Hei. Jeg er ny her, og har lenge slitt med noen få kilo for mye rundt midjen. Det er ikke snakk om mye i det hele tatt, men jeg skulle så gjerne gått ned det siste. Vet mange her sliter med overvekt og at lavkarbo ofte er midt i blinken, men kan man miste mer en de overflødige kiloene som overvektig?
Mange mener at lavkarbo-dietter ikke fungerer på normalvektige. Hva mener dere om det? Veier nå 57, men vet at jeg ville vært mye mer fornøyd om jeg lå rundt 50. Kanskje 52-53. Vet at det kanskje høres lite ut, og at jeg bør være fornøyd. Vekten er i og for seg noe jeg ikke bryr meg så mye om, men jeg er ikke så "stram" som jeg hadde ønsket. Trener masse, og kjenner musklene godt, men de er dekket av et fettlag som gjør at de ikke kommer til sin rett. Hva gjør man når man i følge vekt og BMI er normalvektig, men vil miste fett? Er ganske lav, og ser normal ut med klær vil jeg tro.. Hehe.. Med en gang badesesongen kommer ser man imidlertid lett at jeg har litt ekstra "junk in the trunk"
Kan Atkins hjelpe meg her? Har spist alt for mye karbohydrater før, noe som har gitt meg enorme søtsug og en sultfølelse som aldri gir seg. Har veldig lyst til å begynne på Atkins og kanskje gå over på LIndberg etter en stund om det blir for hardt.. Er vegetarianer og leter etter et kosthold å ha resten av livet. Kan gjerne begynne hardt i begynnelsen, men tanken på å ikke kunne spise en frukt i ny og ne uten å få "dårlig samvittighet" eller telle karbohydrater resten av livet skremmer meg litt.
Spørsmålet er vel om jeg med BMI på ca 22 kan regne med å få noe ut av ATkins/lavkarbo? Eller må man slite med en skikkelig kaloriunderskudd for å få drømmekroppen?
Fett som dekker musklene, eller rett og slett vann? karbohydrater trekker mye vann, noe som vil forsvinne når man legger om til lavkarbo. Kanskje skal det ikke mer til for å få fram musklene?
Jeg får frem musklene ved å spise lavkarbo og kommer alltid ned til ønsket vekt med dette kostholdet:). Proteinene, sammen med litt trening, gjør også sitt i forhold til å få en stram kropp synes jeg.
At karbohydrater trekker mye vann er riktig,jeg har hatt to dager med høykarbomat nå og føler jeg har mye vann i kroppen.Det er rett å slett ubehagelig.Retter vel på seg nå når jeg spiser lavkarbo igjen.:)
Takk for svar! Det tar vel ikke så lang for vannet å forsvinne regner jeg med, så da får jeg se om det forandrer noe. Skulle dog også ønske å miste litt mer fett, for jeg umulig tenke meg at "alt" det ekstra er vann. Men det er jo en kjent sak at mange stjerner velger å følge feks Atkins, så det må da være mulig. Er vant til å telle kalorier, så kjenner jeg blir litt nervøs av å bare droppe dette helt.
Trener mye, og det irriterer meg at det ikke ser sånn ut i det hele tatt. At jeg fremdeles har magefett som "henger" utenfor og armer som disser. Men om lavkarbo også kan hjelpe meg som ikke lider av verken overvekt eller helseproblemer er dette virkelig noe jeg vil prøve. Har bestilt Atkins-boken nå, så jeg gleder meg til å begynne å lese. Men er det slik at med et lavkarbo-kosthold vil kroppen stabilisere seg selv når den er fornøyd? Noen som vet hvor man kan finne før/etter bilder på Atkins (uten klær)?
