vimsen85 sa for siden:
Denne ostekaken mikset jeg meg fram til i julen med utgangspunkt i en høykarbooppskrift mamma brukte å lage før i tiden. Bilde og oppskrift på: matvraksblogg.blogspot.com/2011/01/ostekake.html
Den var populær både blandt lavkarbere og ikke-lavkarbere og forsvant ganske fort. Håper dere vil like den. Bunnen er ikke helt lavkarbo. Dersom man vil ha en bunn med mindre karber kan man lage mandelbunn eller nøttebunn.
Bunn
1 pk glutenfri Digestivekjeks
200 g smeltet smør
Framgangsmåte
- Knus kjeksen i en pose med kjevle eller i en food processor.
- Smelt smøret
- Bland disse og fordel det på bunnen av en kakeform kledd med bakepapir. Denne kaken kan med fordel også lages rett på et kakefat. Da tar du bare av bunnen og setter ringen på kakefatet og fordeler massen. Sett den i kjøleskapet mens du lager ostefyllet. Dersom du vil ha en mer lavkarbobunn anbefaler jeg å se oppskriften på Gerds ostekake.
Geleen
- 400 g frosne bringebær
- ca 7 dl vann
- ca 2-3 dl sukrin
- ca 1 ts stevia
- 4 ts gelatinpulver
Framgangsmåte
- Ha vann og bringebær i en kasserolle og la det koke i ca 20 min
- Sil av bærene, fortsett å kok inn bringebærvannet til det er ca fem dl.
- Smak til med søtning. Jeg liker det ikke alt for søtt, men husk at det skal være litt søtt for det skal blandes med flere ingredienser. Evt. kan man søte mer etter man har blandet.
- Bland gelatinpulveret i 3 dl av væsken. Rør godt. Jeg fikk noen små "krystaller" i kaken av gelatin som ikke var godt nok utrørt. La den avkjøles litt før den blandes med kremmen. Dersom du ønsker det kan du bruke resten av væsken som gelelokk på kaken. Jeg brukte det til å lage gløgg av.
Ostekrem
1 pk philadelphiaost (nøytral)
1 boks seterrømme
1 pk fløte
Framgangsmåte
- Rør ost og seterrømmen klumpfri.
- Pisk fløten til krem
- Bland alle ingrediensene med geleen. Rør forsiktig til den er jevn rosa og ha det oppå bunnen. La den stå i kjøleskapet til den har stivnet.
Nydelig!