Jeg begynte på ketolye i mai 2010, og har hittil tatt av 10 kg. Veide 79kg da jeg startet og ligger nå på 69 kg. Er 171 høy, så målet mitt var i første omgang 10 kg.:) Så kom julen, jeg var lei av kuren (jeg må ligge på 15 karber og dagen hvis ikke detter jeg ut av ketose), planlegging etc. Tenkte at jeg skulle ta en planlagt sprekk, og i boken står det også at man kan være på kur i 3-6 mnd'er og så stabilisere vekten ved å ta en pause i 3-6 mnd'er. vet at mange av dere har holdt på med kuren mye lenger enn dette, og det går sikkert supert for dere, men jeg følte at det var på tide med en pause for meg:)
Siden 15.desember har jeg spist mellom 30 og 90 gram kh per dag (selvfølgelig mest i julen), og jeg gruet meg til å gå på vekta igjen. Til min store forbauselse stoppet vekta på 70kg! Dette kan være vann i kroppen, at jeg ikke hadde vært på toaletten enda, at jeg hadde menstruasjon etc etc, eller at jeg faktisk har gått opp 1 kg, men dette var da ingen krise! Ble superlettet og oppdaget også et par ting:
Søte ting smakte ikke lenger like godt! (jeg var hekta på sjokoladeterapi-kjeksen tidligere, ville ikke no nå)
Brødmat vokste i munnen min (tidligere elsket jeg ristet brød med smør og jordbærsyltetøy på)
Jeg ble fortere sulten enn når jeg gikk på ketolyse
Huden min forandret seg totalt! Fra å ha null kviser på ketolyse, fikk jeg flere utbrudd og masse nupper i ansiktet.
Jeg følte meg kvalm og altfor 'stinn' etter måltider.
Kort oppsummert: jeg gleder meg til å begynne på ketolyse-kost igjen! Planen er å ligge på rundt 50 karber per dag i en mnd til ca, fordi vektnedgangen sto stille i 2,5 mnd'er. Så tenkte jeg å begynne på ny kur i starten av februar. Har et nytt mål nå, og det er å gå ned 5 kg til - da blir jeg superfornøyd!:)
PS: det slår meg gang på gang hvor forbløffet jeg blir når folk får totalt angst av fett. Man kan jo ikke unngå å se ironien i at man ble fetere og fetere jo mer nazi man ble angående fettet.. Go lavkarbo!:D
Ja fettfrykten er morsom. Jeg har gått ned over 19 kg, folk spør hva jeg har gjort.. Spist biff med bearnaise sier jeg da.. Da ser dem rart på meg :P Haha
Hei
Jeg er veldig enig, hadde jeg oppdaget dette tidligere hadde jeg spart meg mange år med helseskadelig overvekt og mislykkede slankeforsøk.
Kuren har lært meg av med søthunger og å like ren mat samt å kjenne energien man får ved å avstå fra store mengder karbohydrat.
Det samme sier jeg, hvorfor har jeg ikke oppdaget ketolysekuren tidligere.
Har gått ned 19 kg siden starten i oktober, dette går av selv, det er så lett å følge denne kuren at av og til får jeg nesten dårlig samvittighet. Det burde jo ha vært vanskeligere :D
Jeg har aldri spist lettprodukter eller redusert fettet.. Så det er vel derfor jeg har blitt feit.. Masse fett og masse karber.. Så dette var igrunn lett for meg. Aldri hatt fettfrykt, så eneste jeg trengte var å droppe karbene.. :P Og det gikk forbausende lett. Jeg har vært så ufattelig glad i ris og pasta og boller, at jeg trodde aldri jeg kunne avvendes.. Og nå har det gått 3 mnd og jeg har ikke smakt en liten bit engang!! Ingen abstinenser...
Jeg har alltid spist deilige feite sauser og feit mat så dette er jo virkelig kostholdet for meg :-D Og kiloene renner av mens jeg koser meg, hihi :) Det kan jo ikke bli bedre :p
Ja, er det ikke deilig :D Men jammen sitter fettfrykten godt fast i folk ja.. Derfor er det så kult å gå rundt som ett levende eksempel på at det funker! Vil også få benytte sjansen til å ønske Torkil Godt Nytt År :klem:
Skulle gjerne ha begynt med dette tidligere, ja. Litt for mange år på lettprodukter, særlig meieriprodukter, men også i meste laget med karber. Elska å spise varme rundstykker med appelsinmarmelade til frokost, eller fruktyoghurt med kornblanding. Ikke uvanlig med en bolle til morrakaffen på jobb. En pose potetgull i helgene, trodde jeg kom til å savne den. Da jeg la om til lavkarbo, ble det vei i vellinga. Ikke har jeg sulta, ikke har jeg skeia noe særlig ut (med påfølgende dårlig samvittighet). Men mange klær er blitt litt løsere... Og så artig å kose seg med julematen med god samvittighet!
Jeg spiser frokost i bilen ofte, og da blir det to lavkarbobrødskiver (mange fine oppskrifter på nettet) med meierismør, ost og skinke, og en STOR kopp kaffe. Så blir det vann og grønn te på jobb :-)
Jeg har forsøkt å spise omelett i bilen. Det går fint om man deler den opp først :p Ellers lager jeg små quicher (porsjonsomeletter) eller en lavkarbopannekake som jeg smører med filadelphia og har pålegg på, ruller sammen og deler i to. Etter en natt i kjøleskapet går det fint å spise det i bilen :) Eller så spiser jeg middagsrester, kald kjøttkake har vært frokosten i to dager nå - greit å holde og spise i bil. Og veldig mettende. Heldigvis smaker hjemmelagede kjøttkaker godt kaldt også.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.