< Tilbake til oversikten

Hva serverer du gjester?

mamz sa for siden:

Synes det ble litt vanskelig med servering når jeg får "kaffebesøk" nå etter at jeg startet på ketolysekuren.......
Hva serverer dere? :)

Photobscura sa for siden:

Kaffe!

mamz sa for siden:

hmm.......flere?

Augustina sa for siden:

Nå i julen har jeg hatt hjemmelaget konfekt og så fant jeg noen gode sjokoladecashewnøtter fra sukkerfri på Rema 1000 i Oslo. De har det blitt en del av, men det må selvfølgelig begrenses siden det er kunstig søtningsmiddel :)

Men, jeg har også satt frem nøtter i alle fasonger (tips: putt mandlene i ovnen i ca 10 min, da kommer aromaen frem og de smaker himmelsk, trenger ikke noe på dem), samt grønnsaker med dipp. Selv forsyner jeg meg litt, men koser meg mest med fløtekaffen, mmmmhmmm :D

Er spent på hva andre serverer :)

Det var ikke for å være nebbete, altså. Jeg har bare aldri servert noe til kaffen, synes selskapet er koselig nok i seg selv, og blir litt oppgitt over at andre går i staver over å finne noe å gi meg når jeg er på besøk, når jeg sier gang på gang at kaffe holder lenge. Men så synes jeg i grunn at alt annet enn selskapet i seg selv er sekundært.

mamz sa for siden:

Hehe....trodde du var nebbete jeg ;) ...er liksom vant med å sette fram noe, synes det blir "rart" uten :rolleyes:
Spennende å se hva andre gjør det :p ....er jo fortsatt ganske ny på lavkarbo enda, men vet dette er rett for meg:D

Cassiopeia sa for siden:

I utgangspunktet har jeg ikke noe i hus som ikke står på ja-lista mi, så gjestene må pent klare seg med det ;)
Jeg serverer vanligvis ikke noe til kaffen, men har jeg lavkarbokaker/godis i hus, så setter jeg dem gjerne fram. -Og de blir spist med god apetitt. All verdens mandel/nøttekaker kan lavkarbifiseres ved å bytte ut sukkeret. Jeg lagde for eksempel ei deilig suksessterte i jula.
Jeg fikk forresten ei konfekteske til jul. Den er fin kaffemat til gjester!

jvb sa for siden:

Peanøtter, paranøtter, mandler, kaffe/te/vann. En klem når de kommer og en klem når de går :)

Hehe, jeg ser jo hvordan det kunne ha blitt oppfatta sånn :o, så jeg følte jeg måtte utdype ;). Men jeg tror det kanskje også har litt med klimaet i min omgangskrets å gjøre også. Jeg tror jeg i det lengste har blitt servert nøtter til kaffen. Ellers er sosiale sammenkomster egentlig stort sett bare akkompagnert av en kopp kaffe/et glass rødvin og en god samtale :).

Nerthus sa for siden:

lavkarbovafler, rørt bringebær og rømme ;)

ada-emilie sa for siden:

Å skulle finne på noe å spise til gjester kan jeg få litt hetta av i.o.m at folk liker forskjellige ting. Jeg spør når de kommer: vil du ha kaffe eller te? Og om jeg kjenner de godt spør de selv om å få noe når de er sultne, og går og titter i skapene, og noen har medbragt fordi de vet jeg ikke liker å lage middag til andre(og kanskje ikke gi dem noe de liker). Jeg kan ha noe jeg selv ikke spiser i huset,som kjeks. Jeg spør noen ganger om de vil ha nøtter eller noe. Hos meg er jeg ikke noen vertinne. Det er mammas rolle,og en rolle jeg misliker svært sterkt fordi jeg liker ikke at fokus er på denne rolllen men på et samtaletema. Om mat skal være noe høytidelig rømmer jeg.

Bonitta sa for siden:

Synes vel at nøtter til kaffen er en dårlig kombinasjon, jeg.
Er det ikke litt sånn gammel-dame/manns-fakter at man skal servere noe til kaffen egentlig?? Trodde at den yngre garde fint kunne møtes og ta en kaffe, uten noe å bite i?!
Kake til kaffen er for de fra 70 år og oppover :p
Så her serveres det kaffe :D

Anitave sa for siden:

Jeg spør om de vil ha noe å drikke og eventuelt hva.

