Forumet har ekspandert veldig i det siste med nye medlemmer - noe som er veldig bra! :ja:
Men jeg merker meg at det ofte dukker opp spørsmål i nye tråder, om temaer som er grundig gjennomgått i andre tråder. Dette er forståelig - når man er ny, så vet man kanskje ikke hvordan forumet fungerer enda. Jeg gjorde det samme mange mange ganger da JEG var ny, og når jeg titter på spørsmålene mine i starten.. så sitter jeg nå og bare rister på hodet av meg selv. :o
Derfor - så oppfordrer jeg nye medlemmer (og "gamle") til å bli kjent med søkefunksjonen. Den finnes i "baren" øverst.
Man kan også gå inn i et spesielt forum, og søke KUN på det forumet. F.eks søke på "spinat" under oppskrifter. Osv osv.
Veldig bra initiativ!! Selv snek jeg meg rundt her og leste og søkte leeeenge før jeg torde å driste meg til å spørre om noe... :o Ikke å anbefale det heller, da...
Men jeg synes det blir litt misbruk av folks tid hvis man for eksempel sender en PM om et spørsmål hvem som helst kunne svart på... eller man til og med kunne søkt opp selv... streng
Sorry altså... det ble litt "gruff" dette her, men... :o Ikke for å være slem... Skjønner godt at folk ikke "catcher" helt med en gang hvordan forumet fungerer. Men nettopp derfor er dette en bra tråd, mofe :ja:
Jeg er vel den mest flittige søkepersonen som finnes hehe. Jeg bruker søkefunksjonen hele tiden, på alle fora jeg er på. Søker etter oppskrifter, slankegreier, musikk osv. ALT.
Det er jo så genialt, for man kan jo bare skrive inn et ord, så får man opp drøssevis av innlegg. Dersom jeg søker etter en tråd jeg ikke husker navnet på feks, prøver jeg å huske om det ble skrevet ned noe "sjeldent" i diskusjonen, feks et navn eller et uvanlig ord, så søker jeg på DET.
Jeg er på et amerikansk GTA-forum, har vært medlem der i 3 år nå. Det som irriterer meg GRENSELØST der er at det ikke finnes søkefunksjon!!! Forumet ser ut som et VBulletin-forum men mangler både søkefunksjon og "new messages", og man kan ikke ha avaterer.
Anyway, det som irriterer mest, er at man ikke kan søke! Jeg lurer jo på tusen ting og kan heller ikke alltid spørre om det, for moderatorene blir dritsure om man spør om ting som er blitt sagt i tidligere diskusjoner!! :eek: Så jeg må lete gjennom en million sider og diskusjoner for å finne det jeg trenger å vite. SYKT!!
Jeg er nok en av de som ikke har vært så flink til å bruke søkefunksjonen...
Litt fordi jeg ikke har funnet helt ut av det før, litt fordi jeg har vært lat...
Skal skjerpe meg..!
Søkefunksjon ja...et fantastisk verktøy...Stooooor hjelp for alle oss nybegynnere, å få tips om at disse funksjonene eksisterer...er jo ganske mye å sette seg inn i sånn til å begynne med .
Vi lurer vel på noe lunne det samme alle vi nykommere :o
ja denne trengte jeg :o men istad skulle jeg søke på blomkålmos for og finne iset's sin så da søkte jeg på det men det eneste som kom opp var dagboka mi .... fordi jeg hadde krevet om den der ... så jeg prøvde meg på litt andre formuleringer men fant liksom ikke det jeg skulle ha...
men denne søkefunskjonen skal jeg fra og med i dag av bruke før jeg spør :p!
Bruk utvidet søk. da er det letter. For hvis du feks vet at Iset har laget et innlegg på feks "Blomkål....så kan du i tillegg legge inn hennes navn. Og du kan velge om du vil ha Blomkål i "innlegget eller i tittel"
leter etter en gammeltråd om motvasjon, men jeg finner den ikke. Tror det var MHM som la den inn. jeg syns det er håpløst å søke når jeg ikke vet navnet på tråden eller husker noe annet enn at jeg har skrevet i tråden.
Jeg finner inngen "motivasjonstråd" startet av MHM, men hvis du søker på "motivasjon i titel og ingen som har startet det, så får jeg opp 6-8 tråder. Prøv det og se om det kan være noen av de:)
Når jeg skal søke på en oppskrift syns jeg det er veldig greit å luke det ut skikkelig, å kun søke på "oppskrifter" (om jeg vet det ligger der da, og ikke i en dagbok et sted feks). Da slipper jeg å få opp flere sider med dagbøker, generell prat osv.
