< Tilbake til oversikten

Karber i tomatpuré?

Timona sa for siden:

De fleste typer tomatpure ligger på rundt 20 karber pr 100 gr.
Men på den lille boksen fra Landlord står det 5,5 karber pr 100gr.

Er det feilmerking? Eller innholder de andre typene mye mer sukker?

senorita sa for siden:

jeg pleier å kjøpe landlord sin, håper virkelig ikke det er feilmerking :D Er vel mer sukker i dem andre ja..

Timona sa for siden:

Jeg håper også at det stemmer, men virker litt rart at det kan være så stor forskjell fra forskjellige produsenter. Kikket på glasset med tomatpure fra Landlord og det var rundt 20k imens den lille metallboksen har 5,5k hmm :confused:

senorita sa for siden:

nå har jeg bare den med 5,5 % karber her og ser på innholdet : tomat, salt. Så da er det jo ikke sukker i den og da kan jo 5,5 gram stemme ganske bra.

Hva inneholder den 20% da? står vel sukker på lista?

Timona sa for siden:

Jeg har en fra eldorado her som inneholder 20 karber pr 100 gr.
På innhold står det bare tomater og salt der også.(99 % tomater og 1% salt)
Virker jo som den fra Landlord må være feilmerket? Hvor skulle ellers 14,5k ta veien? :confused:

senorita sa for siden:

men tomat har jo ikke så mye karber i seg selv, så hvordan får dem til 20 % da? tomat har vel bare 2,5-3 % karber i seg selv.. Så da stoler jeg heller på at den er 5,5 jeg :D

senorita sa for siden:

ellers får en bare kjøpe tomater og mekke selv ...

Carisma sa for siden:

Mer vann i Landlord sin? Er ofte det som utgjør forskjellen på billigmerkene.

senorita sa for siden:

jaja vann kan jeg leve med :P så lenge den smaker ok og har lite karber så.. :D

Zillah sa for siden:

Senorita: Tomatpuré har meir kh/100g enn tomat fordi det er konsentrert.
Sjå for deg at den lille boksen er lagd for eksempel av 10 tomatar, og du har fått med deg karbene frå alle saman, da går reknestykket opp.

senorita sa for siden:

men hvorfor har en 5,5 og en annen 20 da? :p vesentlig stor forskjell syns jeg?

Zillah sa for siden:

Eg trur no framleis at 5,5 kh er feilmerking, ettersom same merke i anna forpakning inneheld meir.

Kitt sa for siden:

Jeg har en "kontakt" i Landlord og har nå sendt henne mail for å finne ut av dette en gang for alle!:)

langaard sa for siden:

He he:) jeg har ringt rema kundeservise, og skal få svar i løpet av dagen:D Skulle lage tomatsuppe i dag, men venter til jeg har fått svar:p

Kitt sa for siden:

Hihi, Jeanette pleier å være kjapp, men har liten tro på at de kan få sjekket om det stemmer i løpet av dagen. Så fort tror jeg ikke labben der jobber!:rolleyes:

langaard sa for siden:

Ok:) Da blir det kanskje ikke tomatsuppe i dag da:p

Zillah sa for siden:

Supert, Kitt.
Eg har tenkt tanken å kontakte dei sjølv, men eg "rir ikkje same dag som eg saler" forstår du... :rolleyes:

Kitt sa for siden:

Ikke kjent for å gjøre det, jeg heller, men det var så enkelt når jeg alt har damen på mailing- lista!:)

Lissi80 sa for siden:

Dette svaret er jeg spent på. Oppdaget nemlig det samme her forrige uke, og kunne ikke forstå dette helt. Men det er jo lov å håpe at metallboksen fra Landlord IKKE er feilmerket ;)

alexsandra sa for siden:

har dere kommet frem til hva som er rett:)

Kitt sa for siden:

Har ikke fått noe svar enda!

marjusen sa for siden:

Oj oj. Her har jeg da event. gått på en smell om den er feilmerket. Håpet virkelig det var kommet svar på dette. Men da er jeg jammen meg spent og skal følge tråden med argusøyne.

