< Tilbake til oversikten

Lav-karbonewbies

To-Karbo sa for siden:

Vi er et par som akkurat har startet med lavkarbodiett
Eller, det er derfor vi skriver inn her...vi vet ikke helt hvordan forholde oss

Jeg skjønner det må være utrolig mye bra stoff å lese her inne, men vi trenger en liten pang-hjelp inntil vi får studert tråder og greier her inne

Han: slutter å røyke, vil unngå å gå opp i vekt. Kan gå ned et par kilo kanskje men primært ute etter å ikke heve vekten

Hun: sluttet å røyke for 3 år siden men fikk bukt med de 5/6 kiloene hun gikk opp da allerede til året etter. Kryssing av 40 års grensen derimot har stoppet forbrenningen helt. Vekta bare kryper sakte oppover samme hva hun gjør. Hun skal ned 8 - 10 kg

Vi titter på matvarene ute og prøver å leve etter lavt karboinnhold, men:

• hva er lavt innhold? 2, 18, 22 pr.100gr?
  • kan vi spise suketter? Hva annet søtt kan vi bytte ut sukker mot til daglig?
  • hva i all verden lager vi til mat? Ungdommene her får vanlig middag mens vi prøver å skippe alt av pasta, ris, poteter osv
  • Men det blir jo litt kjedelig med bare salat og grønnsaker til kjøttbiten/kyllingfileten :S
  • Utskeielser i helgen...er det lov en dag?
  • Hva annet kan vi skeie ut enn med baconsvor?
  • Er all brus fy, fy? Cola har lite karbohydrater (da fikk jeg sjokk for det hadde jeg ikke trodd) Schweppes Russian f.eks. har 9 karboer...er dette lite eller gjelder det å hele tiden strekke seg etter tallet 0?
  • Hva med frukt? Både appelsiner, epler, pærer, druer osv er jo søte frukter. Alt dette har masse karbo da? Er det grønnsaker som gjelder til mellommåltidene?

Er det noen som gidder å guide oss litt i starten så er vi veldig takknemmelige. Vi er i gang på første dagen i dag etter å ha saumfart hyller og matposer i hele julen...for å bli klare til start :P
Men for å være ærlig så føler vi oss rimelig uklare alikavel, lite forberedte...så vi sitter litt som spørsmålstegn må innrømmes :)

Skal lese. Masse. Men inntil da...anyone?

Nerthus sa for siden:

Det er vanlig å holde seg til matvarer med maks 5 gram pr 100 gram.

suketter går fint (natreen), ellers kan du bruke sukrin eller stevia eller splenda. Jeg bruker kun flytende natreen - både i varm og kald mat og synes det er mest likt sukker. Dessuten bruker jeg svært få mengder, og det er veldig lite karbo i flytende natreen

I utgangspunktet anbefales det (altså generell anbefaling) å holde seg helt unna søte smaker de første par ukene. Dette må man jo kunne velge selv, og søtmonsen Nerthus har klart seg så fint pga av alle alternativene :)

• pisket krem med flytende natreen (eller andre kunstige søtningstoffer)OG feks bringebær/jordbær. Jeg bruker litt sjokoladeproteinpulver (scitec nutrion fra proteinfabrikken) i da blir det mer sjokolademousse lignende.
  • Atkins-barer (ikke overdriv).
  • sukkerfri sjokolader (nb er de søtet med maltitol kan det gi litt tøffe reaksjoner i fordøyelsen)
  • litt mørk sjokolade
    Ellers anbefaler jeg at du går inn på oppskriftsdelen i forumet og leter litt under desserter og søtsaker

Kjedelig er lavkarbo IHVERTFALL ikke! Lag samme maten som til ungdommene når det gjelder proteinet. Grønnsaker kan man gjøre mye med, oppskriftsdelen har MANGE oppskrifter, men vanlig er jo da kokt blomkål/broccoli, blomkål-mos, gratinerte grønnsaker (med fløte og ost) osv. Jeg elsker i tillegg stekt sopp og lettkokt asparges.
-Kjøttdeig; med sopp, litt grønn paprika, litt løk, litt creme fraiche, litt tomatpure og du har kjøttsaus. Denne går fint å spise alene - men du kan koke grønnsaker til, eller ha ost på toppen og gratinere den

-Kjøtt med fett på; entrecote, lammekoteletter, kjøttdeig (som nevnt), grillet kylling med skinnet på osv.

• Fisk - laks, røkelaks, makrell har mest fett - men bruk fisk!

