< Tilbake til oversikten

Januarstartere

Slegg sa for siden:

Noen som skal følge Fedon, eller Fedonsk, fra 01.01.11? :)

NÅ! sa for siden:

jeg vurderer det :) Skal i alle fall begynne m lavkarbo igjen fra 01.01!!! Tror Fedon passer meg best.... Har fulgt egen filosofi før. Leter etter det som passer meg best! Skal kvitte meg med 15 kilo. I første omgang....

kveita sa for siden:

:D Jeg er med!!!
jeg er så lei av å ikke lykkes!! prøvde ketolyse før jul, gikk ikke ned og ble mye fett og lite grønt . Fedon passe meg best!

har gått på fedon som kur tidligere og gikk ned men opp igjen, ikke lett å holde seg syns jeg.

Men liker maten godt, syns det er lett å følge og trenger ikke mye ekstra.

Jeg har 15 kg å gå ned, så starter over helga!!

Så var det å prøve å lage seg en ticker da... :rolleyes:

kveita sa for siden:

tenkte foressten å følge menyene slavisk i boka til Lystad "endelig slank". Den var min inspirstor sist, og håper på samme motivasjon nå!

Gi meg styrke!!! ;)

Slegg sa for siden:

Da er "endelig slank" bestilt :)

Vasp sa for siden:

Januarstarter her. Begynner mandag. Må spise ut karbohydratene først, butikkene er ikke åpne, så har ikke lavkarbo mat i huset.

Veit ikke hvordan filosofi jeg skal følge enda. Men sitter å leser masse her nå, og blir kjempe inspirert!

saeria sa for siden:

Starter på mandag. :)

Tøsa! sa for siden:

Ja! Har også vært på ketolyse, men tror nok Fedon passer bedre for meg.
Dessuten synes jeg det høres ut som den sunneste måten å spise på.

Tutta87 sa for siden:

Evig mandags starter her. Men håper denne Mandagen skal være "siste" mandagen jeg starter på :P No more "Vi begynner igjen på mandag vi" Hehe:)

Virkelig klar for å starte et nytt liv, men veldig usikker på hvem diett som passer meg best. Tror det står mellom Lindberg eller south beach.
Men uanett skal jeg ned!! Satt målet til 75kg, altså ned 23kg. Så får vi se om jeg kan bli lettere enn det etterhvert :P

rosa123 sa for siden:

Jeg er med som evig mandagsstarter.....
Generell lavkarbo på meg, har ca 12 kg å ta av, nå SKAL de av og forbli vekke!!! :)

Smileygirl sa for siden:

Hei :) Eg e med - ny innpå her eg da :) Eg forsøker meg litt frem, men tror det er Lindberg som passer meg best! Skal ned ca 18 kg.... Ser frem til å komme til mål ;)

saeria sa for siden:

Ser det er mange som skal starte i morgen, og noen som alt er i gang(?). Jeg håper vi kan holde liv i denne tråden og være til oppmuntring for hverandre. Det er alltid godt å være i samme båt med noen, og jeg er helt fersk på dette, så jeg kommer sikkert til å spørre litt, og/eller trenge litt inspirasjon, motivasjon, hjelp.

Jeg får vel nesten lage meg en ticker jeg også. Er litt usikker på hvor mye jeg faktisk ønsker å gå ned (tro det eller ei), men første (del)mål er klart, så får vi se om jeg ønsker litt mer ned i vekt etter det.

rhb sa for siden:

Hei, jeg er også med. Har levd " normalt" denne jula. Nå er jeg lei den type mat, er i dårlig form og føler meg ganske ekkel i kroppen.

elf sa for siden:

Hei, er også ny her :-) gleder meg til å starte et nytt liv med lavkarbo. Begynner i morgen mandag:o som så mange he he

Bollemor sa for siden:

jeg starter i morgen:) ser fram til det..
skal ned fra 90kg til 55, så lang vei å gå! Har et delmål på minst 15 kg lettere før uke 23!!!
Tenker å følge ketolyse jeg da.

hanne42 sa for siden:

Hei

jeg vil gjerne bli med i denne traden. Jeg gikk ned fra ca 68 til 61 kg pa lavkarbo i fjor sommer, men har spist meg opp igjen... Er veldig lei av a fly ned og opp igjen de samme kiloene, og er veldig motivert for a kvitte meg med ca 10 kilo. Veide i morges 71,2, og malte 82 cm rundt livet.

Hanne

Stine-petrine sa for siden:

I dag starter jeg også!! Endelig! Jeg har ikke fulgt en spesiell kur tidligere, men bare tenkt lite karbo, kuttet ut pasta, ris, brød og poteter! Og da gikk jeg ned...Men hva skjedde....Joda, litt etter litt ble det lov med bare en sjokoladebit, eller to glass rødvin...Før jeg visste ordet av det var det jammen lov med litt potetgull også...Blæh!! I julen har jeg spist poteter, baguetter, godteri og all annen karbomat. Og formen har ikke vært bra! Trøtt og sliten, lite energi og magen står ut som en tromme!
Så motivasjonen min er på topp i dag! Jeg bare gleder meg til de første dagene er over, slik at ubalansen i kroppen utjevnes og jeg kan slutte å være så "PMS" :)

Jeg ønsker dere alle her inne masse lykke til!! Sammen er vi sterke (og super-slanke :) )

Hilsen Stine som skal gå ned 7 kg

Baugen89 sa for siden:

Jeg slenger meg på denne tråden! Jeg starter opp i morgen tidlig, etter en måndes planlegging og innkjøp av de fleste lavkarbo bøkene på markedet. (litt vel overiverig). Lavkarbo er bare så utrolig spennende og det jeg har smakt av maten jeg har prøvd meg på er himmelsk! Nå har jeg handlet inn alt jeg trenger for resten av uka! Må si det var litt av en omvending å handle feeeit mat, etter at jeg har gått på et misslykked Grete Rode kurs. Aldri mer GR! uff :-/ Men nå er det klart for ny gyv, jeg GLEDER meg til å kjenne hvordan kroppen reagerer, og forhåpentligvis se kiloene gli av gjevnt og trutt ;-) Lykke til alle sammen!!! Dette skal vi klare :-D

*vilja* sa for siden:

Jeg vil også være med!! :)
Ny her inne, og begynte i dag med lavkarbo.
Har aldri slanket meg før, så dette synes jeg er ganske spennende.
Har et håp om å gå ned 7 kg på 3-4 mnd.

Lykke til alle sammen!

Pembe sa for siden:

I dag startet jeg og min samboer, etter å ha hørt om mange vellykkede forsøk med lavkarbo( kutte ut all pasta, poteter. o.l.). Vi ønsket også å starte... Men hvordan får man en variert meny? Vi er litt ideløs, og håper det ikke blir bare egg og omelett i månedene framover..Noen ide/menyforslag?

vimsen85 sa for siden:

Det finnes mange gode oppskrifter på forumet og på forskjellige blogger. Se:
lchf-bloggen.blogspot.com/
lenabeatrice.net/
mitthemmeliglivsomblogger.blogspot.com/
fristendelavkarbo.wordpress.com/
lchf-bloggen.blogspot.com/
minlavkarbomat.blogspot.com/
mariahealth.blogspot.com/

Dette er bare noen av mange (dette er noen av mine favorittblogger).
Lykke til alle sammen :)

hanne42 sa for siden:

Da var dag 1 over, og jeg foler meg bedre i kroppen allerede. Spiste riktig mat og drakk 2,5 liter vann; var ikke noe sugen pa snop.

I gar spiste jeg folgende:
Frokost: Eggerore av 2 egg, 1 ss smor
Lunsj: Stekt nakkekotelett, kokt blomkal, gronn salat m olivenolje
Middag: Grillet laks, gronn salat m olje/eddikdressing
Snacks: en handfull (15) mandler

Na i begynnelsen bruker jeg www.diett.no til a sjekke hva jeg spiser, og garsdagens fangst var 1325 kcal, hvorav 67% fett, 30% protein og 3% karbohydrater (ca 10 gram).

Hanne

mama67 sa for siden:

Hei :)

Jeg er ketolyse-avhopper, og er nå over på Lindberg. Har kommet godt i gang med riktig mat, og håper på gode resultater framover. Målet er å komme inn i bunaden igjen til 17. mai! Bryr meg ikke så mye om tallet på vekta, så lenge jeg syns kroppen ser bra ut og jeg føler meg vel :)

hanne42 sa for siden:

Sa deilig a vaere i gang igjen med lavkarbo. Alt vel hittil. I dag kjente jeg gummibeina og ble sliten av a ga ti minutter opp en bakke - vante reksjoner pa denne forste fasen. Snikveiing viser 300 gram ned forste dogn og 500 gram ned i dag, tilsammen 800 gram (vann ;)).

I gar spiste jeg:
Frokost: eggerore av 2 egg, 1 ss smor
Lunsj: bonnesuppe, svinefilet med sopp, litt salat
Middag: kjottdeig med litt tacokrydder og -saus, stor gronn salat
Snacks: mandler

Hvordan gar det med dere andre?

Hanne

nellie sa for siden:

Nå er jeg vel ikke akkurat en "starter", siden jeg har holdt på med Lindberg siden Mars 2010, men har ikke vært noe særlig Lindbergsk siden før jul, så melder meg på:)

echs sa for siden:

Trur ikkje eg helomvender til Fedon på 1 dag, men tenker å begynne så smått over helga :)
Må sikkert forberede litt for å komme i gang skikkelig...

Har funnet en 2 ukers "Fedon-diett" liggende på Klikk.no som eg printa ut og vil bruke som mal i begynnelsen, så håper eg det blir litt lettere å følge enn om eg skulle komponere dagsplanen sjølv :)
Ellers ligger det jo masse fine oppskrifter inne på fedon sine nettsider også som eg kan bruke!
Det største problemet blir nok først å konvertere fra mitt høgkarbo-kosthold, særlig no etter jul der eg har levd på kaker og sjokolade....
Som nummer 2 blir det nok å finne mat som gubben også liker sånn at vi kan spise hvertfall nokonlunde samme middag :)

Tøsa! sa for siden:

Juhu! Ikke at det er kroppsfett liksom, men vekta viser 2,5 kg mindre enn på mandag, og det er alfa og omega for motivasjonen:D

Det jeg spiser i løpet av en dag er som regel:
Egg til frokost med noe tomat feks, kanskje litt ost.
Salat med kylling og fetaost.
Middag - fisk, grønnsaker, mye wok.
Kvelds - ryvita knekkebrød

Så blir det litt frukt og kanskje en yoghurt innimellom.

hanne42 sa for siden:

Deilig a merke at vannet forsvinner og at buksene ikke strammer i livet lenger. Har gatt ned 1,8 kilo vann siden mandag og alt i magen, virker det som. Det merkes!:p

De siste dagene har jeg spist min vanlige frokost med eggerore av 2 egg. Til lunsj har jeg spist stekt sverdfisk med salat en dag og scampi med hvitlok og chili i gar. Middager har blitt stor gronn salat med rokelaks, avokado og skogsbaer, og kyllingvinger. Hasselnotter som snacks. Har drukket litt PepsiMax og Cola Zero.