Krysser fingra for at den IKKE er feilmerka

Kitt sa for siden:

TATTATATA!

Her kommer svaret fra Landlord:

Hei!

På vårt eksisterende produkt på glass er karbohydratverdien på 12 gram pga en høyere tomatkonsentrasjon enn våre øvrige tomatpureer.
Vi har byttet leverandør for 140 g nå, og vi har nylig deklarert varen på nytt. Karbohydratinnholdet på vårt nye produkt er på 20 g.

Med vennlig hilsen / Best regards

Synd, men sant!:)

Zillah sa for siden:

Akk ja, sann.
Takk, Kitt.

Lissi80 sa for siden:

Såpass ja.. Det var jo ikke noe bra.. Men hva gjør dere som bruker tomatpure i kosten nå da? Er det greit å fortsette å bruke det?

Kitt sa for siden:

Hele boksen er 140g. Bruker jo aldri så mye. Kommer nok bare til å være litt mer nøye på mengden. Kanskje veie innholdet i en spiseskje og se hvor mang ekarbe rdet blir for å ha litt mer oversikt!:)

marjusen sa for siden:

Jeg gjør som KITT. Bruker kun en spiseskje med det uansett, men skal nå veie opp hvor mye det er og regne med en i maten når jeg lager den.

Bruker det stort sett bare til å blande inn i hakka tomater så den blir litt tjukkere:D Og rødere;)

Idamor sa for siden:

Såvidt jeg skjønner på svaret, er dette tomatpureen på glass? Er det det samme med den som er i sånn hermetisk boks? Mener nemlig jeg har sett stor forskjell på karber på de to, selv om det er samme leverandør, og jeg har alltid plukket meg ut den på boks da den har hatt mindre karber! :confused:

Zillah sa for siden:

140 grams boksen er den lille hermetikkboksen.

Idamor sa for siden:

Takk. Ble litt forvirret jeg nå.

Timona sa for siden:

Såpass ja :(

Virket jo nesten for godt til å være sant at den ene skulle ha så lite karber.
Får bare vanne den litt ut selv :rolleyes:

Arutha sa for siden:

Sier du det ja...
Da er det bare å løpe i butikken å hamstre den med lavere konsentrasjon og bare 5,5 karber nå før den forsvinner da!!

Kanutten sa for siden:

:lol:

Det er sikkert samme greia i alt. SÅ stor forskjell kan det umulig være.

Kanutten sa for siden:

Høyere tomatkonsentrasjon burde jo indikere høyere karbinnhold siden det er mindre vann i den... :rolleyes: Så med andre ord får vi mer tomatpuree for pengene!

Arutha sa for siden:

Vel, skal man stole på brevet som ble sitert fra Landlord er det visst det... :rolleyes:

Kanutten sa for siden:

Ja, men smaken er mer konsentrert. Kanskje du trenger mer av den som er mer utspedd?

marjusen sa for siden:

Jeg bruker uansett bare 1 eller 2 ss jeg da. Men da må man jo bare kjøpe den andre og event vanne den ut, eller bruke en 0,5 ss:S

Lissi80 sa for siden:

Jeg hamstret 140 grams boksene på rema her i byen ;) Lot to bokser stå igjen for syns skyld..ha ha.. De er jo holdbare en evighet, så nå er skapet fylt opp med tomatpure med 5,5 karber..

Cassiopeia sa for siden:

Vi kan ikke stirre oss blinde på karboinnholdet i den enkelte matvaren, men heler se på den totale fordelinga av fett, proteiner og karbohydrater.
Derfor er det like greit å bruke små mengder av høykonsentrerte matvarer (og tilsette vann) som større mengder av matvarer med høyere vanninnhold.

Husk at vi faktisk SKAL ha noe karbohydrater daglig, og dette kan like gjerne komme fra tomatpure som grønn salat, og for å sette det på spissen: eller fra ei spiseskje sukker.

sylwester sa for siden:

Når jeg lager f.eks. tomatsuppe eller andre ting med tomat så bruker jeg hermetiske tomater og mindre vann. Da får du ikke bare tomatsmak, men du får alt fiberet i tillegg :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.