< Tilbake til oversikten

Frukt

inger synnøve sa for siden:

hvilken frukt kan jeg spise når jeg går på lav karbo ?:)

TrillTrall sa for siden:

Kommer an på hvilket karboinntak du legger deg på det. :) Studer

matportalen.no/matvaretabellen

f.eks. og se på karboinnhold og husk at det er pr. 100 g spiselig del.

tusen takk. jeg hadde håpet der var noe frukt jeg kunne spise om kvelden da jeg blir knaskesyk he he he:D

hva spiser dere når dere har lyst på knask og snop?:)

TrillTrall sa for siden:

På lavkarbo forsvinner sukkersuget og jeg har veldig lite lyst på det faktisk, men om jeg unner meg noe så er det f.eks. en stripe mørk sjokolade og en kopp te. En kopp te med en sukett er ofte nok også egentlig. :)

Carisma sa for siden:

Bær er mye bedre enn frukt, f.eks bringebær som har minst andel karbo.

ada-emilie sa for siden:

Jeg har spist epler, men det skal jeg slutte med den dag idag. Er intolerant overfor de tror jeg. Jeg skal forsøke grønnsaksmos av brokkoli, blomkål og rosenkål og smør istedet. Eller grønnsakssuppe. Grapefrukt har minst karbohydrater. Bær er enda bedre. En og annen pære kommer jeg til å unne meg kanskje. Det er også mulig å lage dip og grønnsaksstenger. Jeg vet noen spiser cottage cheese med litt syltetøy uten sukker i eller med litt funsaft oppi. Da jeg ikke spiste frukt eller annet unntatt grønnsaker som karbohydratkilde fordi jeg spiste ketolyseaktig spiste jeg litt stekt kyllingfilet med olje om jeg var sulten om kvelden. Om man ikke spiser så strengt kan man også spise litt av lavkarbonøttene og yoghurt, eller hva med bare ost? Stekte grønnsaker med smør og salt har også en søtlig smak.

takk for svar. men det jeg syns er litt vanskeligt,er at snopet er så lett å ta,mens den maten vi bør spise den må tilberedes:p så egentlig håpet jeg på ett svar der jeg kunne åpne skapdøra og ta noe lettvindt og ikke måtte lage til ;)

men foreløpig så har jeg jo handlet inn en kasse med clemtiner som må spises opp,så jeg tygger på de nå i ett par dager, og igårkveld tok jeg og skar opp ei pære,noen agurkbiter og og tok en skinkesalat+ tungepålegg og koste meg med det. så jeg får prøve meg litt frem.

ellers igår så spiste jeg:
kokt egg på ei lita skive til frokost
salat med skinke og kylling til lunche
litt baconcrisp innimellom
en slikkepinne(jeg vet det)huffameg
og det som jeg skrev oppenfor her

Gracella sa for siden:

Det der var da veldig lite mat og veldig lite lavkarbo...
Du bør låne deg en bok om lavkarbo (Fedon Lindbreg, Bedre uten brød, Sofie Hexberg...) på biblioteket eller kjøpe deg en bok eller to.
Du kommer ingen vei med å gå rundt å tro at du spiser lavkarbo... :rolleyes:
Det er viktig at man spiser riktig og får i seg det kroppen trenger :)

takk for tilbakemeld.
jeg trodde at d var meningen å leve på så lite karbo som mulig når jeg skulle slanke meg:confused::confused:

jeg har skrevet ut den boka som er lagt ut her med div oppskrifter i, jeg skal prøve meg på den :)

Carisma sa for siden:

nja, man skal helst ha de riktige karbohydratene. Og ikke minst en riktig fordeling av andre næringsstoffer. Her finner du masse info:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Charlott sa for siden:

Ikke bare å holde seg så lavt i karber som mulig, men også sammensetningen :)
Skiva du hadde til frokost feks, var det vanlig brød eller lavkarbo?
I salaten din var det svært lite fett, slikkepinne og clementiner er heller ikke lavkarbo ;)

Det du kan gjøre til du får lest deg mer opp er å begynne å lese innholdsfortegnelsen bak på matvarer, gjøre deg kjent med karbo"fellene", kikke etter andre alternativer, sette opp en meny osv.
Så begynne å kutte ned på karbohydratene, bak deg et lavkarbobrød/spis annen lavkarbofrokost. Så tar du det derfra.
Jo mer du leser deg opp jo enklere vil det bli!
Lykke til :)

Nerthus sa for siden:

Du misforstår vel ikke karbo med kcalorier her? Jeg vet at det er vanskelig å tenke nytt - men det er ikke slanking på kcalorimåten som er cluet her - mest sannsynlig kan du spise MYE mat og gå ned i vekt bare du spiser lite karbo.

