< Tilbake til oversikten

Hva bør man ha i skapet?

karolinekaroline sa for siden:

Jeg er ny her og lurer på hvilke type lavkarbo erstatninger for mel, sukker, bakesjokolade osv. man børr bruke, og hvor man får kjøpt det? plis hjelp meg :)

Charlott sa for siden:

Lurer jo litt på hva du skal med alle erstatningene?

Man bruker litt ulikt i ulike oppskrifter, mandelmel, glutenmel, soyamel... Kommer litt ann på hva du skal bruke det til?

I stedet for sukker er sukrin (fåes på helsekost) et godt alternativ, kan også bruke Splenda, Natreen osv :)

Bakesjokolade? Tja... sukkerfri sjokolade, (helsekost og en del dagligvarebutikker) 70 eller 86% sjokolade eller rett og slett litt kakao :)

senorita sa for siden:

Du får ikke baket på samme måten som vanlig høykarbo uansett.. Ingenting kan erstatte vanlig hvetemel på den måten.. Og for mye kunstig søtning er heller ikke så bra..

Mellon sa for siden:

Det jeg har i skapet av must er: nøtter (mandelr, hasselnøtter, paranøtter), frø(solsikkefrø, sesamfrø, linfrø)- disse bruker jeg som fyll når jeg lager "boller" i microen, blander det i med egg og litt fløte. Sukrin og kakao blir også brukt til å lage meg noe godt når sjokoladesuget melder seg, noe det helst gjør i starten. Ellers har jeg JBK og cocosa, har tenkt å kjøpe fibehusk til baken, har kokosmel og lager mandelmel selv stort sett

Cherry sa for siden:

Bør man bruke det i alt uansett? Jada, man kan kjøpe både jbkj, fiberhusk, sukrin, kakao etc, men smaken av baksten blir nok ikke til forventningene stort sett. I de første ukene av lavkarbo bør man dessuten holde seg til mest mulig ren mat. Har det ikke hatt en mor eller kommet fra moder jord, så ikke spis det:p

Camomilla sa for siden:

Jeg skal bare innrømme at jeg bakte endel de første par ukene. Følte lissom at det ikke ble SÅ sært på den måten. Nå gomler jeg pålegg uten brød(erstatning) nesten helt uten sjenanse, så det er en vanesak. Lavkarbo-brød blir ofte ganske mye "fuglefrø" - smaken kan være veldig god, men jeg tenker at kroppen har bedre nytte av kjøtt, grønnsaker og egg :)

langaard sa for siden:

Det tror jeg også:D blir dårlig i magen av brøderstaninger:mad:

Cherry sa for siden:

Det er helt sikkert ganske vanlig for alle på lavkarbo det der. Du vet at her på bjerget har vi jo vokst opp med brød og brunost i morsmelka og nåde den som spiser noe annet til dagens 5 av 6 måltider, det siste måltidet er selvsagt potetmiddag. Så når man går over på lavkarbo leter man jo seff etter alternativer til det elskede brødet og den elskede kakebiten til kaffen etter middag, rett og slett fordi det er en vane.

Men, vi er feite av en grunn og det er tankemønsteret vårt delskyldig i. Så man må nesten prøve å kutte ut en del varer i kosten og erstatte med ren, naturlige mat en stund. For de fleste av oss så blir savnet etter grovbrød og brunost borte.

Jeg har både jbkjm, fiberhusk, glutenmel og sukrin. De fire første er sikkert ett år gamle og vet ikke om jeg orker å bruke av de nå, for jeg baker SÅ sjelden :P, sukrinen går litt av fordi jeg spiser havregrøt med kanel (viktig: ikke vanlig butikkjøpt kanel) og sukrin på til frokost.

blucher sa for siden:

Jeg har spist lavkarbo siden 1. juli og kjøpte mine første erstatningsgreier først nå i desember; sukrin, sukrinmelis og johannesbrødkjernemel. Har ikke prøvd så mye, men sukrinmelis i kransekake ble vel sånn passe ok, sukrin kunne absolutt IKKE erstatte sukker i strull og jeg var vel bare sånn passe fornøyd med brun saus jevnet med jbk-mel også.
Brøderstatninger har jeg ikke brydd meg med å styre med, og det går helt knall for meg.
Spiste en plate 86 % sjokolade i oktober til bursdag og to nå i julen. Kjenner at jeg bør nok ikke ha det liggende fast i skapet, nei ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.