< Tilbake til oversikten

Litt gruff fra meg

Albertine sa for siden:

Jeg liker dette forumet veldig godt. Det er for meg et sted der jeg kan holde rede på det jeg spiser og få tilbakemeldinger på det, jeg kan hente masse informasjon enten i form av artikler eller gjennom spørsmål til de andre forumianerne og jeg kan få råd, støtte og oppmuntring i tunge tider. Dette er for meg et forum som er nært knyttet til mat og livsstil. Derfor blir jeg litt oppgitt når det stadig oftere dukker opp tema og diskusjoner som ikke har noe med mat å gjøre i det hele tatt. Disse burde strengt tatt samles under "generell diskusjon", der de som vil prate om slike ting kan ferdes. En annen ting er at det ser ut til å foregå en desperat jakt på å få flest mulig innlegg her inne, og det forstår jeg ikke helt hensikten med. Oppmuntringer og tilbakemeldinger i form av en smiley har jeg ingenting i mot, men når en journal fylles opp med en-setningssamtaler mister den helt sin hensikt.

Er det bare meg som tenker sånn?

Aline sa for siden:

skjønner hva du mener, men jeg synes ikke det er noe problem så lenge man ikke tuller i alle de bra info-innleggene som faktisk er her. (har ikke alltid vært like flink der... men prøver å skjerpe meg!)

og det er et must at man bruker skikkelige overskrifter i trådene man lager. sånn at man retter søkelyset mot innholdet ...

som sagt, så skjønner jeg hva du mener og jeg føler meg truffet...
skravlinga burde vel helst foregå i chaten, men det er ikke så lett når den man skravler med ikke er pålogget samtidig...

LilNoor sa for siden:

Personlig så ergrer det meg ikke så mye. Jeg syntes det er koseligt med tilbakemelding, spørsmål eller annet i journalen min, selv om det er bare 1 setning eller noen ord.. Men slik er vi alle forskjellige. Kanskje for journalens orden, burde vi ha hoppet over til noe slikt som slankenett.no har, men da blir det vanskeligere å svare på spørsmål, syntes jeg da...

Det med antall beskjeder bryr jeg meg ikke noe om. Hvis noen vil ha mest beskjeder, så er det opp til dem. Jeg har ikke et slikt jag, og tror ikke de fleste andre har det. :veitikke:

mofe sa for siden:

Hei Albertine - jeg har og mange av de samme tankene som deg. Derfor prøver JEG å skravle i skravletråder.. 1001-tråden f.eks, eller i journaler hvor "Innehaveren" selv er en skravler.. :)

Jeg startet ny journal nettopp fordi det ble for mye en-setnings-innlegg for min smak.

Men alle er jo forskjelige :)

Jeg synes også det blir veldig dumt at folk velger å skravle in rene info-tråder. Det gjør det mye vanskeligere å finne infoen, når man må lese igjennom masse vrøvl.

:)

lillemy sa for siden:

Når det gjelder journalene så synst jeg det er opp til hver enkelt som "eier" journalen. Meg plager det ikke så mye med litt "mas" innimellom, jeg synst det er litt trivelig jeg.

Er vant med nybakt mamma og der er det myyyyyye tøys og tull.
smaken er som baken......:p

mofe sa for siden:

Ja, det var poenget mitt også - derfor poengterte jeg det i den nye journalen min, at jeg ikke ville ha tøys og tull der :rolleyes:

Generelt så tror jeg på det å si ifra - så får man håpe på det beste at folk ikke tar det ille opp. Mye bedre å si ifra enn å sitte å irritere seg i det uendelige :)

Nille sa for siden:

Jeg er enig med Albertine jeg !

Har allerede kommentert "prat" - i journaler jeg. OG skrytt av de som flyttet praten til MSN av seg selv !! Det koster penger med serverplass og dess mer som lagres av "unødvendige" ting, dess mindre plass er det til viktige ting.