Brød er ikke særlig lavkarbo - hvis du da ikke spiser lavkarbobrød. Fram til du enten baker det selv eller kjøper mix (se svar i en annen tråd du startet) så hold deg unna brød :)

Spis feks røkelaks og eggerøre til frokost, eller kokt/stekt egg og bacon, eller en god omelett med ost i. Samme kan du spise til lunsj. Skal du spise salat, må den inneholde fett - dvs du kan gjerne spise litt salat med kylling, men lag den gjerne en olje- eller majonesdressing til. Middag bør bestå av kjøtt/fisk/kylling med litt kokte grønnsaker (blomkål, broccoli, asparges, sopp) og feks litt fløte eller creme fraiche i stekesjyen.

Hvis du er veldig fysen nå på kvelden, pisk deg kremfløte med søtningstoff i! Jeg bruker bare flytende natreen. Ha i litt bringebær eller jordbær hvis du vil. Noen biter mørk sjokolade kan du også spise - gjerne sammen med en liten neve nøtter (nb noen har mer karbo i seg enn andre - men nå i starten synes jeg det er viktigst at du får trent på lavkarbo).

Hvis du synes dette er veldig vanskelig i starten - kan jeg anbefale å bestille ferdigprodukter fra www.spisdegslank.no. Dette er en lavkarbo OG lavkcal diett hvor all maten kommer frossent levert. Bestill for to uker - mens du leser deg opp på enten boka spisdegslank eller andre retninger som feks ketolyse. Da får du kroppen i gang, du lærer deg måltider du kan spise, og du får kunnskap gjennom bøkene til å lage maten selv.

Ikke ta lett på dette - det tar MYE tid og energi for å lære seg dette slik at det føles naturlig og komfortabelt, men det er såååååå verdt det - spesielt for deg som har chrons!!

Les denne brosjyren - den inneholder det viktigste du trenger å vite. Skriv den ut og heng den på kjøla!

tusen hjertlig takk for ett utfyllende og greit svar.
idag har jeg spist.
frokost: yougort+ kokt egg
lunch: salat m skinke og ostebiter i olje
mellom måltid: yougurt
middag: brokkoli,blomkål, bacon og hamburger
kveldsmat: ommelett med bacon

er jeg på rett vei nå? :D

senorita sa for siden:

yoghurt har vel en del karber og sukker i, eller?

jeg har kjøpt en som er lav karbo. den heter alpro soja og har 9.3g karbo pr 100g.

Charlott sa for siden:

Blir du mett og fornøyd på den maten da?

Dette hadde vært lite mat og lite fett for meg .. :)

Kitt sa for siden:

Soyaprodukter er ikke bra (pga likheten med østrogen) og alt over 5 karber pr 100 er ikke lavkarbo!;)

okei.så lav karbo da skal det være under 5 karbo pr 100? tusen takk skal du ha :)

nå har jeg startet en ny dag:
frokost:eggeommelett med creme fresch+fløte+baconost. dette var en oppskrift jeg fant her inne i kokeboka:)så jeg rekner med at det blir noe slikt til lunch og da bare og med skinke eller kylling.;)

senorita sa for siden:

Det høres bedre ut :) Mmm

he he he det var godt.:Dnå er jeg på rett vei da:D:D:D

Kitt sa for siden:

Mye å sette seg inni til å begynne med, men det blir lettere etter hvert! :)

TrillTrall sa for siden:

Men du spiser det jo flere ganger om dagen, nå aner jeg ikke hvordan den yoghurten er, men om den kommer i beger på 125 ml og du spiser to slike om dagen blir det jo ca. 24 g / kh bare det... Vanlig naturell yoghurt fra Tine eller den tyrkiske yoghurten inneholder mindre karber og ikke soya.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.