< Tilbake til oversikten

Mais

Mellon sa for siden:

Må en unngå dette helt? Vi skal ha stekt laks i ovnen, og da pleier jeg alltid ha rømme og mais til, men hørerjo at en helst ikke skal spise det på lavkarbo. Men forstår ikke at det er så ille jeg, dersom jeg spiser 35 gram, så er det totalt 7 gram og når jeg har en grense på max 50 gram totalt iløpeyt av dagen, så har jeg jo plass til dette. Er jo ikke snakk om hver dag, men når vi har laks- det er såååå godt

Carisma sa for siden:

Mais, i tillegg til brød og øl, får blodsukkeret til å stige raskere enn om du spiser rent sukker.... Og rask blodsukkerstigning = høy insulinproduksjon. Og det vet vi jo alle at er fettlagringshormonet. Så mais sammen med rømme er kort oppsummert fett rett på sidebeina :o

Yonah sa for siden:

Velg minimais du, mye bedre for kroppen.

Mellon sa for siden:

Så da er det tryggere for meg å spise mais i en salat faktisk, om jeg skulle plent spise det. Blir liksom høykarbo effekt av det nesten. Gjelder dette også potet og gulerot f eks- kokte vel og merke. Lærer stadig noen nytt, og har slitt litt med å forstå hvorfor enkelte grønnsaker og frukt er nei mat på tross av forholdsvis lave karboverdier- tenker sånn under 20-30.

Egentlig er det innlysende når du skriver det da, lett å glemme. Skal holde meg til minimais, er good det og

Mellon sa for siden:

Og foresten, hvor lenge varer en slik effekt? Altså, visst man spiser mais, hvor lenge må man vente før man kan spise fett?

Carisma sa for siden:

Hvorfor vil du ødelegge et stabilt blodsukker bare pga litt mais?

Mellon sa for siden:

Ikke nødvendigvis mais, men begynte å tenke. Dette gjeler vel sukker og, og frukt. Så visst man spiser f eks mørk sjokolade, eller et eple, eller en mandarin- hvor lenge funker virkningen i kroppen. Tydlig noe jeg ikke er helt god på.

Og GI, hvordan vet man hvor mye GI det er i et produkt- er visst ikke bare å se på karben

Kitt sa for siden:

Det finnes egne GI- tabeller, faktisk.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.