Det er greitt med en smiley eller en setnings tilbakemelding eller oppmuntring, spørsmål, svar etc, det tror jeg alle er enige i. Personlig syns jeg grensen går med "samtale" ala IRC / MSN, uansett hvor den foregår i forumet. Det er når 2-3-4 personer er på samtidig og snakker sammen i tråden. Slike "samtaler" hører ikke hjemme i journaler heller, - og bør foregå i chatterom/IRC eller MSN. Hvis jeg skal svare på noe i en journal og må bla meg gjennom to tre sider med prat, gidder jeg ofte ikke å lete meg frem til det jeg vil quote (for at vedkommende skal skjønne hva jeg svarer på !!) I de fleste tilfeller blir det ikke til at jeg svarer i det hele tatt ! Som moderator har jeg ofte blitt bedt av journaleiere om hjelp til å "rydde opp", så jeg tror nok flere enn det virker som reagerer på dette.

Foreslår at det lages en høflig henstilling til alle om at "samtaler" ala IRC / MSN flyttes til der de hører hjemme. Skravler man i forumet er man som regel logget på samtidig og kan avtale å flytte seg. Er det dumt ?? HP ??

Når det gjelder jakte på flest mulig innlegg, burde jeg vel holde kjeften, siden jeg ligger så høyt på lista sjøl. Jeg fikk en melding om at nå måtte jeg sette igang å å poste for nå var Anne forbi meg på lista. Det hadde motsatt effekt på meg. Det har blitt mindre posting faktisk (som dere sikkert har sett). Det er da ikke noe point å ha flest poster ?? Men jeg HAR merket meg at det er voldsom trafikk til tider....

Forumet vårt begynner å bli så stort nå, og et er umulig å følge med på alt - eller svare på alt. Jeg har gitt opp !! :)

Fedonisten sa for siden:

Hvorfor skulle dere nå ta opp dette da damer? ;) Dette mener jeg nemlig mye om, men er ikke helt komfortabel med å lufte det... :rodme:

Men jeg er nok enig med Albertine jeg også....

HP sa for siden:

Jeg er enig i alt som er skrevet i denne tråden, samtidig som at jeg ikke helt vet hva dere sikter til... :o

Kan noen opplyse meg? :snill: (skakker på hodet for å se søt ut slik at noen kan forbarme seg over meg :snill: ;) )

mofe sa for siden:

Jeg kunne ha gitt deg eksempler på tråder, HP - men velger å ikke gjøre det av redsel for at noen vil føle seg innmari truffet :)

Albertine sa for siden:

Nille, du har jo så mange innlegg fordi du har så utrolig mye fornuftig å si. Tror ikke vi finner mange meningsløse innlegg fra deg nei! Værsåsnill, ikke skriv mindre her inne på grunn av det jeg skrev. Vi trenger deg nemlig- Oh oppkomme av info, hjelpsomhet og støtte! :klem:

Albertine sa for siden:

Jeg sier det samme som Mofe. Taushet er gull.

HP sa for siden:

Kan noen sende meg en PM da? :snill:

Albertine sa for siden:

Som du maser da....:snill:

PM kommer.

Nooria sa for siden:

Jeg ser hva dere skriver og jeg skjønner det delvis...... men jeg er litt usikker på hvor grensen går.

Jeg synes f.eks at det er helt ok å legge igjen en liten hilsen i journalen til folk selv om jeg ikke har så mye mer å si enn "Så flink du er" eller "uff da..... håper det går bedre snart".

Det er jo viktig å føle at man blir sett (journalen altså) selv om folk ikke har nye revolusjonerende forslag til korrigering av mat/trening osv.

mofe sa for siden:

HELT ENIG med deg, Nooria! :ja:

Men det JEG peker på.. er når man i en tråd som har tittelen "Kanel-info" - så er det ganske så malplassert å begynne å diskutere sminke :) Altså - å holde seg innenfor tråd-temaet er fint. :)

F.eks - litt dumt om jeg f.eks i denne tråden skal begynne å fortelle om hvordan rimi-gutten tittet på meg i dag da jeg var og handlet.. :cool:

Summer sa for siden:

Jeg er enig med Nooria.