Det er fullt mulig ja, om du ikke spiser ubegrenset med fett. Jeg gikk ned de få kiloene jeg ville ned med lavkarbo. Jeg kuttet ut frukten for en lang periode, holdt meg til grønnsaker, egg,ost, kjøtt og fisk. Ingen nøtter eller belgfrukter. Da gikk jeg ganske fort ned fire kg fra 54 til 50. Om du skal leve vegetarisk lurer jeg på om du kan spise egg og fisk. Da blir det null problem. Noe vanskeligere vil det kanskje bli om du må spise mye belgfrukter og nøtter. Belgfrukter har jo mye karbohydrater. Og nøtter har mye kalorier. En valnøtt inneholder 20 kcal.
Åj.. Er STOR-forbruker av nøtter, så her må det kuttes, ja... Spiser masse egg og fisk, så det er i allefall ikke noe problem. Men må jeg telle kalorier OG karbohydrater? Det kan se ut som vi har ganske like mål, Ada-Emilie. Vet ikke hvor høy du er, eller hvordan kroppen din ser ut nå, men tror jeg vil se mye bedre ut litt over 50 kg enn nå som jeg ligger nermere 60.
Hvordan ser dagen din ut, og om du spiser høykarbo en dag eller to, legger du fort på deg igjen? Kjenner det er så mange utfordringer med tanke på ketolyse/ekstrem lavkarbo. Er student, og er masse på skole og jobb. Da blir det ofte til at jeg må stikke innom butikken eller kjøpe noe i kantinen. I tillegg føler jeg meg vanskelig nok fra før som vegetarianer om jeg ikke også må kreve å få mat uten stivelse/karbohydrater når jeg er borte.
Har du en blogg eller noe Ada-Emilie? Siden du har fått til det "umulige" i mine øyne. Hehe...
Jada Klue, du skal IKKE telle kalorier på Atkins. Derimot skal du følge kroppens sultsignaler, det vil si; spise når du er sulten til du er behagelig mett. Les her mens du venter på boka :).
Du kan spise nøtter, men ikke før i fase tre. Det vil si ca fem uker ut i opplegget.
Men Ada-Emilie, du lå på 1000 kcal når du gikk ned de 4 kiloene og 1300 nå, noe jeg syns er så innmari lite og ikke så veldig sunt å anbefale videre. For du er jo rimelig høy også, så 50 kilo er ikke stort. Men, dette har du skrevet mye om rundt omkring og jeg vet jo hvorfor du har dette problemet. Så jeg angriper deg ikke sånn sett, bare syns du skal være litt forsiktig med å anbefale det til andre.
Til TS (trådstarter): Ser ut som vi har nesten samme utgangspunkt. Jeg er 163 og vimser mellom 58-60 kilo. Trener mye, men føler heller ikke at jeg ser så trent ut som jeg burde. Skal ikke ned i vekt, men fettprosent jeg da. Ned til 18-20 prosent er målet. Hvis du trener mye styrke så håper jeg du heller vil ha fettprosent som mål enn vekt. Vekt blir bare misvisende. Jeg har planer om å invistere i PT og skal bli mye strengere på porsjonskontroll - ikke kalorikontroll (jeg kan lett vippe over til ortoreksi jeg da, men det er meg). Lytte til sult/metthet, samt satse på kvalitetsøkter fremfor kvantitet, og jo...gå mye på ski :D
Mitt råd: Prøv atkins, det kan ikke skade - men regn med at du blir ganske sløv og trøtt den første perioden og ikke presterer like bra på trening. Lær din egen sultfølelse å kjenne, tenk heller på kalorier om vekta står stille lenge :)
Flott. Ja, jeg teller begge deler. Jeg er 171 cm. Jeg er ikke så glad for å vise hva jeg spiser og sånn offentlig, men ok. Jeg skriver ikke matblogg siden jeg spiser så likt hver dag.
Jeg spiser kun når jeg er skikkelig sulten. Det å føle litt sult fører til at fett frigjøres fra fettdepotene. Men det skal ikke gå for lenge. Det fører lett til overspising.Om morgenen steller jeg meg og drikker to te med ren soyamelk og går meg en halvtimes gåtur før jeg lager en stor salat med rå grønnsaker med en halv avokado og en stekt kyllingfilet. Jeg drikker også to te med soyamelk omkring dette utenom vann.