Ingen forventer å få noe og jeg forventer ikke å få noe når jeg drar noen steder. Og hvis jeg får noe så er det drikke.

Hos min krets så hører kaker etc til bursdag, jul etc... ikke hverdags så det har aldri streifet meg å serverer noe annet enn drikke til gjester som kommer.

Hvis du føler at du må serverer noe så får du bake noen boller etc til å ha i frysa eller en lavkarbo kake du kan ha i frysen og ta opp om det kommer noen.
Om du har noe som ikke er lavkarbo, så trenger du ikke spise selv ;) selv om det er kjipt..

MaritR sa for siden:

Hos meg går det kun i kaffe....både til yngre og eldre garde....og alle er fornøyde med det:)

Mellon sa for siden:

Vaniljemuffins â la Lisbeth. Skal teste ut sjokoladevarianten i dag tenkte jeg.

Hamster59 sa for siden:

På mine kanter serveres det alltid noe til kaffen i jula. Fikk mye snop til jul, har satt fram det, pluss lavkarbo kaker og -brente mandler. Har også tatt opp marsipankake og lefse fra fryseren. (Marsipankaka var heldigvis tint da vi fikk besøk idag.) Resten av den tar jeg med til min svoger m/fam. i kveld, den blir ikke spist opp av husets folk.

LIBBA sa for siden:

Stort sett går det i bare kaffe her også:)
Ingen klager på det:D Heldigvis.
Kan ikke ha for mye godt/kaker i huset for det ender opp i min mage:mad:
Klarer ikke stå i mot hvis jeg blir fysen nok, så da er det
best å ikke ha fristelsene i huset;)

misslinda sa for siden:

Lag lavkarbo snickers kake eller suksess kake i små muffinsformer å ha de i frysen. perfekt å ta opp når du har gjester, ellers så står det alltid nøtter på bordet hos meg. Til planlagt besøk baker jeg noe sunt.. Gulrotkake eller sitronkake på lavkarbovis.. Blir godt motatt her. :p

I omgangskretsen min går det mye i mat og søtsaker, så jeg tar med meg på besøk. Ikke noe problem og muffinsstørrelse er perfekt å ta opp fra frysen ;)

Carisma sa for siden:

I min omgangskrets omgår vi det der veldig effektivt ved å møtes på cafe :D

Anne sa for siden:

Det kommer an på anledningen, hva jeg serverer. Om de er invitert eller kommer innom av seg selv.

Har jeg invitert av en eller annen grunn, så serverer jeg noe gjestene kan spise til kaffen, event jeg også. Sender restene med gjestene....

Ellers er det greit å ha litt god 70% sjokolade liggende....
Den klarer jeg å ha i kjøleskapet når jeg er i ketose.

Har du bær i frysern, kan du piske litt krem og strø over bær. Du kan jo bare spise kremen hvis du syns det er sært å ikke spise...event rive litt mørk sjokolade over.

Du kan steke opp noen tynne nøttebunner (med sukrin eller fruktose)å ha i frysern (kan event deles i småprosjoner hvis du steker en stor langpanne) som du kan piske krem til. Tinner raskt.Du kan også smelte litt mørk sjokolade de kan helle over...

Lykke til!:)

Heaven sa for siden:

Både lavkarbo og høykarbo, men mest lavkarbo ;)
Lisbeth har oppskrift på noen fantastiske sjokoladesouflemuffins. Yammi!!! Og så har Gerd oppskrift på noen himmelsk gode karameller!
I tillegg står nøtter på bordet :)

babydoll sa for siden:

Jeg pleier alltid ha en plate sukkerfri sjokolade liggende til sånt. Men som regel er kaffe og god te nok!

TrillTrall sa for siden:

:sikle: Men blir de bunnene gode? Har enda til gode å lage kaker med sukrin som blir like gode altså. Men har ikke prøvd mandel/nøttebunn da.