Sover godt, bra humor og ikke sulten:D

I dag skal vi ha gjester pa pinnekjott, og jeg skal spise en potet og et par skjeer kalrotstappe. Jeg ligger veldig lavt pa karboene vanligvis (ca 10 gram) og tror ikke denne middagen vil odelegge noe. Men saltet vil nok binde litt vann et par dager...

Hanne

Tonelore sa for siden:

Hei!

Jeg blir gjerne med på denne! Gikk ned 4-5 kg i høst med Fedon/lavkarbo generelt, men så skled det ut, og jeg gikk opp 2 kg igjen. Nå skal jeg ned 5 :) Her sitter alt på magen, og jeg har prøvd å spise Roede-sunt i mange år for å bli kvitt disse fem kiloene, men ble så lei av å gå sulten! :mad: Ikke gikk jeg ned heller.

Det som er så herlig med lavkarbo, er at jeg kan spise meg mett, og likevel gå ned :D

Kan ikke alle skrive opp hva de spiser, så får vi litt inspirasjon? Jeg er altfor dårlig på å få i meg grønnsaker, og sliter med å holde meg unna sukker også :o

I dag har jeg spist:
Frokost: havregrynsgrøt av 0.5 dl store havregryn, 1 dl lettmelk, 1 ts fruktose, kanel, en neve hakkede mandler og 2 ss cottage cheese

Lunsj: blandet salat av linser, bønner, kikerter, fetaost, soltørket tomat, løk, paprika, solsikkekjerner og karridressing.

Middag: en halv kylling + salat

Tonelore sa for siden:

Så flinke dere er, Tøsa og Hanne! :D Fin nedgang :)

Tøsa! sa for siden:

Er ikke det lite ift Fedons filosofi?
Eller spiller det liten rolle?
Jeg trodde man skulle spise litt fiber og frukt i løpet av dagen.
Jeg ligger på ca 50 karber tror jeg.
Du er jo under ketolyse-niva.
Bare spør altså, fordi jeg ikke vet, kritiserer ikke:)

nellie sa for siden:

Går helt greit å droppe C-måltider, frukt, bønner/linser osv på Lindberg:)

hanne42 sa for siden:

Første helg på lavkarbo nærmer seg slutten, og med pinnekjøtt med tilbehør på fredagskvelden var jeg litt skeptisk til hvordan det ville gå med vekta, men det har gått fint. Gikk opp 100gram fra fredag til lørdag og ned 200 gram fra i går til i dag, så jeg er såvidt litt lettere i dag enn fredag morgen.

Gleder meg over at magen er flatere og at jeg sover som en stein om natta. Ulempene er gummibein i trapper og oppoverbakker og merkelig lukt av urinen.

Hanne

nellie sa for siden:

Du er nok i ketose siden du spiser så lite karbohydrater.. Da blir gjerne urinen ganske stram, siden vannbehovet blir endel større..

swimzy sa for siden:

Jeg hopper på imorgen på fedon!!
Og jeg lurte på, hvor mye kalorier skal man ha i seg på lindberg? Har bestilt meg bok, fra fedon, men enn så lenge lurer jeg..

Tøsa! sa for siden:

Lurer egentlig jeg og på.
Uansett, jeg prøver å ligge på rundt 1500...

hanne42 sa for siden:

Hei januarstartere!

Offisiell veiedag i dag: ned 2,6 kilo siden forrige mandag. Inn 3 cm i livet, fra 82 til 79. Da var nok det meste av vannet ute av kroppen, og na gjenstar fettet!!!:o

Onsker dere alle en fin uke:)

Hanne

hanne42 sa for siden:

Jeg finner ikke noe om hva Fedon sier om kalorier. Han er mest opptatt av GI og GB. Men kalorier er vanligvis ikke viktig i lavkarbofilosofier.

En del av diskusjonen rundt lavkarbo gar nettopp pa dette. Mange spiser faerre kalorier enn for fordi de kutter ut sukker, og fett og protein metter mer enn karbohydrater (sa man spiser mindre). Er det da lavkarboen man gar ned av, eller de faerre kaloriene? Mens andre spiser flere kalorier pa lavkarbo enn for, og de gar ogsa ned. Sa det er veldig varierende fra person til person. Jeg varierer naturlig mellom 1100-1800 kalorier, og da spiser jeg tre fulle, varme maltider per dag + litt nottesnacks. Dette er selvsagt faerre kalorier enn jeg spiste for, men jeg har ikke plass til mer mat :D

Tonelore sa for siden:

Så bra, Hanne! Flott nedgang, da.

Angående kalorier, så ligger jeg nok rundt 2000, om ikke enda mer :confused: Men liker å slippe å telle kalorier på lavkarbo :D

Helga gikk rett vest hva mat angår, men nå er jeg i gang igjen.

