< Tilbake til oversikten

Er disse matvarene "lov"?

Nesly sa for siden:

-Tomat? Går det ann å spise litt tomat av og til og fortsatt være i ketose? Mener det er litt sukker i tomat? Spiser dere tomat?

-Gullerot?

-Rosenkål?

-Hva med guacamolekrydder? (som en blander med avocado når en lager guacamole..ja...vet en kan lage egen type, men syns det ferdige krydderet fra santa maria er så godt/lettvindt)

Carisma sa for siden:

Gulrot er ikke lavkarbo. Og definitivt ikke ferdig-krydder, de inneholder som oftest mer enn 50% sukker og annen stivelse. Bruk matvareguiden.no til å finne karboinnhold.

Nesly sa for siden:

...glemte en ting:

-Te? (vanlig, fruktte,twinings?)

Anitave sa for siden:

earl grey står det ingenting på og har googlet, finner det søren ikke ut..
jeg drikker ikke kaffe, så jeg savner veldig teen min....
Drikker kun earl grey........

Nesly sa for siden:

Hva med det krydderet du blandet med kjøttdeigen da? Regnes som ferdigkrydder det og, og fyfy på ketose?

Spiser alle lavkarbere kun hjemmelaget tacokrydder? (I såfall, oppskrift anyone?)

sylwester sa for siden:

Det er stivelse i nesten alle grønsaker. Tommelfingerregelen er at alt under jorda er nei og alt over er ja, men det fins unntak. F.eks. så er det mye sukker i belgfrukter og sellerirot kan nytes med moderasjon. Med den regelen så er det nei til gulerot og ja til rosenkål og tomat. Siden du er på ketyolyse så bør du venne deg til å telle karber og på førstesiden finner du linke til matevaretabellen hvor de fleste grønnsaker er oppført. Halvparten av karboinntaket mitt på ukedager er tomater (suppe).

Ang krydder. les innholdsfortegnelsen og se etter sukker og stivelse. Mange krydder har dextrose, fruktose eller glucose som betyr sukker. Å bruke det som krydder med moderasjkon alikevel kan gå, men husk å telle karber og for all del unngå de hvis det ikke er næringsinfo på de og sukker i næringsinformasjonen. F.eks. er Fajitakrydder 50% sukker, mens man kan finne tacokrydder helt uten sukker.

Angående te:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=36046

Stalltips er jo at grønn te har halvparten så mye koffein som (earl grey) sort te og kaffe .

Alkazelters sa for siden:

At gulrot ikke er lavkarbo er jeg ikke enig i. At det ikke er ketolysemat derimot, det stemmer jo.

Carisma sa for siden:

Nja, det er ikke fedonmat heller, og han er vel den mest "liberale" på karboinnhold.

Mosepjusk sa for siden:

Dropp krydderet. Tilsett heller salt, pepper, rømme og litt finhakka rødløk når du likevel moser avokadoen :smile:

nellie sa for siden:

Fedon har vel ikke noe sånn veldig mye i mot gulrot, så lenge det ikke er mengder?

Men nei.. Ketolysemat er det ikke:)
Tomat kan du prøve deg frem på. Noen opplever den som partystopper, mens andre fint kan spise litt uten at det gjør noe.
Rosenkål er det ikke noe i veien med:)

Augustina sa for siden:

Leste et sted at man kunne spise gulrot rå fremfor kokt, samme med kålrot. Usikker på om det stemmer, men bruker å kutte det opp og ha dip til som kos. Men, så spiser jeg ikke ketolyse heller da :)

nellie sa for siden:

Ja, hvis man spiser rå gulrot og kålrot, så blir den glykemiske indexen lavere. Men på ketolyse tenker man ikke på sånt og ser bare på karboinnholdet. Karboinnholdet stays liksom det same uansett hvordan man tilbereder..

Hvis man skal gjøre det enkelt:)

Carisma sa for siden:

På kurset lærte vi at den er såpass i grenseland at det var like greit å droppe den.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.