det har plutselig gått opp for meg at jeg nok ikke får i meg nok omega 3-6-9..
Jeg spiser okse, kylling, svin, lam, brosme/torsk/steinbit, evt vilt kjøtt. Bruker mye fett fra kylling for å få fett prosenten opp.
Ellers spiser jeg grønnsaker (gresskar, blomkål, erter ++, avocado).
Spiser ca 2 dl geitemelk yogurt i døgnet.
Steker i kokos olje og rører ut kokos olje i maten jeg spiser.
Innimellom i rapsolje.
Det er vel ikke så mye omega 3-6-9 der?..
Utenom udo choice (som jeg ikke tåler) hvilke produkter inneholder "riktige" forhold mellom 3-6-9?
Hva er grunnen til at du ikke tåler Udo's Choice? Er bare greit å vite hvis jeg skal kunne prøve å hjelpe deg. Hjelper liksom ikke å nevne en annen olje du ikke tåler;)
Omega 9 er ikke essensiell forresten, men den finnes ihvertfall i grei dose i olivenolje og avocado. Du sier du spiser litt rapsolje. Kaldpresset? I så fall er det både omega 3 og omega 6 i den, om dog ikke helt optimalt, så ihvertfall ikke den verste. Tåler du fet fisk? Linfrø? Chiafrø? Angående hva som er optimalt tror jeg ikke det nødvendigvis er noe vits i å jakte på én olje e.l. som gir et optimalt forhold. Det er jo kostholdet i sin helhet som bør ha et optimalt forhold... hvis du skjønner:p
Smør inneholder høykvalitets ikke-varmebehandlet Omega 3, enda mer hvis kua beiter = spiser gress.
Men nå husker jeg ikke om du tåler smør... og det gjør du vel ikke. Tran? er vel samme. Linfrøolje?
Har hørt om havfruenes tran, som er ekstra renset, men den er jo ikke gratis.
DVP sa på et seminar jeg var på at det var best å hamstre smør på høsten, eller altså det smøret som kommer fra kyrene som har beitet ute hele sommeren, siden det har den gunstigste fettsyresammensetningen, også fryse ned og bruke resten av året. Det forutsetter vel at man har en viss frysekapasitet;)
Når man steker eks en hel kylling kommer det en del fett ut. Jeg steker ofte kun kyllinghallene for å få fett fra dem. Vet det høres rart ut men det er helt greit fett.
Jeg tåler ikke udo pga glutenet. De sier den er ren men den er ikke ren nok for meg. Samt at jeg skal ikke ha linfrø olje pga høyt oksalat nivå.
Selolje er vel det beste alternativet for deg. Det får du kjøpt mange steder på nettet, bare å sammenligne priser og gå for noe du føler du har råd til :)
flytende eskimo 3? flytende eye-Q? eye-Q inneholder både fiskeolje og nattlysolje, altsåbåde omega 3 og 6. Ellers inneholder vel eggeplomme alfalinolensyre, som er omega 3.
Både fordi det er forurensning som setter seg i fettet i fisk og jeg er skeptisk til kapsler og tran fordi det har vært innom en fabrikk. Jeg har ingen kontroll og stoler ikke på det som skjer. Mange er opptatt av å tjene penger og ikke først og fremst å få folk til å få bedre helse.
Udo's Choice og liknende oljer har jo også vært gjennom en fabrikk forsåvidt, da, og hvis man spiser laksefilet istedenfor kapsler, så slipper man i hvert fall unna den biten, men ikke akkurat miljøgiftene den evt inneholder.
Hvor mye omega-3 det er i egg varierer fra høne til høne. I mange land er det vanlig å reklamere med "omega-3 egg" hvor hønene gjerne er fôret på linfrø, fiskeolje, alger o.l. eller har fått gå fritt og spise det bakken har å by på (bl.a. insekt):)
Ja, ikke fristende noe av det.Interessant info om egg. Takk for det. Linfrøoljen smaker ikke godt men bedre enn fiskeolje. Dessverre kompenserer den kanskje bare 20 % av det fiskeolje er så ettertraktet for.Og selolje er helt unaturlig å spise. Jeg ville aldri slaktet en vakker sel.Om jeg var en villkvinne kunne jeg skutt fugl og drept fisk. Ikke noe annet som søte harer, rådyr, store vakre dyr som rein, ekle griser, store fine kuer eller skjønne hester. Jeg spiser derfor kun kylling og fisk. Kylling dog med en klump i halsen med tanke på hvordan de behandles.
Holte gård ligger i nedre Telemark, så det er lettest å få tak i der + Oslo (vest) fordi de driver med gourmetkylling og slikt som passer inn på Meny/Ultra/Centra og endel restauranter. Her er en forhandlerliste:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.