• Sjømat er svært mager, tenk da at du må ha fettholdig tilbehør til.

• lag SAUS til alt om du synes det er kjedelig med bare grønnsaker! Start bare med å ha litt fløte og/eller creme fraiche i stekesjyen, krydre godt (nb pass på at du ikke bruker krydder med sukker i). Etterhvert kan du søke opp oppskriftsforumet - finnes et STORT antall oppskrifter!

Lov og lov... hvorfor? Du ødelegger fettforbrenningen du har oppnådd ved å spise lavkarbo resten av uken ved å skeie ut i helgen. Da stopper forbrenningen opp i 1-flere dager (individuelt) fordi karbo må forbrennes før fettet kan forbrennes igjen. I tillegg blir veldig mange veldig dårlig av å spise mye karbo etter å ha spist lavkarbo en stund. Jeg foreslår at dere holder dere strikte i EN mnd først - uten å spise høykarbomat. Deretter kan dere sette opp en liste over ting dere "savner" - og jobbe med å finne lavkarbo-alternativer. Er det da igjen noe dere bare MÅ ha - prøv en dag med utskeielser - ikke særlig sikkert det blir gjentatt om dere får mye bivirkninger... Utskeielser trigger også søtsuget, og VELDIG mange klarer ikke slutte pakke i seg karbo når de først har begynt - så tenk NØYE gjennom om det er verdt det. Du har vektmål - hva med å nå målet FØRST og så tilpasse maten til hverdagen? Eller har du tenkt å spise "som før" når du har nådd målet?

Baconsvor (NB den med minst karbo - sjekk ut noen billigtyper har enormt med karbo!) er strengt tatt ikke å skeie ut - men inneholder mye salt som binder vann i kroppen. Jeg har nevnt noen andre alternativer over

Ikke drikk sukkerbrus da er hele poenget med å SPISE lavkarbo vekke... dessuten, drikker du sukkerbrus og spiser lavkarbo med mye fett (som man skal) vil du gå OPP i vekt - og ikke på den gode måten ;) hold dere til sukkerfri brus istedet.

Ingen frukt - ihvertfall ikke i starten. Vent ihvertfall en mnd før du prøver deg på noe søtt - kan trigge noe jævlig... Det er ikke så veldig vanlig med mellommåltider på lavkarbo - fordi man mister stort sett all sultfølelse... det kan være greit å kjenne på hvorfor man fyser på mat innimellom, det trenger ikke være fordi du er sulten. Det som er vanlig å spise til kvelds om man er litt fysen er feks nøtter, fetaost, hvitost rullet i skinke osv.

Jeg kan gi deg de reglene jeg startet etter - så kan dere lese dere opp på en spesifikk retning etterhvert som dere blir mer komfortable:

Ingen potet, ris, pasta eller grønnsaker som vokser UNDER jorden.
Maks 5 gram pr 100 gram andre matvarer.
Ingen sukkerholdig mat eller drikke.

Les på matvarene i butikken - dere vil bli veldig overrasket :) Lån bøker på biblioteket; Atkins (den engelske er visst bedre enn den norske), Ketolyse, Skaldeman, spisdegslank. www.spisdegslank.no leverer ferdigretter frossent om man ønsker å kickstart uten å lage maten selv.

Erstatt bare ris, potet og pasta med grønnsaker etter eget valg.
Bruk saus! Lag egen bearnaise til entrecoten, eller bruk krydderbearnaise på pose (den har ganske lite karbo, og enda mindre om du bruker fløte + vann i samme mengde som det står melk :)

Vær snille med dere selv - dere MÅ ikke gjøre alt perfekt på dag 1! Bruk tid, les opp, finn en basismåte å spise på i starten og utvid repertoaret etterhvert :) Det er ingen skam å spørre heller ;)

Det anbefales å finne seg en retning etterhvert - da er det lettere å følge enkle regler. Før eller siden vil også dere bryte ut og finne deres egen måte å gjøre dette på - etter hva slags mat dere foretrekker. Det er mye å sette seg inn i - bruk tid!

Søkefunksjonen på førstesiden www.lavkarbo.no er den beste - bruk den! I tillegg vil du se at en tråd om et emne vil nederst på siden ha referanser til andre tråder med lignende emner :)

Ønsker dere lykke til - jeg har gått 1.5 år på lavkarbo og kommer ALDRI til å gå tilbake til "normalt" kosthold, både pga vekt men også pga at jeg har chrons som nå er så godt som symptomfri :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.