< Tilbake til oversikten

Hvordan nå målet?

Nerthus sa for siden:

Vi har vel alle på forumet et mål vi ønsker å nå, enten vi er nybegynnere eller mer erfarne :) I dagens vg fant jeg noen fornuftige tanker om dette - fra motivasjons-eksperten på vektklubb.no. Om man liker vektklubb prinsippet eller ikke, vil denne teknikken for å nå målet være universelt - uavhengig av diett-valg :)

1. Sett deg et "hårete" mål! Det bør inneholde elementer av "frykt" - du skal gjøre noe du ikke mestrer NÅ - og lære deg nye ting. (min kommentar: Spennende!)

2. Lag en plan for hvordan du skal oppnå hovedmålet - med delvise mål underveis.

3. Innse at du vil bruke lang tid. Du kan spise en elefant, men ikke på en gang (min kommentar: godt sagt, man må ikke gape over ALT som må til for å nå et mål på en dag - men fordele det over tid. Dette gjelder faktisk alt i livet man gruer seg til... man må ikke takle og håndtere ALT på en gang! Del det opp i småbiter så virker det lettere med en gang fordi man slipper å forholde seg til ALT. )

4. Søk hjelp fra eksperter som har kunnskap om hvordan du kan oppnå målet ditt. (min komentar: som feks her på forumet. Jeg leste en gang en bok om NLP - Nevrolinguistisk Programmering - som sier noe om at hvis man er flink til å visualisere målet - se for seg alt rundt seg når målet er nådd osv, og gjentar dette ofte nok til at det virker som en sannhet, er det lettere å nå målet man har satt seg. I tillegg må man selvfølgelig gjøre de tingene som må til for at målet nås.)

5. Lytt til folk som vil deg vel - glem dine gamle sannheter, og skap deg nye. (Min kommentar: Dette diskuterer vi stadig vekk på forumet - og dette stemmer! Kommer man inn her med fettangst - hjelper det å lese om hvordan lavkarbo fungerer med mye fett, men også om andres erfaringer og tanker rundt dette med å endre tankegang.

En "tanketrener" har i samme VG gitt 3 visualiseringsråd for å nå ønskemålet, som i dette tilfellet er vekt.

1. Etter at du har lagt deg om kvelden, lukk øynene dine og se for deg at du har den ideelle vekten. Forestill deg hva du sier til deg selv nå som du har din ideelle vekt. Se for deg hvilke klær du har på deg, hvilke aktiviteter du gjør, hvordan du kjenner deg i kroppen osv. Husk at ALLE kan visualisere, selv om ikke alle ser tydelige bilder. Viktigst av alt er at du får frem følelsen av å ha den ideelle vekten.

2. Husk å smile når du visualiserer - da får du lettere tak på den gode følelsen av å være i mål.

3. Legg en påminnelse på nattbordet, slik at du husker å gjøre visualiseringen før du sovner. (Min kommentar: Smart forslag, da kan hjernen bearbeide visualiseringen mens du sover og gjøre den sterkere. )

Noen som har personlige erfaringer med visualisering? Jeg må innrømme at jeg har brukt mest tid på planlegging av hvordan nå målet matmessig. Planlegging av situasjoner som kan være utfordrende, og planlegging av handling og lage mat og ha med mat der jeg vet den kan være vanskelig tilgjengelig.

Mitt nyttårsforsett skal være å gå ned 10 kg til 1.juni, og at jeg skal bruke visualisering - HVER kveld - av det som er nevnt i punkt 1 rett over her for å hjelpe meg å nå målet!!!

Ønsker alle på forumet riktig lykke til med sine mål og planer for 2011 - SAMMEN kan vi klare dette!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.