Kastet nettopp en boks lavkarbomarsipan med sjokoladetrekk, den ble definitivt ikke god etter å ha stått et par uker i kjølesjapet! :eek:

Anne sa for siden:

Jeg har bare bakt med fruktose...og det skal ikke mye til. Det går helt fint. Ingen bismak. Bare vær litt forsiktig med stekinga, for det blir fortere "brent" enn med vanlig sukker. (Kanskje det tom går an å steke nøttebunn uten søtstoff?:eek:)Gerd bruker mye Sukrin til konfekt, men vet ikke om hun har bakt med det enda. En bekjent av meg har bakt med det og påsto det ikke var forskjell å kjenne, men....jeg vet ikke.:p Verdt å prøve...

senorita sa for siden:

jeg bakte mandelbunn med sukrin.. ble en kald bismak, gikk i boss ja :p samme med gulkremen med sukrin, sukk :/ Men får teste videre.. finnes jo andre søtningsstoffer. Jeg har stevia også...

LIBBA sa for siden:

Dette gjelder drop in besøk:)
Er det planlagt besøk serverer jeg noe jeg lager rett før besøket (kaker/muffins/konfekt e.l. lavkarbo selvfølgelig), og sender eventuelle rester med dem hjem.
Selv om det er lavkarbo er det begrenset hvor mye jeg bør spise, så det er tryggest å ikke ha lager av slikt i fryseren:rolleyes:
Svake menneske jeg er:o

Carisma sa for siden:

Kald bismak = for mye sukrin

senorita sa for siden:

Jeg fulgte bare oppskriften.. OG det har jo litt med mengde å gjøre når man lager kaken, sukrinen skal jo erstatte sukkeret, og da skal det utgjøre en del av massen.. Ellers blir det noe bløte greier..

Men får prøve med mindre sukrin neste gang :D Evt annen søtning..

Personlig får vi sjelden gjester. Treffer jeg folk er det ute på spisesteder, evt inviterer jeg til middag.. Og da sjelden med kake/dessert. Jeg er vel for ung for den kake/kaffe-greia med mine venner.. :D

Taran sa for siden:

Hva med å ha litt mørk sjokolade uten sukker liggende....passer perfekt med en liten bit til kaffen både til gjester og deg selv. :D
Godt nyttår!

TrillTrall sa for siden:

Jeg har laget marsipan med sukrin, ble ikke veldig godt. Laget også noe bounty-sjokolade-lignende, ble spiselig, men ikke i nærheten av originalen. Får en liten bismak ja.

Lisbeth sa for siden:

Jeg har begynt å bruke 50/50 sukrin og splenda, da blir det ikke sånn "kald" smak :)

wevi sa for siden:

Jeg har en boks med forskjellige kjeks stående til enhver tid. Det setter jeg frem når det kommer noen på kaffe. :) Legger noen på et fat, så er det servert ;)

TrillTrall sa for siden:

Splenda bruker jeg ikke, man er ikke sikker på om det er trygt i forhold til kreft og dessuten brytes det ikke ned i naturen og har etterhvert blitt en forurensningskilde.

krepso sa for siden:

Jeg har vokst opp med at vi har kaffemat til kaffen hver dag. Kommer folk uanmelt har jeg alltid kjeks og sjokolade i huset. Ringer de på forhånd lager jeg vaffler eller noe lignende.Selv holder jeg meg kun til kaffen.(Jeg spiser ikke fordi andre vil ha noe) Jeg vet det er vanskelig for mange å kun se på at andre spiser. Skal vi feire noe ekstra lager jeg lavkarbo kaker til meg.

Carisma sa for siden:

Jeg også, eller dvs når det var folk på besøk. Og alltid fullt av ting i fryseren som lett kunne tas opp. Derfor har jeg ikke det selv.

Kanutten sa for siden:

I tillegg til kaffen... Fløte?? :D

cafe latte sa for siden:

Vet du om man kan bruke Sukrin i Ketolyse kuren?

Anne sa for siden:

Limer inn en link til beskrivelsen av sukrin.
Det står at det har 0 GI og at det ikke påvirker blodsukkeret.....så jeg ville tro det, men jeg vet ikke.
www.funksjonellmat.no/sukrin-om.php

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.