< Tilbake til oversikten

Ekte Guacamole

Carisma sa for siden:

Dette er ekte guacamole, med et lite sting. Og ikke minst, verden beste!

2 store avocado
1 ss finhakket løk
1 stor tomat, flådd hakket og uten frø (eller 1 ss ketchup/tomatpure)
1 hakket hvitløksfedd
1 ss limesaft
1 ss hakket koriander
Salt og pepper

Skal egentlig knuses og blandes med gaffel, men jeg hiver alt i miksebollen til stavmikseren (inkl hel tomat og helt hvitløksfedd) og blander det godt.

Smaker nesten best etter en dag eller to. :sikle:

TrillTrall sa for siden:

Kan den stå en stund altså? Leste nettopp om guacamole og der sto det at avocadoen begynner forrånelsesprosessen med en gang og at dersom man lar den stå over natten så er den nesten svart dagen etter. Derfor burde man spise opp alt med en gang sto det.

Da la jeg fra meg tanken på det prosjektet, men om den kan stå i kjøleskapet et par dager blir det jo noe annet...

Carisma sa for siden:

Den blir betydelig mørkere i fargen dag 2, men det er ikke noe farlig med den bare pga det. Dessuten hjelper innholdet av lime på å senke dette.

TrillTrall sa for siden:

Må det være lime, kan jeg ikke bruke sitronsaft? Har av en eller annen grunn to flasker sitronsaft...

Carisma sa for siden:

Det kan være sitron, men smaken blir helt klart best med fersk lime :ja:

Kira71 sa for siden:

Jeg fikk tips om å la steinen i avocadoen ligge i guacomolen. Da blir den senere mørk. Jeg fikk tipset av en "ekte" søramerikaner :) .. og det funker veldig bra. Samme hvis du kun bruker en halv avocado til noe, legg den andre halve i en boks i kjøleskapet med steinen på.

Gracella sa for siden:

Avokado og avokado-mos-produkter kan fryses :).
Har ikke prøvd det selv enda, men jeg leste inne på en slik mathjelp-side at man kunne fryse f.eks guacamole.
Utseendemessig ble det ikke helt som ferskt, men smaken var den samme.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.