Ingredienser: Deig:
50 g kaldt smør i terninger
70 g bakemiks
20 g glutenmel
1/2 ts salt
40 g ost
2-3 ss vann
Fyll:
200 g kjøttdeig/karbonadedeig
1/2 finhakket løk
2 fedd hvitløk
1 ss tomatpurè
1 ts cumin
1/2 ts salt
1/4 ts chilipepper
1 egg til pensling
Fremgangsmåte:
Start med deigen; ha smør, bakemiks, glutenmel og salt i en foodprocessor med kniver, og kjør til smøret er findelt. Har du ikke foodprocessor kan du smuldre smøret i melet med hendene. Ha i ost og vann og kjør raskt.
Arbeid massen sammen, dekk til klumpen og legg den i kjøleskapet i ca 30 min.
I mens lager du fyllet; ha kjøttdeig, løk og hvitløk i en panne og stek til kjøttet har smuldret opp og fått fin farge.
Tilsett resten av ingrediensene, rør sammen og kok opp. La putre i noen minutter. Avkjøl litt.
Del deigen i seks og klem eller kjevl hvert emne til en rund, flat leiv på ca 10 cm i diameter. Bruk gjerne plastfolie over og under deigen.
Legg en liten spiseskje med fyll på hver leiv og brett de sammen til små pirogere. Bruk en gaffel til å trykke langs kantene for å lukke dem.
Legg empanadaene på en bakepapirkledd stekeplate og pensle dem med lett sammenpisket egg.
Stekes midt i ovnen ved 220 grader i 8-12 minutter.
Kan spises varm eller kald. Server gjerne en salat ved siden av.
Nam, nam. Må kjøpe noe bakemix etterhvert ser jeg, men er så usikker på hva jeg trenger, vil ikke ha skapet fult dersom jeg bare ender med å bruke noen av de forskjellige greiene
Vanskelig å si hva du trenger, det kommer jo an på hvor mye du kommer til å bake ;) Jeg synes det er veldig greit å ha bakemiks i skapet Det er lang holdbarhet på den, veldig greit hvis du ikke bruker den så mye :)
Bakemiks fåes bl.a kjøpt i enkelte meny-butikker og på ketolyse.no. Der finner du også oversikt over utsalgssteder :)
Trykte dei så flate eg kunne og likevel få dei til å henge saman. Den eine gjorde ikkje det, men eg lappa litt på han. Eg gjorde dei nok litt større enn 10 cm/dia for ellers så hadde eg problem m å få dekt over fyllet. Kanskje det ikkje var finkorna nok.
Hvis deigen virker for tørr kan du ha i litt mer vann. Jeg synes det var lettest å brette de over fyllet når jeg brukte folien. Hadde også folien over når jeg "lukket dem" med gaffel.
ÅÅÅÅ, jeg får vann i munnen:D. Må prøve disse!
Vet du om de kan fryses? Jeg er på jakt etter mat jeg kan lage opp og fryse ned slik at jeg lett har tilgang til mat som er bra for meg:)!
Jeg pleier lage pirog av butterdeig med ost, skinke, paprika og purre til sambo.
Og da lager jeg pirog til meg selv med samme fyllet som til sambo, men med omtrent samme deigen som du har brukt. Jeg har bare enda mer smør i deigen, lik vekt mel og smør, og litt eddik oppi... :rodme: Uansett, det har endt opp med at sambo vil ha det samme som meg og ikke den tradisjonelle pirogern. Det er forresten utmerket å bruke denne deigen som paibunn! :sikle:
Dette hørtes fantastisk godt ut, skal prøve det i dag :)
Var på helsekost for å se etter glutenmel i dag, og spurte i samme slengen ekspeditøren om dette. Hun sa at glutenmel brukes som bindemiddel, og mente at det kun kan erstattes med johannesbrødkjernemel..
Oppdatering: Disse ble utrolig gode :) Hadde litt problemer med å få lukket deigen uten at den revnet, men tror det kan være fordi den ikke hadde fått avkjølt seg nok.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.