< Tilbake til oversikten

Meierifrie sauser

Camomilla sa for siden:

Jeg spiser jo mer eller mindre LCHF og har god nytte av meieriprodukter for å nå en fin fettprosent i maten jeg spiser. Verre er det at mannen min ser ut til å reagere med ganske akutt diaré (uten magesmerter) på ALT som inneholder meieriprodukter. Vi trodde først det kun gjaldt fløte (typisk veldig hyppige toalettbesøk etter bløtkake o.l.), men har vel kommet fram til at det gjelder alt som inneholder meieriprodukter, også sjokolade og slike ting. Han reagerer også på f.eks. Knorr Kjøttkakesaus på pose o.l.

Her er det jo en liten interessekonflikt, og jeg er virkelig opprådd! Han sier at det er hans valg å spise mat han vet han ikke tåler og bli dårlig - samtidig som jeg vet at kjøttkaker UTEN saus er kjipt! Det meste av mat blir igrunnen bedre med saus :p Noen som vet om noen bra sausoppskrifter uten smør, melk, fløte, CF eller rømme? Anyone?

Carisma sa for siden:

Mange som ikke tåler meieriprodukter tåler Ghee. Det er avsilt smør, hvor smøret varmes og det blanke på toppen siles av, mens bunnfallet fjernes. Bunnfallet inneholder melkeproteinene de fleste ikke tåler. Også kalt klaret smør.

Camomilla sa for siden:

Selges Ghee i matvarebutikker som f.eks. Meny? Ser for meg at dette er et godt alternativ å steke ting i :)

Noen som vet hva jeg kan bruke for å spe f.eks. kjøttdeig med når jeg skal lage kjøttkaker og slikt? I stedet for Skaldemans kremfløte, mener jeg :p

Carisma sa for siden:

Ghee kan du bruke å lage sauser på var poenget mitt. Smørsauser som bernaise, hollandaise o.l. Og du kan bruke den til å lage brun saus til kjøttkakene.

Camomilla sa for siden:

Ah, skjønner litt blånn i dag :p Hvis jeg f.eks. bruner litt JBKM i Ghee og sper med vann så blir det brun saus? Dette må jeg prøve :)

Taran sa for siden:

Heisann....jeg er laktoseintolerant og bruker mye soyfløte i maten, det fungerer utmerket for min del, anbefaler deg å prøve det, finnes også som rømme erstatning. Lykke til!

Camomilla sa for siden:

Takk, ja, jeg har hørt det finnes mange soya-erstatningsprodukter på markedet :) Jeg har også lest at noen som reagerer på melkeproteinet også kan reagere på soyaproteinet, siden dette er ganske likt melkeprotein. Men her må jeg nok prøve oss fram - soyafløte hadde jo vært topp å bruke både i saus og i kjøttdeig :)

Furine sa for siden:

Eg reagerer på soyafløte og har reagert litt på meieriprodukt. Men verre på soya.

Kan også binde saus med eggeplomme.

senorita sa for siden:

kanskje han kan dra til legen og teste hva han reagerer på. Er det laktosen så finnes det jo laktosefri matfløte og melk... Mange som mener soya ikke er så bra pga antibeitestoffer i den som ikke er bra for kroppen...

Taran sa for siden:

Helt klart at man kan reagere på soya også. Men for å "binde" en saus eller montere kan man bruke smør eller eggeplomme, gir en fyldig og god saus, men da kan ikke sausen koke etterpå. :D

misslinda sa for siden:

De har saus pulver på butikken som bare spes med vann som er både egg, melke, gluten etc etc fritt.. Fant det i helsekost hyllene på Coop Mega og det heter: Orgran gravy mix, vegetable based..

Jeg har brukt dette til kjøttkaker, inneholder litt karber, men absolutt god smak, trenger jo ikke pøse på fatet heller..

Kjøttkaker sper jeg ikke med noen meieri produkter. Jeg lager de med ett egg pr pakke kjøttdeig, JBKM og krydder. blir fine da ;)

Camomilla sa for siden:

Takk for gode svar - eggeplomme skal prøves :) Smør er nok utelukket. Jeg er ganske sikker på at han reagerer på melkeproteinet (eller ett av dem), siden han reagerer på alt av meieriprodukter. Laktosefri melk har stått på bordet vårt lenge, siden hverken Ida eller jeg fordøyer laktose og får magesmerter når vi drikker vanlig melk. Men han får ikke vondt - det går bare tvers gjennom, og han får akutt diaré. Verst er det med fete meieriprodukter (som jeg bruker endel av nå), men han blir dårlig av alt: smør, fløte, melk, yoghurt, rømme, creme fraiche, sjokolade, ost ... Kjempesynd. Men jeg vet jo at det finnes mange melkeallergikere der ute som også spiser god mat, så det går vel an :)

Når det gjelder å få ham til legen for og utrede allergien .... vel - jeg tviler sterkt på at han kommer til å ta seg tid til det. Det blir jo bare å konstatere noe han allerede vet :rolleyes:

Camomilla sa for siden:

Jeg har dessverre ikke noen Coop Mega i nærheten, men har en velassortert Meny - du husker ikke hvilket merke disse sausene er? Hadde vært kjekt å hatt et posealternativ til de travle dagene :) Kanskje mulig å finne dem på helsekost også?

misslinda sa for siden:

Dette er merket.. Orgran gravy mix. Er en eske med en pose med pulver. så bare bruker du teskje og vann for å lage saus.. Kan krydres og spes med andre ting for å forandre smaken.. Du finner det kanskje på meny i glutenfri hyllene?? Mulig de har på helsekost, ikke her hvertfall :P

grotingeling sa for siden:

Jepp - Meny bruker ha dette merket i glutenfri-hyllene :)

Kanutten sa for siden:

De har den HER!

Det koster 23 kr for en pakke.

misslinda sa for siden:

Ja, der har du den ;) Ganske grei brun saus ;) Kan ha litt stekt sopp opp og kanskje noe mer krydder så har du saus du kan bruke til både kylling og biff og ;)

Camomilla sa for siden:

Fantastisk! Tusen takk for bilde også, enda lettere å lete i hyllene :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.