Er denne gryteretten ok på ketølysekuren? Regner med at peppersausen må byttes ut med noe. Forslag? Annet som bør byttes ut eller tilføyes?
[color=#ff0000][/color]
Limer inn oppskriften fra matprat (fant link i en annen tråd her på forumet)
Ingredienser
300 g kjøttdeig eller karbonadedeig
2 ss olivenolje
1 båt hvitløk
½ stk grønn squash
1 stk rød paprika
10 stk frisk sjampinjong
1 pose ferdig peppersaus Slik gjør du
Finhakk hvitløk og brun denne i pannen sammen med kjøttdeigen/karbonadedeigen. Skjær squash i skiver, paprika i biter og del soppen i fire deler.
Stek grønnsakene sammen med kjøttdeigen/karbonadedeigen de siste minuttene av steketiden.
Tilsett den ferdige sausen, så er gryta klar til servering. Potetmos med finhakkede urter smaker godt til.
Helt kurant, men bruk kjøttdeig (mer fett) heller enn karbonadedeig :)
Er du glad i hvitløk? For om du tilsetter noen ekstra pressede/finhakkede/raspede hvitløksfedd og litt fløte (og kanskje litt rømme også, blir superdigg), får du en knakende god hvitløkssaus!
I stedet for potetmos vil foreksempel salat være et kjempegodt og friskt alternativ til denne gryteretten :)
Har du smakt den? Den er ikke så veeldig OK :p Hihi, smaken er som baken, såklart - den kan i alle fall spises :) Meen om man spiser mye av den kan det bli litt overdrevet likevel, en sånn pakke inneholder ca. 9 gram karbohydrater :ja:
Jeg er litt kjedelig når det gjelder sauser dessverre - jeg pleier å mikse sammen noe med stekefett/sjy, diverse krydderier og fløte/rømme, og det blir alltid kjempegodt. Men om du leter i oppskriftstråden kan det jo godt hende du får noen gode ideer :D
Vet forresten ikke hvordan det er med fettinntaket ditt, men om du trenger litt mer er avocado et ypperlig tilskudd i slike retter. Om du velger en som er ganske hard og umoden, er den perfekt til å varme opp, og avocado er det kjempemasse fett i :)
`Jeg lagde omtrent aldri mat jeg før jeg begynte på lavkarbo for tre uker siden. Og oppdagde at jeg er håpløs på kjøkkenet hehe. Men noe godt blir det jo.
jeg leser og leser oppskrifter til øyet blir stort og vått som man sier .
avokado har jeg ikke prøvd meg på. jo, mener jeg prøvde å spise en med skjei for ørten år siden, og den smakte liksom ikke så godt. men kanskje den er god OPPI noe :-)
vet ikke hvordan jeg ligger an når det gjelder fett. spiser fløte, rømme, egg og creme fraish hver dag. har ikke kjøpt cocosa olje enda.
vektnedgangen har stoppet opp, så det er enten noe med fettet eller (og) karbene, for jeg får i meg for lite karber.
Jeg bruker masse avocado jeg altså, men synes heller ikke det smaker spesielt godt helt alene liksom. Men stekt sammen med andre grønnsaker: yum! Ville gitt den en sjanse i alle fall :)
Lag peppersaus selv. Kjempeenkelt og VELDIG godt. Husker ikke hvem som kom med oppskriften, men var her på lavkarbo.no og kred til den;)
1,5 dl kremfløte
1 ss pepper (hele)
2 ss soyasaus
Noen dråper tabascosaus
Smak til med salt og pepper
Ofte jeg sløyfer hele peppern, og bare bruker litt ekstra nykvernet pepper:)
Kokes til sausen tykner.
Denne er passe til 2. Ca 2 kh pr pers:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.