Frokost: samme som alltid
Lunsj: hjemmelaget salat med bønner, kikerter, osteterninger, tomat, agurk og stekt kyllingfilet. Balsamicodressing.
Mellommåltid: yoghurt dobbel 0% med blåbær, solsikkekjerner, valnøtter, mandler
Middag: kjøttdeig og tomatsaus. Salat.
Kvelds: Tja?

echs sa for siden:

Første test av Linberg middagsoppskrift i går blei totalt misslykka!
www.fedon.no/Krydret+lam.9UFRHYWE.ips

Mannen likte ikkje smaken, og nekta å ete.....så da gjekk maten, som egentlig skulle vare i 2 dager, rett i søpla og vi spiste stekt egg og brødskive i stedetfor :(
No var ikkje smaken sånn veldig god syntes eg heller, men eg spiser vanligvis maten likevel eg....
Hvertfall blei kvelden ikkje spesielt bra, eg var skuffa over ødelagt mat, og gubben meinte eg surmula :(

Trur vi holder oss til vanlig middagsmat framover, så får eg heller kutte på brød og ris osv, og prøve Linberg-oppskrifter kun til måltider der eg skal ete aleine (frokost, lunsj, kveldsmat).

I dag blei det "frokostpannekake" av 3 egg, kanel, splenda, litt vaniljesukker og salt, og med rørte bær oppå. Smakte litt omelett med syltetøy på ;)

swimzy sa for siden:

Jeg mente jo selvsagt karbohydrater, og ikke kalorier

Tøsa! sa for siden:

Det har alltid vært min egen teori iallefall...
Men nå har ikke jeg kompetanse til å uttale meg da... hehe.

Tror nok også at mange kutter ut brus er utslagsgivende.
Men at kroppen forbrenner fett dersom den ikke får karber er jo sant.
Eller "forbrenner fett feilaktig" som vi lærer i ernæringsundervisningen.

Carisma sa for siden:

Hvorfor brødskive? Stekt egg kan utmerket godt spises alene, evt med litt salat, skinke eller bacon til.

Tonelore sa for siden:

Njæsj, under 100-150 g karber? Generell lavkarbo er nok litt mindre, og for de som skal i ketose, må mange under 20 g pr. dag, mens andre tåler mer. Jeg må ha en viss andel karber hver dag, ellers blir jeg svimmel og får spagettiarmer og -ben ;) Men prøver å få i meg karber i form av bønner, linser og kikerter, i stedet for lavkarbobrød. Savner ikke brød, men savner å lage meg noe som er lettvint.

Tonelore sa for siden:

Nå har jeg laget en stor porsjon omelett med squash, hvitost og spekeskinke, så da har jeg til lunsj et par dager på jobben :)

Ellers har jeg spist:
Frokost: det samme (store havregryn, melk, cottage cheese, mandler, fruktose, kanel)
Lunsj: salat med agurk, kikerter, bønner, ost, balsamicodressing
Middag: tomatsuppe med kikerter og bønner (ja, litt karber i suppa, men orket ikke lage noe annet enn det datteren min ville ha ;) )
Kvelds: mer tomatsuppe, pluss gräddost og spekeskinke
Snacks: en liiiten rute kokesjokolade (altfor søtt :p)
Ja, og en banan.

Lavkarbo? Tjaaa... vekta får vise.

hanne42 sa for siden:

De siste par dagene har jeg spist:

frokost: som vanlig 2 egg
lunsj: en dag biff med gronne aspargesbonner og en dag kokt oksekjott med litt kal og blomkal med smor
middag: en dag svinekjott og brokkoli med karrisaus (8,5 kh) og en dag kyllingvinger
snacks: mandler, peanotter og en kopp cappucino fra pulver (9 kh)

Litt lite gronnsaker sa langt denne uka, far prove a ta det igjen:o

Vekta star stille siden mandag morgen. Kroppen lurer nok pa hva som foregar...

hanne

hanne42 sa for siden:

I gar spiste jeg
Frokost: 2 egg som vanlig
Mellommal: en enkel latte uten sukker
Lunsj: eggerore og spekemat, mandler
Middag: svine- og oksekjott med brokkoli og karrisaus

Snikveiing halvveis i denne uka viser 300 gram ned:p

Hanne

Bellabo sa for siden:

Hei.. hiver meg med her jeg også :D
Startet dette nye året med Fedon..

Har tatt av 10 kilo på ketolyse for ett par år sia, levd ala lavkarbo siden da, så jeg har klart å holde vekta. med nå skal de 15 siste også av og da må jeg ha et litt strengere lavkarbo-regime for å få til det.

Kjekt hvis vi er flere som motiverer hverandre og gir hverandre gode råd :D

nellie sa for siden:

Dere trenger hverken henge dere opp i kalorier eller karbohydrater, så lenge dere følger retningslinjene. Balanser måltidene. Hold dere til ett C-måltid om dagen. Spis når dere er sultne. Stopp når dere er mette.

echs sa for siden:

Var såpass sur og lei etter middagskatastrofen at eg spiste det gubben satte fram....og gubben spiser brød til alle måltider! Spiser fint egg uten brød til vanlig og når eg spiser aleine ;)

Middag blir nok vår største utfordring!
Ingen problem å spise lavkarbo når eg er aleine....vanskeligere når eg skal spise sammen med en mann som overhode ikkje har tru på det eg prøver på...:(

mama67 sa for siden:

Det jeg skal si nå, gjør jeg ikke for å være ekkel med deg, men for å få deg til å tenke litt annerledes...
Jeg syns det du skriver her, er unnskyldninger. Det er ikke din samboers ansvar at du skal følge opplegget du har satt deg fore. Selvfølgelig er det godt med støtte, men likevel er det opp til deg å finne ut hvordan du kan leve lavkarbo, selv om samboer ikke har troen på det.

