Jeg er på tredje dag med lavcarbo og har gått inn i skikkelig sukkerabstinenser med svimmelhet skjelving og fullstendig energitap, et tydelig bevis på min sukkeravhengighet, og jeg gleder meg til det går over!
I desperasjon smekket jeg sammen en liten oppskrift som først og fremst skulle hjelpe meg mentalt, men kan jeg spise dette ofte? Det er jo fryktelig mye kalorier i fløte, trenger jeg tenke på det i det hele tatt? Jeg spiser veldig variert ellers, og følger regelen "alt under 5 % karbo" og ikke halvfabrikata. Spiser mye kjøtt, bacon, egg, avocado, salat, dressinger, sauser, meierismør, fløte osv. Jeg tar og to brusetabletter med c-vitamin om morgenen + omega-3. Spiser til jeg er mett, og ikke så mye utover det. Høres ikke det greit ut? Er det noe annet jeg må tenke på?
Nå sklei jeg ut litt, her er hvertfall oppskriften på sjokoladekremen :)
1 dl kremfløte (piskes til krem)
1 ss søtning (jeg har natreen, men skal bytte til sukrose som jeg vet er bedre)
1 ss regia kakaopulver
1 ss tyrkisk yoghurt
tilpass blandingen med vann
nå, er dette noe jeg kan spise litt av, eller burde jeg være forsiktig?
Tusen takk for alle svar :) Ps, dette er kjempegodt, og kan bli godt med litt appelsinskall, kaffe eller vanilje og, litt som sjokolademousse!
For noen kan kunstig søtning være en partystopper, men hos andre går det greit...Hva som gjelder for deg får du jo se... :)
Ellers er det ikke noe i den oppskriften som er helt fy, men jeg ville likevell ikke anbefalt deg å innta det særlig ofte.
sukkeravhengigheten går mye lettere over om du klarer deg over kneika. Søtstoffer opprettholder bare søthungeren :)
Jeg spiste en del sånn i starten - for meg hjalp det meg å "overleve" abstinensene, men det tok ikke så lang tid før søtsuget egentlig ble borte. Jeg tenkte - gjør det du må for å ikke fråtse i feil mat - så "må du så må du".
Og ikke tenk kcalorier foreløpig - jeg levde slik du beskriver nå i 6 mnd og spiste MASSE deilig mat! Selv om JEG ikke gikk ned i vekt da - så mener jeg fremdeles at det å spise slik, uten å telle, spise masse deilig mat (kroppen min har vel aldri fått så mye næring før...) er den beste overgangen til lavkarbo. Generelt ble helsa mi utrolig mye bedre (jfr blodprøver tatt før og etter 3 mnd). Gjør det slik du gjør det nå fram til du har lest deg litt mer opp og er blitt komfortabel med kostholdet. Går du ned er det jo bare å fortsette slik - hvis ikke så kan du jo begynne å telle og veie litt så du har oversikt over hva du har i deg :)
Avslutningsvis - kos deg med maten - abstinensene går over når hjernen forstå at nå er det SLUTT med sukkeret!! ;)
Dette er jeg helt enig i, og jeg spiste også slik, og bør vel nevne at vektnedgangen har gått SEINT, men for meg har det vært lettere å legge om kostholdet slik, for nå er det slik jeg kommer til å leve for alltid, og ikke bare en kur.
Men....skrev du feil eller? SUKROSE er rent sukker, så ikke bytt til det....Du mente kanskje sukrin? (Ikke bytt til fruktose heller, dette er også sukker)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.