer om å hamstre til madamen når jeg skal over i mars. Jeg var veldig skeptisk til å starte med søvnmedisin til poden, og var redd for at det ville skape en avhengighet til medisin for å få sove. Men etter å ha lest meg opp på det, og diskutert med flere leger, er jeg veldig beroliget. Det er kroppens eget søvnhormon, er ikke avhengighetsskapende, og har få eller ingen bivirkninger.

Vår erfaring er i hvert fall utelukkende positiv. Ser at andre ikke opplever noen effekt. Det har sikkert noe med hva som var årsaken til problemet i utgangspunktet. Vi har i hvert fall funnet løsningen på vårt problem. Og godt er det :)

Står litt mer om melatonin på Wikipedia: no.wikipedia.org/wiki/Melatonin

Huldr sa for siden:

Det finnes melatonin å få kjøpt på resept i Norge. De heter Circadin. Men det er sykt dyrt, tror det var 200 kr for 20 tabletter ...

Jeg prøvde en pakke før jul, syntes jeg merket litt effekt av dem, jeg fikk i alle fall sterkt forbedret søvnkvalitet og slapp å få snudd døgnrytmen min så på hodet som jeg har slitt med hvert år når mørketida kommer, men jeg har gjort andre ting i tillegg, da. Ting jeg sikkert ikke bør nevne her om jeg ikke vil bli stemplet som "overtroisk" og "alternativ" ;).

Lurt tips, Kanutten. Jeg har nok merket at det blir mindre virkning om jeg lar være å legge meg med en gang, og sitter oppe med pc, ja :o

Chunky sa for siden:

Er du sikker på at det faktisk er melatonin? Vi måtte søke registreringsfritak for medisinen til sønnen min. Det tok litt tid. Tablettene heter for øvrig bare Melatonin.

Chunky sa for siden:

Jøss. Merkelig at han ikke fikk resept på Circadin da, i stedet for å gå gjennom mølla med registreringsfritak for Melatonin.

Huldr sa for siden:

Ja ... det kan jo hende legen ikke har full oversikt og ikke kjenner til Cirkadin, kanskje. Det er jo i utgangspunktet beregnet for folk over 55, tydeligvis, og så er det vel ikke så kjent. De fleste blir jo foreskrevet vanlige sovemidler, selv måtte jeg be om Cirkadin etter å ha kommet tilfeldig over info om det bl a her inne.

Jeg har for øvrig prøvd melatonin før en gang, for flere år siden. Da måtte jeg også gjennom registreringsfritak-mølla.

Kanutten sa for siden:

Guttungen min begynte med Melatonin, men den gikk ut av markedet (?) og han måtte fortsette på Circadin. Circadin må man også søke om registreringsfritak for hvis man vil ha det på sånn "hvitresept" dvs med utgiftstak ala blåresept.

Chunky sa for siden:

Nei, den kan ikke være ute av markedet. Vi fikk som nevnt utskrevet Melatonin for under en måned siden. Tror kanskje at Circadin bare er Nycomeds branding av Melatonin, men jeg vet ikke.

Datteren min sliter også med å stå opp om morgenen, om enn i mye mindre omfang enn broren. Hun klarer seg fint med en dagslyslampe som gradvis øker lyset før hun står opp. Den koster litt, men fungerer bra for henne.

langaard sa for siden:

Melatonin kan kjøpes reseptfritt i utlandet.

Kanutten sa for siden:

Dagslyslampe er kjempebra!! Jeg har en stående ved pcskjermen. :p derfor MÅ jeg bare sitte ved pcen ganske ofte og lenge.. :lol:

Carisma sa for siden:

Når det gjelder ungdom og problemer med å stå opp om morgenen må jeg si det hjelper om de får seg en jobb! :D Utrolig hva det å måtte stå til ansvar for andre kurerer.... Både jeg og broren min har jobba fra vi var 14 og de dagene vi skulle på jobb var vi aldri for sene!

mallilen sa for siden:

Tusen takk for alle innspill som er kommet her, altså :)

Fine lavkarbomenneskene <3

maylen85 sa for siden:

Har selv slitt med søvnproblemer siden jeg var 12 år gammel, og gjør det fortsatt. I perioder kan jeg gå flere dager uten så mye som et minutt på øyet. Heldigvis skjer det ikke ofte, men det har skjedd. Som 14åring fikk jeg sovetabeletter for første gang(!) og har prøvd det aller meste. De fungerer en stund, men etterhvert må jeg øke dosene så mye at jeg er "rusa" hele dagen, og søvnløs hele natten. Det meste jeg har stått på er en cocktail av 35 mg ulike tabeletter (innsovning+vanlige sovetabeletter).