I stedet for å skylde på at du spiste brød fordi du ble sur og lei, bak lavkarbobrød eller kjøp Fedonbrød som du kan spise når samboer spiser brød.
Om en hele tiden skal skylde på ytre omstendigheter, kommer man ikke til å lykkes med en kostomlegging.
Og jeg skriver dette i beste mening, ikke for å være slem, men for å få deg til å se løsninger i stedet for problemer.

kveita sa for siden:

ENIG!! så enkelt og muligens så vanskelig ;)
jeg syns mange spiser lite, og de har ikke balanserte måltider. Men klart går de ned så, men tenkte bare ifht fedins filosofi.

Noen mandler feks er ikke fullverdig, du skal spise fett (mandler) og proteiner sammen. En yoghurt (uten sukker) og noen mandler er bedre sånn sett. ta litt frukt til ( 1/2 eple, eller noen druer ) så er du mett en stund - et bra mellom måltid :)

En kan jo bli forvirra av all info som er her, og det virker som mange tenker mer ketolyse, - og ikke fedon :)

Jobber selv med å holde fokus, og huske at en kan ikke spise mye fett når en spiser mer karb feks.

Lykke til alle, og håper på fin vektnedgang og bra helse!! DET er noe jeg merker, kroppen har det så bra!

kveita sa for siden:

Viktig det som blir påpekt her ja, for alle :)

En må ha fokus på hva som er bra for en selv og ikke la seg "rive med" - men gud det er ikke lett!!! Er lett når en styrer alt selv, og både handler og lager mat.
jeg lager potet og slikt til jenta mi, men spiser ikke selv, ikke vanskelig. Men må i det lengste unngå slikt som pizza, da har jeg store problemer med å holde meg...
Men tenk ikke så vanskelig når det gjelder middager! Lag vanlig mat med bare mere salat, broccoli/blomkål grateng, kokte/stekte grønnsaker til. Uvant til å begynne med kanskje men blir fort en vane.

LYkke til:)
Anbefaler til alle å lese "endelig slank" av anne m lystad!! Enkelt og oversiktlig, og hun er som de fleste av oss og lager vanlig mat med fedon vri - min inspirasjon!!

alexsandra sa for siden:

hva med og lage pizza bunn selv og hive på det du kan spise hvis det går ann på den type mat du kan spise;)

mama67 sa for siden:

Det har jeg gjort nå nettopp! Laget vanlig pizza til resten av familien, og lavkarbobunn til meg selv. Bruker samme fyll til alt sammen. Enkelt og greit. Lindberg er jo ikke en diett, men en kostholdsfilosofi. Da må man velge, enten å følge denne, eller spise som man gjorde før. Skal man følge denne kosten, må man finne alternativer når resten av husstanden spiser f.eks pizza.

echs sa for siden:

Meinte ikkje å sutre :)
Veit at eg er nødt å tenke løsningsorientert her, og det skal eg....er berre litt treg på det som eg ser på som dei største utfordringene...
Tenker at det kanskje er bedre at eg bruker litt tid på omlegginga og finner gode løsninger som kan fungere enn at eg forandrer alt på en gang, og så blir det så mykje nytt at eg gir opp.
Her på forumet er hvertfall masse gode løsninger!

Greit med et spark, takk :) :)

hanne42 sa for siden:

Veiedag!:)

Da er uke 2 ferdig, og 4 kilo er borte. Merker det veldig godt! Har gatt inn 5 cm i livet ogsa og det merkes skikkelig.

Uke 1: -2,6 kg (3 cm i livet)
Uke 2: -1,4 kg (2 cm i livet)

Lykke til med veiingen alle dere andre! Og ha en god uke.

Hanne

Zunlight sa for siden:

Selv om vi er over halveis ut i Januar, hiver jeg meg med:-) Starter i morgen på mitt nye liv, som forhåpentligvis vil gjøre meg både mer opplagt og slankere:)

echs sa for siden:

Veid meg i dag, skulle egentlig i går, men da gjekk dagen så fort :P

Ned 1,2 kg :D

Frokost i dag blir cottage cheese med hakka mandler og bær :)

lille74 sa for siden:

hei hei.
lurer meg inn her om jeg får lov jeg.............begynner i morgen. kroppen har ikke godt av mer høykarbo.....

mama67 sa for siden:

Velkommen lille74 :)
Alltid koselig med flere her, vettu! Lykke til :)

hanne42 sa for siden:

En liten mellomveiing i dag etter et par dager med litt mye kaffe (med melk, fysjameg:() og hjemmelaget indisk mat med saus fra glass... og ned 500 gram fra mandag, gitt:o. Det var en hyggelig overraskelse!