Om jeg feks. skal ha kylling til middag en dag, men trenger tips til oppskrifter, så søker jeg feks på "kylling" og setter funksjonen til å kun søke i oppskriftforumet. Da får jeg frem alle oppskrifter med kylling som ligger inne på forumet. :D
ja jeg søkte på hele forumet men søkte på blomkål men fikk bare opp denne tråden og dagboka mi :confused: men det er HELT SIKKERT jeg som har surra litt .... men bare vent jeg skal bli sjef på den søkefunksjonen :D jeg trenger bare litt tid ;)
Ja hvis du skrev kun "blomkål" så kan det hende tråden ikke kommer opp siden ordet blomkål ikke er tilstede i oppskriften. Feks så heter tråden "blomkålstappe", og jeg har kanskje skrevet "blomkålhode" i ingrediensene. Da vil ikke søkefunksjonen finne denne tråden om du kun søker på "blomkål".
Jeg søker ofte på flere variasjoner når jeg leter etter noe. :)
Ikke dumt, jeg dytter videre! Håper alle nye som strømmer inn om dagen leser denne. Veldig hyggelig å hjelpe så klart, men mange av de samme spørsmålene kommer om att og om att...!
:o
hmm
er ikke så lett å søke når en er ny på et forum ,har prøvd masse jeg men det er veldig mange tråder som kommer opp, mange å lete i, å ikke det jeg lurer på føler jeg
hva med å klistre "typiske"nybegynner spørsmål?
dere som har vert med en stund vet jo hva det typiske spørsmåla er tydlivis.
beklager virkelig viss jeg "kaster "bort tida deres med mine nybegynner spørsmål.
men det er vel fremdeles frivillig å svare???eller
uff, kanskje en får rusle stille ut herifra å klare seg selv
annemo; det var ikke min hensikt å kritisere deg på noen som helst måte, synd du tar det slik. Selvfølgelig er det lov å stille spørsmål, men det er også lov å prøve å søke opp svarene først. Og ja - det kan være forvirrende, for det kommer opp mange tråder, men man kan velge å søke under forskjellige forum, og man kan søke i kun innlegg, eller kun i titler.. :)
Og når det er sagt - er det viktig at vi alle er flinke, når vi lager en ny tråd, til å skrive en tittel som forteller mest mulig om innholdet.. "Jeg lurer på" som tittel er ingen god tittel.. Skriv heller "spørsmål om fiber" eller whatever man lurer på.
På den måten blir det lettere å søke opp for andre på et senere tidspunkt.
La du merke til at jeg skrev "det er veldig hyggelig å hjelpe til"?:)
Jeg håper du ikke misforstår oss, poenget er at forumet vokser mye, og hver dag kommer det inn mange spørsmål som handler om nesten det samme, og å moderere ett forum som etterhvert har blitt så stort er mye jobb!
Det er ikke ment som kritikk, og vi oppfordrer folk som lurer på ting om å rope ut! Men søkefunksjonen er der av en grunn, så det er lov å lete seg fra, og prøve ut forskjellig i starten så man lærer forumet å kjenne.
Men ikke vær redd for å spørre om noe altså! Det er noe av det vi er her for, å lære! Så ikke la dette være avskrekkende, men heller lærerikt.
jeg sjønner at det er en stor jobb.
å det er et kjepeforum, jeg ble litt satt ut av det som stod på side 1 ang å kaste bort tia deres, jeg les det du skrev, men det var litt kvast det andre, så etterpå at det var postet for en god stund siden
å jeg har fåt gode å raske svar på spørsmåla mine jeg, er veldig fornøyd.
lesere å leser både i boka å her men ,det er som sagt ikke lett .men det med å skrive sikkelige tittler hvar en god ide, det kommer jo andre også.
jeg skal prøve å bli enda flinkere å lete:rodme:
dere erfarne gjør en kjempejobb
Dette har vært en sak som har gått om igjen og om igjen og om igjen og om igjen.................... så lenge jeg har vært medlem av dette forumet.Det er forståelig at nye ikke finner alt og heller vil ha noen råd "rett fra de "gode:p gamle her inne.. syns heller en kan la være å svare vist en ikke vil..jeg har full forståelse for at noen kan bli litt lei
men det er bedre at de gamle blir litt lei enn at nye blir "skremt og ikke føler seg velkommen.. :rolleyes:
Det er vel like viktig at folk som har vært her en stund fortsatt gidder å være her ...?
Denne tråden var ikke myntet på én person, bare en påminnelse :) Det går an å lete litt rundt, dvs at man bruker av sin egen tid i stedet for andres ... dessuten er det ofte flere nye poster om det samme med kort mellomrom, gjerne på samme dag ...! Kikker man seg litt rundt ser man fort at det er andre som har lurt på det samme ...