Så spiser jeg til neste måltid 50g ost med 10%fett fra synnøve finden og heller over 5ml valnøttolje og salter det. Spiser til dette en pære eller to plommer.
Så går jeg tur igjen. Tilsammen går jeg 80 min dgl uten unntak. Og gjør yoga to-tre g i uka.
Neste måltid kan være en kyllingfilet igjen eller 150 fisk og 50 eller 100 g ost ettersom hvor sulten jeg er. Igjen 5 ml olje. Igjen to te og en kaffe senere,også med soyamelk.Vann.
Da har jeg spist omkring 1100 kcal allerede.
Om kvelden blir jeg sulten. Bare to timer etter siste måltid ofte. Jeg spiser da ett egg med 5 ml smør eller frukt og te/koffeinfri kaffe med soyamelk ved å se hva som passer innenfor 1300 kcal.
1300 er ikke så lite siden jeg bare veier 50 eller hva det er jeg veier nå. Jeg skal veie meg snart. Muligens jeg har gått opp av frukten. Så jeg anbefaler deg ikke frukt sånn med en gang. Om du orker egg er det tryggere. Jeg steker ikke egg. Ikke noe annet heller med mye smør eller olje. Jeg bruker en sprayflaske med rapsolje som gir 1 kcal pr sprut.
Jeg anbefaler deg å ha en kalorigrense. Jeg har en dagbok ved spisebordet jeg noterer inn hva jeg har spist ved hvert måltid. Bak i boka har jeg notert ned hva hver matvare jeg pleier å spise inneholder av kalorier så det er ikke noe som tar mer enn tilsammen tre minutter dgl.
Om du er glad i nøtter kan jeg anbefale deg følgende:
Stor salat. 8 nøtter (176kcal). 50 gram ost som angitt over(110 kcal)5ml olje. (50 kcal) Da blir du mett uten å spise mye nøtter.
Virker som om du virkelig har stål-kontroll Ada-Emilie! Virkelig imponerende at du klarer å gjennomføre dette. Og tusen takk for at du skrev om mat-dagen din.
Desverre har ikke jeg i nærheten av den selvbeherskelsen du har når det gjelder mat. Jeg kan gjerne kutte litt og endre ting jeg spiser, men har fra tidligere forsøk funnet ut at om det er ting jeg må kutte ut TOTALT over en lang periode eller telle kalorier blir jeg helt opphengt av å tenke på mat og det ender alltid med at jeg gir meg.
Men i og med at du er så høy, håper jeg at det blir litt lettere for meg å komme ned på samme vekt, for 1100 kcal uten karbohydrater høres vanskelig ut. Men igjen, all ære til deg som klarer det, og i tillegg er så flink til å gå om morgenen! Hvordan går det i denne kulden forresten?
Augustina: hva er din erfaring med lavkarbo? Går du ned i vekt selv om du er normalvektig? Jeg bryr meg ikke noe om vekten, men problemet mitt er at det er her jeg ser resultatene da jeg ikke har vekt som måler fettprosenten. Vi har det ikke på treningssenteret der jeg bor heller, så det blir jo fort at man ser på vekten, da. Og det er jo en indikator det også, for skal ikke få så veldig mye mer muskler enn det jeg har nå, og trener mer kondisjon enn styrke.
Men har du noen fler tips å komme med, eller er du i start-fasen du også? At jeg sikkert kommer til å føle meg slapp og uopplagt på induksjon har jeg egentlig slått meg til ro med. Så lenge jeg ikke etter en måned eller to fremdeles føler jeg går på en streng diett. Venter spendt på boken, men reiser til syden i natt, så blir vel ikke til at jeg starter før en ukes tid. Så får jeg bare passe på der nede =) Noen tips til man er ute på reise, btw?
Virker som om du virkelig har stål-kontroll Ada-Emilie! Virkelig imponerende at du klarer å gjennomføre dette. Og tusen takk for at du skrev om mat-dagen din.