Hanne

Elanessë sa for siden:

Jeg startet nå på tirsdagen og har en plan om å følge Fedon

supersol sa for siden:

Hei. Litt stille på tråden her, regner med at det er forbigående?
Har vært på Ketolysediett siden november, avbrutt i julen. Men skjønner at det er for lite karbo for meg, får fryktelig mye kramper til tross for mineral- og vitamintilskudd i anbefalte doser. Så snart jeg begynte å spise mer karbo bedret det seg dramatisk. Var bestemt på å gå over til Fedon etter en tid uansett, men ville gjerne gått ned mer først. Synes overgangen er litt vanskelig. Føler at jeg spiser for mye karbo og for mye fett uansett hva jeg spiser. Så nå blir det en uke med rgistrering av all mat sånn at jeg kan få reelle tall, ikke bare synsing.
Håper det fortsetter med liv i tråden, virker ikke som at det er veldig mange på Fedon i forhold til andre lavkarbo-retninger her.

Elanessë sa for siden:

Ja håper det :ja:

Jeg er ferdig med en uke på lavkarbo nå, men er ikke helt sikker på om det er super Fedonaktig. Men det er dithen jeg ønsker å komme iallefall. Jeg har spist Fedon før, men det er faktisk 6 år siden nå :eek: Og i mellomtiden (2 år siden) var det ketolyse, så det er egentlig det som er mest ferskt i mitt hode. Så blir litt prøving og feiling på meg her. Men ble et godt restultat på min første uke, så er bare å fortsette :D

hanne42 sa for siden:

1. uke ferdig, men denne uka ble veldig rotete, mye stress og til og med utskeielser i helga:mad:. Og det synes selvfolgelig pa vekta. Deilig at det er mandag og jeg er motivert for a fortsette pa den smale stien... :o

Uke 1: -2,6 kg (-3 cm i livet)
Uke 2: -1,4 kg (-2 cm i livet)
Uke 3: +300 gram (-1 cm i livet)

Hanne

kveita sa for siden:

ja her går det stort sett bra, men vanskelig å holde fokus hele tia. Spesielt når en ikke kan være hjemme og styre alt sjøl.. jeg har gått ned 1 kg totalt, og tenker det er bra nok. Var på besøk i helga, vi drakk vin og spiste pizza, IKKE fedon men artig og veldig koselig hadde vi det! Trengte det, og det hindrer nok nedgang denne uken, men står på og vil nok gå litt ned og og litt opp.. bare jeg totalt går mest ned så er det bra!
Det er den største utfordringen det sosiale syns jeg.. og er jeg på besøk og sulten kommer er det vanskelig å si nei til ost og kjeks, eller en skive nybakt brød.. :(
men, men formen er bra og det merkes med "fedon mat", så en får tenke positivt. Jeg tenker det skal være en livsstil, så da får det ta tid å gå ned :)

Tinkiwinki sa for siden:

Vet ikke om det er så mange inne her nå, men lurer på hvor mange karbohydrater dere ligger på, når dere går på fedon Lindberg?? kan man virkelig ha 50 karber om dagen og likevell gå ned ivekt??

håper, og venter på svar :)

mama67 sa for siden:

På Fedon fokuserer man ikke på karber, men på GI. Men om man følger Fedon sitt opplegg, holder man seg naturlig lav på karber uansett. Mat som er lav på GI er også forholdsvis lav på karber.

Og du kan ligge på mer en 50 g karber om dagen og likevel gå ned i vekt. Alt under 100-150 g regnes som lavkarbo.

Slegg sa for siden:

Her er trådstarteren - trådstarteren som skjemmes...

På grunn av mangel på kjøkken startet jeg med Fedon først i går, men jeg har vært inne på forumet hver dag og fulgt med. Mange ivrige som skriver om sine velstartede forsetter - jeg har ivret etter å komme i gang:)

Nå er jeg ferdig med nytt kjøkken og har handlet inn proteiner, fett og noe med lav GI:) Noen nye bøker har jeg også pløyd gjennom på sengekanten. NÅ ER JEG KLAR!

Har merket meg at Fedon-forumet er noe roligere enn den populære ketolyse-dietten. Ikke noe galt i det, da ketolyse er en meget bra diett som mange har/har hatt glede av. Meg selv inkludert. Poenget mitt er at jeg håper vi Fedonister og GI-tilhengerne er flinke til å skrive og derigjennom motivere hverandre til å stå på!:)

Nå må jeg skrive litt hva jeg har spist i dag og, men det blir på en annen tråd:)

kveita sa for siden:

Hva lager du den pizza bunnen av? er sikkert masse oppskrifter her men..
noen er med mye egg og det klarer jeg ikke. Syns ofte at jeg spiser mye pizza , er noe med den, den trigger sulten og suget og jeg stopper ikke før det er tomt. og har gjerne løst på dessert etterpå :( men er jo høykarbo pizza.
er ofte pizza som får meg til å "ramle utpå " igjen!! huff, høres ut som en narkoman.. hehe, er kanskje det, karboman ;)

kveita sa for siden:

ja, er mye liv på ketolyse tråder . Men jeg klarer ikke leve slik, hverken som kur eller noe annet. Fedon er så bra, da får en litt av det jeg liker best : kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt, nøtter og melkeprodukter :)
men er lett å soise for mye på fedon og, men jeg merker så godt på form og energi og føler meg så lett og ren i kroppen :)

Må skjerpe meg selv på karbene, for jeg vil jo gå ned, og leve med dette. fokus, fokus..
men tenker at det må en ha uansett endringer, og jeg skaper mitt liv og min helse- så det er bare å stå på. gevinsten er stor i form av et bedre liv .

mama67 sa for siden:

Denne forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27866 er god, syns jeg. Blir faktisk sprø bunn, om du følger oppskriften til punkt og prikke :) Den har egg i seg, men jeg syns ikke det smaker egg i det hele tatt.

kveita sa for siden:

Hallo alle sammen og go helg!!
Er nu bare så fornøyd i dag. :)
Jeg har veiedag på lørdager (lettere å ha litt kontroll på helga syns jeg...) og jeg har gått ned 2 kg på 2 uker!!