Det er helt greit at folk spør, men når det kommer en tre-fire korte spørsmål i ett innlegg, da river jeg meg litt i håret. For det er ofte de korteste spørsmålene som krever de lengste forklaringene. Mye enklere å svare hvis folk setter seg litt inn i det de lurer på - og så spør ... :)
Signerer denne!
Har ikke vært innpå her noen dager nå for jeg følte det akkurat slik. Har prøvd og prøvd, men det er VIRKELIG et tungt forum å komme inn i, og ikke minst søke i. Men nå ble det litt klarere etter å ha lest denne tråden.
[color=#ff8c00][/color]
Enig med stinasol også, at det er jo bare å la vær å svare da hvis man ikke vil.
[color=#ff8c00][/color]
Skjønner at det ikke var ment som kritikk til noen, men er nok litt redd for å spørre nå ja..... eller skal jeg bare drite i det og spørre i vei...hmm...hmmm..
ja jeg prøver ikke bli uvenner med noen men husker selv når meg
og 2 andre veninner begynte å bruke forumet her,ingen av oss skjønte
særlig mye,har desuten fått flere tilbakemeldinger på dette fra folk som jeg har gidd adressen til,de prøver å leite men ender opp med å spør meg
,det er et strålende forum og ikke så vanskelig når en får litt tid på seg til å finne ut av ting men akkurat i begynnelsen,når lavkarbo også er litt
"skremmende(de fleste tør vel ikke helt tro at dette funker eller er en sunn og god måte å slanke seg på,i begynnelsen) så syns jeg det er viktigere at folk føler de kan spør og ikke blir kritisert på noen måte
.Jeg følte også dette når jeg spurte om de "typiske gjenganger spørsmålene i begynnelsen,selv om jeg nå vet at ingen mente noe vondt
så følte jeg meg ikke velkommen heller.. er mye lettere å ta ting som kritikk når en er ny og prøver å komme inn i "gjengen,spesielt når det er saker og ting man ikke vet så mye om.. :rolleyes: :) :o
Ja, du får sagt det du!!:)
Nå har jeg feks prøvd å søke på johannesbrødkjernemel, men får ikke opp noen treff i det hele tatt. Er det rart man blir frustrert???:confused: Kunne du forklart meg det?
Om man har forsøkt å finne ut ting på egenhånd og ikke forstått helt hvordan så er det selvfølgelig greit å spørre. Man må ikke ta en generell oppfordring så personlig som enkelte gjør.
Et annet tips kan være å utforske "utvidet søk" også. Der kan man f.eks utelukke å søke i journaler, oppskrifter eller andre underfora. Da er det ofte lettere å ende opp med litt mer relevante treff.
Også synes jeg det er lurt å gå på kontrollpanel -> endre valg -> scrolle seg ned til "trådvisningsvalg" og gå i boksen "Standard avkorting for trådalder" og endre til "vis alle tråder". Da får man også opp tråder med info i som ikke har vært aktive på lenge, men som til tide kan være veldig nyttige. :)
Må bare til slutt si at jeg forøvrig synes det er kjekt å hjelpe nye medlemmer med å svare, hvis det kommer spørsmål som jeg kan svare på da. ;)
Hmm. Merkelig, fungerer ikke hos meg heller nå. Men vet jeg dobbeltsjekket før jeg la inn innlegget at de virket. :confused:
Men, uansett, er ikke så viktig at du får opp de to trådene. Hensikten med innlegget mitt var å få fram at en kan spesifisere et søk veldig nøye, og da er det lettere å finne den informasjonen en ønsker. :)
Min erfaring med søkefunksjonen er jo flere søkeord man bruker i søket, jo mer korrekte svar får man. På den måten slipper man å lese gjennom en haug med resultat som kanskje er irrelevante. Så bruk flest mulig ord for å beskrive det du søker :D
Dytter opp denne jeg, samt en oppfordring om å bruke mest mulig beskrivende tittel - sånn at det blir lettere å søke opp :) "Jeg har et spørsmål" er ikke så veldig beskrivende, heller ikke "ÅNEI!!!_" og "lurer på" :p
ENIG MOFE! Ja, folkens, en aldri så liten oppfordring her! Vi har alle vært der, men husk at en tråd som har en tittel relevant til temaet har langt større sjanse til å bli lest og fulgt opp;)
Det er ikke alltid like enkelt å finne frem mulige/tidligere tråder når man søker etter noe spes som skulle virke sannsylig å finne på en side som dette. Det er vel bare å bruke en god stund på å lete seg frem når man er relativt ny på denne side.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.