Desverre har ikke jeg i nærheten av den selvbeherskelsen du har når det gjelder mat. Jeg kan gjerne kutte litt og endre ting jeg spiser, men har fra tidligere forsøk funnet ut at om det er ting jeg må kutte ut TOTALT over en lang periode eller telle kalorier blir jeg helt opphengt av å tenke på mat og det ender alltid med at jeg gir meg.
Men i og med at du er så høy, håper jeg at det blir litt lettere for meg å komme ned på samme vekt, for 1100 kcal uten karbohydrater høres vanskelig ut. Men igjen, all ære til deg som klarer det, og i tillegg er så flink til å gå om morgenen! Hvordan går det i denne kulden forresten?
Augustina: hva er din erfaring med lavkarbo? Går du ned i vekt selv om du er normalvektig? Jeg bryr meg ikke noe om vekten, men problemet mitt er at det er her jeg ser resultatene da jeg ikke har vekt som måler fettprosenten. Vi har det ikke på treningssenteret der jeg bor heller, så det blir jo fort at man ser på vekten, da. Og det er jo en indikator det også, for skal ikke få så veldig mye mer muskler enn det jeg har nå, og trener mer kondisjon enn styrke.
Men har du noen fler tips å komme med, eller er du i start-fasen du også? At jeg sikkert kommer til å føle meg slapp og uopplagt på induksjon har jeg egentlig slått meg til ro med. Så lenge jeg ikke etter en måned eller to fremdeles føler jeg går på en streng diett. Venter spendt på boken, men reiser til syden i natt, så blir vel ikke til at jeg starter før en ukes tid. Så får jeg bare passe på der nede =) Noen tips til man er ute på reise, btw?
Det er overhodet ikke nødvendig å ha den form for stålkontroll eller kalorirestriksjon som ada-emilie har, jeg ville vært forsiktig med å følge rådene hennes!
Jeg vil egentlig bare anbefale deg å bruke god tid på å sette deg inn i prinsippene med induksjonen, det å telle kalorier er som regel en last resort, og det er fysiologisk sett ganske vanskelig å legge på seg på ketogent kosthold, ettersom blodsukkeret stabiliserer seg, og dermed finnes det ikke nok insulin i blodet til å lagre fett.
Mest sannsynlig vil du kunne oppnå en bedre kroppsammensetning, ettersom du ikke har noen overvekt å snakke om, og da er det bra du ikke er så opphengt i selve vekta. Jeg ville nok tydd til målebåndet om jeg var deg.
Les masse! Følg induksjonen til punkt og prikke! Lytt til kroppens signaler om sult og mettehet! Drikk vann! Vær tålmodig! Dette er de beste rådene jeg kan gi!
Jeg har dårlig stoffskifte så jeg har ikke kommet så langt. I starten gikk jeg ned, men så kom det tilbake igjen. Skal prøve å bli nazistreng på å følge sult fremover og forby meg selv å spise når jeg ikke er sulten. Det hender ofte jeg spiser fordi jeg vet at det kan bli lenge uten mat, selv om jeg ikke er sulten der og da. Får heller ha noe med i veska, for jeg må bli kjent med mine egne sult- og-metthestsignaler igjen:)
Forøvrig måler jeg meg selv i cm nå og ikke vekt. Jeg trener en del styrke og det vil jeg anbefale deg også. For mye kondisjonstrening gjør at du går ned i muskelmasse og da blir du mer tynnfeit enn tynn og fit. Bare et tips ;)
Jeg bare kler meg godt og går ikke for lenge av gangen. Stålkontroll er noe som er avhengig av flere faktorer. Bl.a. hvis jeg bare hadde spist karbohydrater ville jeg nok vært heller skjelven:) Ja, jeg også tar hensyn til hva jeg liker og ønsker og kutter ikke ut ting jeg liker for alltid om jeg tåler de, og erstatninger er mulig å finne også. Det er viktig å ta hensyn til behov og så finne en mest fornuftig løsning. Man bør forebygge at man sprekker.
Dette minner meg om historien om den blinde som som skulle lede den halte...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.