Jeg skjønner litt hva dere mener, men samtidig, så er det jo kjempekoselig med samtaler i Journaler (sånn for å ta et eksempel, så koser jeg meg alltid glugg i hjel over MHM og Fedonisten sine samtaler, - særlig der begge skal fortelle samme historien, men den blir liksom helt ulik utfra hver deres ståsted..:p samtididg, så ser jeg også at det kan bli litt mye sånn "chatting" endel steder som godt kunne vært gjort i sofakroken (derfor vi har den i tillegg til generell;) )

Men jeg tenker også at det å gå for strengt ut mot slikt lett kan treffe usikkre sjeler også... som meg... Jeg sensurerer ofte meg selv fordi jeg mener jeg ikke har noe særlig relevant å si, og noen ganger hender det jeg bare sender en klem fordi jeg er tom for ord, men ønsker å si at jeg ser vedkommende og tenker på h*n...

Hårfin balansegang?

Summer sa for siden:

...eller mitt skjema på rimigutter som titter! :eek: *fnis*

(kan ikke noe for det, men jeg synes slikt som dette er morsomt jeg ... :o ---det må da ikke bli for serøst heller..)

mofe sa for siden:

Hårfin balansering - så absolutt. :ja:

Og skal man være for seriøs? Selvfølgelig ikke. :)

Og det er dumt, at noen sensurerer seg. Og jeg også er slik at jeg bare sender en :klem: eller en :love: - fordi jeg ikke helt hva jeg vil si, men at jeg bare vil si akkurat det.

HP sa for siden:

Dette mener jeg er veldig viktig! Vi må ikke skremme vekk medlemmer som gjerne føler at de ikke har så mye å bidra med :snill: Forstår godt om noen blir overveldet her inne for vi kjenner hverandre godt, og vi besitter masse kunnskap. Vi trenger nye spørsmål og nye syn - "nytt blod" :cool:

Men altså, jeg skjønte ikke helt hva dere mente jeg. For jeg så for meg mofe sine gravinger i gamle tråder, og albertine sine fnis - og dette er innlegg som jeg synes bare er sjarmerende og som bidrar til en god stemning, god tone. :blomster: dere begge to! :ja:

Men altså, vi skal ikke ha retningslinjer utover at tråder skal holdes til tema. Samtaler inni tråder som er utenfor tema skal skilles ut - tas en annen plass.

Jeg foreslår at vi lager et forum som heter "småprat" eller noe lignende, der innleggstelleren ikke teller :) Det kan jeg ordne enkelt. Også anmoder vi folk om å ta chatting og slikt der. Vi adminer og moderatorer dumpe chattedialogene der. Så oppdaterer jeg tellerne med gjevne mellomrom. :snill:

Jeg ser at ryktesystemet også trenger en liten tuning. Når jeg satte det opp var vi et lite nettsted med få brukere med ikke så veldig mange innlegg per mage :p

Men altså Folkens! Skriv innlegg! Mange innlegg! :cool: Men hold dere til tema! Og ingen spørsmål er for dumme! ;)

PS! Plass er ikke noe problem ;)

HP sa for siden:

Også vil jeg anmode dere om å klikke dette ikonet: så gjør dere jobben utrolig mye lettere for oss som skal rydde og holde litt orden her inne. ;)

Og en ting til - noe som begynner utenfor tema, kan godt ende opp som en innertier! ;)

Anne sa for siden:

Det er bedre med litt tull og humor enn krangling som det er i enkelte andre fora....;)

Summer sa for siden:

Enig :ja:

Synes det var en god løsning HP kom med,- et eget catteforum. :)

Anne sa for siden:

Enig HP! men du...hva betyr det skiltet?:o

mofe sa for siden:

Så bra du sier, HP! Har aldri brukt den funksjonen selv - men det skal jeg jammen begynne å gjøre! :) Når man trykker på den, kan man gi kommentar til moderator da? Istedetfor å sende PM til moderatorer?