Uansett... Jeg plages med at jeg ikke får sove og når jeg endelig gjør det så våkner jeg gjerne flere ganger hver time. Upraktisk og slitsomt! Fikk en lege som anbefalte Melatonin i disse vanskelige periodene og det fungerer stort sett utmerket. Jeg sover bedre, fortere og dypere, og våkner opp tilnærmet uthvilt. Snakk med legen din så skriver h*n en resept til deg. Ikke er det noen større prosess for deg for å få Melatonin, det er heller legen som må fylle ut et par ekstra skjema. For 60 kapsler (1 mnd bruk for min del) betaler jeg 158 kr. om jeg ikke husker helt feil. Er verdt forsøket! Lykke til :)

nellie sa for siden:

Har du prøvd noe så enkelt som sink og magnesium i kombinasjon, som visstnok skal bedre søvnkvaliteten veldig.

Jeg sliter veldig med søvnen siden jeg har nattevakter annenhver uke.. Sover utrolig dårlig og kommer meg ikke opp på morgenen, selv med en ettåring som står og skriker på mamma.. Denne uka har jeg begynt å teste ut wake-up light for å få en bedre oppvåkning og sink og magnesium for å bedre nattesøvnen. Har liksom funka, men det er vel litt tidlig å komme med noe reellt resultat:p

Lumpe sa for siden:

Et skudd i mørket dette men, er du noe særlig i aktivitet utover dagen ? Hvis ikke vil jeg tro du rett og slett har for masse energi lagret i kroppen som ikke får utløp. Kan kanskje være en idè å gå seg en kortere tur litt utpå dagen, dra inn litt frisk luft.

Det har hjulpet meg. Men jeg skal ikke avslå dette som obscura nevnte lenger her oppe om søvnparalyse.

Lykke til :)

kake sa for siden:

Jeg har såvidt testet melatonin, lånte noen piller av en bekjent. Wow. Så lenge søvnproblemet er av fysisk karakter så er effekten helt fantastisk. På 20-60min så blir man steintrøtt.

Hvis det er psykiske faktorer bak søvnproblemene så er det ikke sikkert melatonin fungerer. De fleste har vel vært i situasjoner hvor man "må" sove fordi man skal tidlig opp neste dag til noe viktig og så får man selvsagt ikke sove... Da er det hjernen som sier stopp uansett hvor trøtt og utslitt du er. Melatonin hjelper neppe på det.

Prisen og vanskeligheten med å få tak i melatonin i Norge er en skandale spør du meg. Snakk med hvilken som helst lege (jeg kjenner to) og de vil si at melatonin er det minst farlige medikamentet mot søvnproblemer som finnes.

mallilen sa for siden:

Jeg har da ennå ikke vært hos legen (avlyst time, fått ny om 14 dager :rolleyes:), men NÅ har jeg et skikkelig paradoks på gang..

Ene hesten min ble syk natt til igår, og gårsdagen gikk med til å leie, pleie, trøste, prøve diverse remedier, vente på veterinær, ringe veterinær og i det hele tatt få trimmet bekymringsmusklene mer enn jeg egentlig ville..

Siden dyret ikke ble bedre, men heller ikke verre, var det bare å fortsette som jeg gjorde fra kl åtte om morgenen frem til idag: GÅ!
Jeg har stått opp annenhver time hele natten igjennom for å holde dyret i gang - selv ikke med mine søvnproblemer er jeg i stand til å gå 24/7. Jeg kunne ha sovet to timer mellom hver gang, men helsikes rygg og beinsmerter gjorde dette vrient. I tillegg til bekymringen, selvsagt..

Så nå har jeg vært våken siden litt før åtte i går morges, og tør ikke legge meg og sove nå på dagen i frykt for å forstyrre det allerede elendige søvnmønsteret mitt ytterligere.
Forgårs kveld var jeg så å si utslitt, og gikk dermed til sengs tidlig med en grei dose "sovemedisin". Bare for å slippe å være våken.
Og så våknet jeg opp, litt mer uthvilt enn normalt, til noe SÅ utmattende!!
Jeg håper inderlig at jeg får sove i kveld. Og om jeg gjør, så kan jeg nesten banne på at ponnien er like syk så jeg må opp igjen hver 2 time.. :(

Lumpe: Jeg vil påstå at jeg er i tilstrekkelig aktivitet, ja. Jeg har som nevnt hester, og disse krever sitt daglige stell uansett hvilken form jeg er i. Jeg sliter mye med kroniske smerter, og disse tar på ganske hardt når jeg MÅ ut i kulda flere ganger daglig for å holde hest på en forsvarlig måte. Jeg vil påstå at å gå og tømme trillebåra på en gjennomsnittlig dårlig dag tilsvarte en 4timers sykkeltur i mine yngre dager.
Minst.

Videre er det slik at de gode dagene tar jeg meg helt ut med alt det jeg IKKE har fått gjort på de dårlige. Jeg har vært på smertemestringskurs, og har bare fått den negative effekten: å kjenne etter når jeg hadde vondt gjorde vondt verre, bokstavelig talt.

Jeg har også tiltak i regi av NAV, og disse går jeg også på uansett hvor elendig form jeg er i, i håp om å øke toleransen noe. De fire timene det tar i løpet av dagen, pluss handling, er nok til at jeg nesten dupper av bak rattet på vei hjem.
Idag har forøvrig tatt meg fri, ettersom jeg garantert ville sovnet bak rattet uansett.. (sitter og ser dobbelt i perioder)..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.