Hurra, hurra! Jeg er flink og nu er det bare resten igjen :)
og jeg har ikke vært sulten i det hele tatt, elsker maten og er i bra form: ikke noe er bedre vell ?? ;)

mama67 sa for siden:

Så bra, Kveita! Gratulerer med flott nedgang :)
Det er flott når en merker at kroppen trives med maten den får, og når en går ned i vekt attpå til, er det bare velstand :)

kveita sa for siden:

Hallo, hallo, hvor er alle sammen!!?? :confused:
ER alle lindbergere hoppet av? Syns det er så trivelig med litt liv her...

Jeg står nu på, jeg vet denne livstilen passer meg perfekt!

Det går bram spioser nok litt ere karber i form av korn enn Fedon anbefaler, men da er det litt rugbrød eller fedon musli, og jeg har nu gått ned.
Er så godt med brød til the koppen på kvelden :o
Jeg prøver å planlegge slik at jeg ikke spiser brød mer enn en gang, men av og til blir det mere,

Jeg har veiedag på lørdager, alltid spent :rolleyes:

Lykke til alle, og lag gjerne litt liv i tråden!! :)

nellie sa for siden:

Jeg er her!! Men har ikke så mye liv å tilby:p

echs sa for siden:

Er her eg også innimellom, men hadde ikkje så mykje å lage liv om :P

I dag har eg baka :D
Fekk boka "frisk med lavkarbo - 100 oppskrifter" i posten mandag, så no har eg shoppa og klar for å bake både knekkebrød og mokkabrownies som eg kan ha i frysen til svakere dager :p

I dag baka eg ost og nøtte (hm, husker ikkje navnet på dei, men ligner på muffinser hvertfall :p ), dei står og kjøler seg på disken, og tenker å ta med hvertfall 1 på jobb i kveld :) :)

Resten får eg bake seinere, for no har eg ikkje tid til meir. Til middag i dag blir det eggerøre og røkelaks, nam nam!

Turde meg på å kjøpe cocosa i går (brukte masse penger på helsekosten!)
...cocosa smaker så godt at eg kan ete det rett fra glasset....men spørs om eg ikkje vil bli litt kvalm etterkvart :P Hadde hvertfall cocosa i frokostpannekaka mi i dag, og det smakte kjempegodt (hadde kokosmasse i også) med kesam og bær oppå.

Har ikkje gått ned noko særlig enda, har slitt litt med å være konsekvent, men no føler eg at eg er i gang :D

kveita sa for siden:

så bra :) hvordan går det da ? artig og dele erfaringer :)

kveita sa for siden:

Jeg bakte knekkebrød jeg og, deilige, tynne og sprøe :)

echs sa for siden:

Joda, går bra egentlig :) Har ikkje gått ned meir enn 1,5 kg siden eg begynte da, men håper det blir meir no etterkvart :D
Blei veldig glad i boka eg kjøpte, blei kjempemotivert av å lese! :)

Får heller skrive meir seinere, no må eg lage middag og så på jobb :)

Ønsker deg en fin dag!!!

kveita sa for siden:

Hvordan går det da?
Er jo bra når noen skriver selv om de ikke har allverden og fortelle :)
bra med litt liv i oss lindbergere og.. Er lei av å lese om ketolyse ;)

Jeg har nu ike vært så aktiv før, men nå er jeg ivrig og kjempemotivert. Jeg leser om og om igjen boka til Anne. M Lystad "endelig slank" . den er min "bibel". jeg kjenner meg så godt igjen og hun skriver på en enkel måte og gir enkle gode råd :)

mama67 sa for siden:

Jeg er her, og jeg skriver til og med i "spisetråden" hver dag. Går sakte, men sikkert nedover, og kroppen trives veldig godt med Lindberg, så da er vel alt bare bra :)

echs sa for siden:

Det skal eg prøve i morgen, gleder meg :)
Ost og nøtte Scones (heitte det faktisk) som eg bakte i dag smakte ok...men trur eg prøver med kalkunskinke i deiga også neste gang, så blir det litt meir mat i :) :)

Trur eg må lese den boka "endelig slank" også, er klar for masse motivasjon! :D Håper dei har ho på biblioteket....

kveita sa for siden:

Ja det har de nok :) jeg lånte den først også bestilte den. Den beste syns jeg. Hun er ei "vanlig kjerring" som meg :p

Elanessë sa for siden:

Jeg er her også, men blir mest i journalen min jeg legger spor. Skal prøve å bli flinkere å være her inne.

echs sa for siden:

Blei ikkje tid å lage knekkebrød i dag, får sjå i løpet av helga.
Jobber som nattevakt på sjukeheim, og i natt er nattmaten min: mager kesam, yoplait yoghurt, 1 eple, 1 appelsin og mandler/valnøtter. Rekker til 2 måltider.

Oppdaga plutselig eg var tom for frosne bær :O
Må huske å kjøpe inn mange poser i morgen :P

Ellers blei det ikkje spesielt lavkarbo i dag.........trenger gode idèer for tacowrap-erstatning, for vi spiser ofte taco og eg synes det blir så kjedelig å kun spise kjøttdeig og salat :(
Lurer på om desse ziggy-lappene kan brukes på nokon måte?