HP sa for siden:

Da kommer det en kommentar til moderator med link til innlegget :)

Anne sa for siden:

Jeg tror vel egentlig ikke at noen gidder å skrive innlegg her i innleggsjakt....Selv har jeg himla mange innlegg, men det har ikke mye med jakt å gjøre....ren og skjær avhengighet:D

Eller:Bare må svare...må svar...ellers så får jeg dårlig samvittighet og er redd noen føler seg forbigått:o Vanskelig å følge opp :cool:

Anne sa for siden:

Se det...så mye visste jeg:o Takk

mofe sa for siden:

Men HP - hvordan bruke dette forumet istedetfor Sofakroken? Altså.. Hm..

Jeg laget f-eks en tråd om "innavl hos norske hesteraser".. hvor hører den hjemme? I Sofakroken (kun medlemmer)? Eller under generell diskusjon (hvor også gjester kan lese) - eller under småprat (kun medlemmer)?

:)

Aline sa for siden:

jeg følte meg veldig truffet her, fordi jeg VET jeg har en tendens til å ende utenfor tema...:rolleyes: og jeg liker å skravle... også liker jeg dere her inne så godt at jeg gjerne skravler masse med dere!! :)
også er det så mange rare tanker som dukker opp...
jeg liker litt skravling i journalen min, men ikke for mye, da...
er det forresten sånn at støttemedlemmer kan rydde i sin egen journal?

jo, og en ting til. om det ikke er noe plass problemer, så synes jeg det er greit med mye fjas, så lenge fjaset holder seg på riktig sted og i de riktige trådene !:)

også kan man heller ha noen moderatorer som med jevne mellomrom sletter gamlefjasetråder, hvisomatte det skulle begynne å bli litt fullt her inne?

mofe sa for siden:

Nå har jeg brukt denne for å rapportere om en tråd som heller kanskje kunne ha vært under "Nyheter".

Men altså, under den boksen hvor man skal skrive kommentarer til moderator, står det:

Kanskje den kunne ha blitt endret? :snill: (hohoo.. bruker snill-smiley, jah! )

mofe sa for siden:

Kanskje ikke slette de, men flytte til de "småprat"? :snill:

Aline sa for siden:

jo, men jeg tenkte aqtte hvis det ble fullt på serveren..? men det er forhåpentligvis leeeeenge til :) :snill: (dæven, der brukte jeg den også ;))

mofe sa for siden:

Som HP sa lenger opp her, så er ikke plass noe problem :)

HP sa for siden:

Småprat er til småprat - chat osv :p

Sofakroken er til utenfor tema prat bare mellom medlemmer, dvs ting som vi ikke ønsker skal være åpent for gjester.

Generell diskusjon er utenfor tema. Hesteinnavls historier hører hjemme i generell diskusjon :snill:

magdalena sa for siden:

Er enig at det sklir ut i blant,og blir ganske frustrert over å måtte lese masse dall før neste informative innlegg kommer.Ikke misforstå,det kan være morsomt å lese det også,men det hadde vært fint hvis en kunne velge..Mange av dere har jo en så fin tone etter å ha truffet hverandre.

Mener det Lise sier er riktig at man kan bruke en smiley hvis en ikke har ord på ting,vedkommende vil føle seg sett i det minste og vet det er folk i forumet som bryr seg.

Har jeg tråkka noen på tærne nå?:veitikke:

HP sa for siden:

Du har ikke tråkka noen på tærne! :klem:

mofe sa for siden:

Ikke mine iallfall! Og sikkert ingen andres heller :) Uansett - om noen har vondt i tærne sine, så får de heller si ifra :)

magdalena sa for siden:

Dere er nå bra tøvete!:lol:

Har jo sett på andre forum hvor ting glir ut,men det er mer yngre garde som regjerer på de sidene da,og det koker litt i topplokket mitt av mye fjas der.Men det er lite her i forhold,altså,og en bedre tone ikke minst!

Nille sa for siden:

:ja: da er det bra å lage retningslinjer FØR det sklir ut.... Så slipper vi det problemet her inne !!

HP har tatt fatt i det og laget en flott løsning syns jeg. Men nå må ikke folk bli redde for å skrive til hverandre da. Det var jo ikke meningen. Det er forskjell på journalbesøk og chat. DEN forskjellen vet vel de fleste vel ??

Aline sa for siden:

jupp :) da er det jo greit å vite hvor man skal fortsette. også har vi et fast sted for festene :D :D

Huldr sa for siden:

Hmmm... det meste er vel sagt her - men jeg er enig i at det noen ganger blir for mye dill. Men samtidig ER det unektelig litt hemmende når man har en god tone og det plutselig blir litt morsomt i en journal - at man skal måtte legge bånd på seg eller flytte seg (blir litt som å gå ut på by'n etter et utrolig vellykket vorspiel - folk spres for alle vinder og den gode stemningen løses opp...). Den som eier journalen kan heller be om at pratet fjernes, synes jeg - hvis man ønsker. Andre får heller bare bla seg igjennom...

Synes ikke noe om "politivirksomhet" her jeg. Må det være så rigid, da... :snill: (snill! :p ) Denne tråden er vel i og for seg nok til at vi skjerper oss ganske kraftig fremover.

Men en sak litt på siden av dette: generelt er jeg for at folk svarer på spørsmål bare hvis de har litt bakgrunn for det de sier. Liker ikke ubegrunnet synsing... :cool:

Gamla sa for siden:

Nei, det er nok ikke bare deg Albertine. Jeg er helt enig med deg. Jeg synes det er greit nok at der er lange diskusjoner i journalene (de hopper jeg ofte bare over:o ), men når det kommer masse utenom temaet i en tråd blir jeg litt oppgitt.;) (men jeg vet at jeg også gjør det.):o

Aline sa for siden:

men når jeg ubegrunnet synser (som jeg føler det selv) så er det ofte pga noe jeg har hørt eller lest, men som jeg ikke husker heeelt hvordan var...
hadde det ikke vært for at jeg føler meg (litt for) varm i trøy her inne, så hadde jeg ikke turt å foreslå ting som jeg ikke har helt peil på..

det kan jo hende at en ukvalifisert synsing gjør at noen kommer på noe som er "kvalifisert"..?

mulig jeg misforstod deg helt her, scilla. sorry :snill:
det er sånn at jeg aldri føler at jeg vet noe (i alle samenhenger) men det viser seg veldig ofte at det jeg tror er riktig, men ikke er helt sikker på, er riktig.
derfor prøver jeg oftere og oftere å nevne det jeg tenker "atte kanskje muligens ikke er helt på jordet" også går jeg heller skikkelig i baret noen ganger...

uff... jeg føler meg truffet av alle innleggene på dette her, jeg...
også en personlighetsegenskap jeg ikke liker ved meg selv...men jeg jobber med saken..

dere har alle nå herved lov til å si ifra når jeg "tar litt av" i feil tråd, eller uttaler meg når jeg ikke burde...
ok? trenger å vite det ;)