Elanessë sa for siden:

Går det ikke ann å spise ei lefse på Fedonkosthold? De veier jo ikke så mye, og kan umulig ha SÅ mye karb i seg?

kveita sa for siden:

Jo det trudde jeg og - eller trur! :)
Men da blir det ditt c-måltid. Når jeg vet jeg skal ha taco, prøver jeg å ikke spise brød o.l før middagen og koser med med en lefse ller 1, 5 !

En skal jo ikke regne karbo på fedon?? bare 1 c- måltid og holde seg til fullkorn. Jeg har spist slik før og gikk ned. Men noen tåler sikkert mer og noen mindre.

Carisma sa for siden:

Det er jo ikke helt uviktig hvilken type karbohydrater det er.... Og de er fra hvetemel og annen stivelse, dvs de gir lynrask blodsukkerstigning. Hvilket ikke er OK på Fedon.....

echs sa for siden:

Takker for mange tilbakemeldinger. Skal nok klare å finne en erstatning berre eg tenker meg om ;) Må sikkert prøve meg litt fram berre...

Prøvde fullkornsmakaroni en dag, og slukna heilt etter middag, så trur det påvirker blodsukkeret mitt på samme måte som vanlig makaroni...

Har gått ned 700 gram siden onsdag, så er ganske fornøyd med livet :D

Slegg sa for siden:

98,8 kg i morges! :)

Startet 28.01 og da viste vekta 103,7, litt misvisende da jeg veide meg på kveldstid. Velger uansett å tro at jeg har gått ned noe fett, uansett merkes det at buksa er litt videre i livet :)

mama67 sa for siden:

Gratulerer med flott nedgang, Slegg :) Deilig når man merker at klærne sitter løsere!

Cheyla sa for siden:

Hei:-)
Er februarstarter, men håper det er ok jeg slenger meg med her... Jeg har spist lavkarbo (litt egenkomponert ketolyseish) i en god stund. Men etter å ha fundert og tenkt litt tror jeg lindberg passer meg bedre siden jeg hverken trives med eller får til å spise nok fett.

Har brukt dagen i dag på å lese meg opp, så føler jeg har fått litt oversikt. Ble veldig glad over og finne denne og "hva har du spist i dag" tråden:-) veldig nyttig!

Håper på å finne tips og støtte her inne:-)

mama67 sa for siden:

Velkommen Cheyla :) Spiller ingen rolle om man har startet i januar, februar eller oktober for den del. Koselig med litt liv her inne!

Cheyla sa for siden:

Takk for velkomsten mama67:-) håper å finne litt liv her inne ja!

Denne januarstarter tråden er den for alt mulig av spørsmål, vektstatus og lignende eller?

Jeg har ikke helt startet ennå, må lese og finne ut av litt mer først. Så i helga blir det litt generell lavkarbo og planlegging i forhold til oppstart mandag. Ser det er en tråd om hva man har spist hver dag så tenker å bruke den for og holde litt oversikt og kanskje få litt innspill på meny og sånn. Min største utfordring er å holde meg unna kunstig søtning. Må liksom ha noe søtt... Flere som strever med det samme? Gode tips?

mama67 sa for siden:

Her kan man vel spørre og skravle om alt, regner jeg med :)
Jeg har ikke noe problem med at jeg må ha kunstig søtning. Etter at jeg gikk på ketolyse, er jeg helt avvent sukker, og har ikke søtsug lenger. Faktisk så syns jeg alt som blir søtet, smaker fryktelig søtt. Og det er en merkelig opplevelse for en tidligere sjokoholiker. Men hvis jeg trenger å søte bær e.l bruker jeg litt fruktose. Det trenger man veldig lite av, for det er kjempesøtt.

Lykke til med oppstart, og bare spør, så får du sikkert svar av noen som har peiling :)

Cheyla sa for siden:

Fine greier med en tråd hvor en både kan spørre og prate litt om det meste, glad jeg fant denne altså:-)

Teller dere ikke karber i de hele tatt på lindberg? Jeg lurer på å holde meg litt lavt på karbene så jeg kan ha litt fett og. Glad i smør... Kommer ikke til å spise frukt, pasta, ris etc. Men trives godt med å spise fiberrik til frokost så da blir vel det c måltidet ikke sant? Og gleder meg stort til å introdusere gulerot i kostholdet igjen:-)

Og hvor mye fett er "tillatt"? Noen begrensning på mengde ost slik som Atkins induksjon? (veldig glad i ost og...)

Sorry om dette var masse teite nybegynnerspørsmål. Veldig takknemlig om noen orker gi litt innspill:-)

mama67 sa for siden:

Du teller ikke karber, nei, men på Fedon er det GI og GB som gjelder. Litt enkelt sagt, så er jo matvarer som er lave på karbo også lave på GI og GB, og det gjør det ganske enkelt.
Litt frukt er jo ok, hvis du har lyst på det. Og det er anbefalt å spise en posjon bær hver dag.
Jeg spiser et par fiberrik hver dag, uten at jeg bryr meg så mye om at det er c-måltid. Og jeg spiser greit med fett. Har ikke veid eller målt, men spiser stort sett mat med sunt fett, og det trenger kroppen.

Denne forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1475 kan være smart å lese om det er noe man lurer på :)

God helg :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.