Albertine sa for siden:

skjenker seg en stor kopp Ali kaffe

Her har det vært liv gitt! Mange har ytret sin mening, og noen har følt seg litt truffet. Derfor må jeg oppklare litt, føler jeg. Innlegget mitt var ikke ment som noen personlig kritikk i det hele tatt. Det er ikke EN person som til stadighet strør om seg med småprat. Vi har jo alle og en hver pratet om alskens temaer som kanskje ikke er i tråd med hovedhensikten med dette forumet, men når vi blir kjent med hverandre vil man jo kanskje prate om andre ting enn akkurat karbohydrater og det siste innen fettforskning. Likevel må vi tenke på de som ikke er med i den "indre klikken" her inne, de som vil bruke forumet som hjelp til å finne en ny livsstil. Jeg synes de fortjener å få lete seg fram til det de trenger å vite uten å måtte ta en spade og grave unna store hauger uvesentligheter først.
Vi må så absolutt opprettholde den gode tonen her inne, og deri består blant annet å komme med små tilbakemeldinger i journalen til de som trenger det. Ikke slutt med det!!!! Det er jo det gode samholdet som får oss til å bli her inne!

HP sa for siden:

Jeg mener at synsing er viktig jeg :snill: For det en lurer på om en kansje har hørt, kan være nok til at en annen kommer på noe en vet :ja:

Tenke høyt kan vi også kalle det :)

Begod sa for siden:

Vel, jeg synser en del fordi jeg ikke husker hvor jeg har det fra eller det er min egen erfaring som gir utslag i synsing.

Aline sa for siden:

:klem:
jeg "skrev høyt" om dette fordi jeg skjønnner at jeg ikke trenger å ta det personlig.
selvom "instinktet" mitt ikke er enig ;)
(hø? hæ? ble litt rotete...)

ihvertfall. jeg er enig! bra med eget sted til "rot"... :)

takk for kaffekoppen :)

Huldr sa for siden:

Jeg mener ikke at man må begrunne og dokumentere alt man skriver altså... Det er fint med innspill fra flere hold uavhengig av kunnskapsnivå. Og selvsagt bruker man erfaring og kunnskap uten til enhver tid å huske hvor man har det fra. Men jeg synes man må kunne gjøre det klart hvilket nivå den kunnskapen ligger på - og ikke fremstå som om man VET noe hvis man ikke gjør det. :snill:

Dette var ikke ment som kritikk av noen, altså....!! :)

Aline sa for siden:

ok :) da skjønner jeg hva du mener og er helt enig :)

Huldr sa for siden:

Bra!! :klem:

Helene sa for siden:

Nå har ikke jeg lest gjennom dette innlegget HELT men jeg har lest det meste og det er mye det samme jeg vil si.

Jeg synest unødvendig mas er litt iriterende når man sitter å leser gjennom lange tråder.. men det er opp til jounareiger i journalene hvertfall. men det jeg ville si var at jeg setter STOR pris på at folk kommer inn i dagboken min med en hver kommentar. som tidligere nevnt kansje bare et smil. Grunnen til at jeg mer eller mindre har sluttet å skrive på slankenett og begynte her er at jeg ikke fikk noen tilbakemeldinger nesten.. jeg følte meg ensom og forlatt. I begynnelsen her fikk jeg mange tilbakemeldinger og det holdt motivasjonen min oppe. Noen dager har jeg ikke hatt noen tilbake meldinger i hele tatt.. tar litt motivasjonen fra meg.. orker ikke å ramse opp hvordan dagen har vert, for jeg vet jo hvordan den har vert.. og det er jo ingen som bryr seg like vel (litt overdreve nå ja.. men men)

Jeg skrev en kommentar om msn/irc i en journal en plass. husker ikke hvor.. jeg henger konstant på lavkarbo på Ef nett (samme som du kommer inn på om du trykker på chat her på siden.. jeg og boten einar er litt ensomme der inna altså.. Hadde vert gøyt om flere hadde brukt det og man kunne chattet litt mer live. Men det kan jo være det bare er meg som er glad i irc :P

HP sa for siden:

Tips 1: Si hei til einar - husk å bruke navnet hans :snill:
Tips 2: Start en tråd i småpratforumet når du er på chatten ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.