< Tilbake til oversikten

Mettet fett og Udo's Choice

kamp sa for siden:

I brosjyren om fett fra udo choice står det blant annet:
"Siden mettet fett består av helt rake fett- syrer, har de en tendens til å ligge tettpakket, og danner en treg og stiv masse, som f.eks. smør. Planteoljer er derimot flytende, fordi de består av enu- mettede og flerumettede fettsyrer som er krumme i formen og derfor ikke så lett lar seg pakke sammen. Dette får kon- sekvenser i kroppen; bl.a. for fettmem- branene som omgir cellene våre: Essensielle fettsyrer gir fleksible og smidige fettmembraner, som bl.a. bidrar til at blod- cellene flyter lett gjennom de minste blodårene. Lange mettede fettsyrer og kolesterol virker derimot oppstivende på fettmembranene. For å unngå at fettmem- branene blir for stive og lite fleksible, er det derfor viktig å innta nok av de essen- sielle fettsyrene."

Kan lasted ned her:
issuu.com/somanordic/docs/alt_om_fett..lavopp.sept2010

Mener han et mettet fettsyre er skadelig og at man ikke skal spise dem?

ada-emilie sa for siden:

Udos choice inneholder noe mettet fett; kokosolje.

Gracella sa for siden:

Er det noen som har noen gode forslag på hvordan man skal få i seg denne oljen?? Jeg klarer ikke smaken! Har prøvd å ha den i smoothie, men jeg kjenner smaken der også :p... Til og med tran smaker bedre :eek:

Zillah sa for siden:

Den er ikkje spesielt god, nei. Ingen gode tips å kome meg. Men fordelen med udo's choice i forhold til gammaldags tran er i alle fall at når Udo's er svald og du har spist noko etterpå, så kjem han ikkje tilbake heile resten av dagen. Så det er berre å la det stå til, liksom, og vite at det går fort over.

Gracella sa for siden:

Nei, det har du helt rett i. Det værste med tran, er at den "varer" hele dagen :p. Jeg synes enda jeg kan kjenne oppgulpsmaken av BLÅBÆRTRAN som jeg ble lurt (:rolleyes:) til å smake på for et par år siden.... Huff og huff.

ada-emilie sa for siden:

Gi den til meg;) Jeg synes den smaker godt. Jeg tar salt på olja. Prøvd det, i salat? kjøp istedet valnøttolje. Den er god. Jeg synes udos'n er så veldig dyr at jeg heller kjøper valnøttolje. Valnøttolje er supert om den er kaldpresset. Ikke kjøp tidselolje. Den er fæl den. Tror ikke noen ikke vil like valnøttoljesmaken.

Gracella sa for siden:

Hmm, kanskje jeg skal prøve den på salat som du sier... Liker olje+eddik+ salt &pepper på salat. :)

ada-emilie sa for siden:

Jaaa, se der ja. I salat kan man krydre med urter av mange slag, som timian, dill, gressløk og da skal man være flink om man kan skille ut oljesmaken. Men jeg bruker aldri mer enn 5 ml til en stor bolle salat. Det kan ha en del å si:)men jeg kan helle en sånn skje over mager ost og salte oljen og synes det smaker nam det også,jeg. I salat bruker jeg, som dressing, avokado eller olje, dijon-sennep og sitronsaft i tillegg til salt, pepper og urter. Håper du får det til:) Pass på at den holdes i kjøleskapet.

Sungrazer sa for siden:

Jeg ville ikke brukt Udo's Choice oil. For det første så smaker den høgg, og for det andre så får vi mer enn nok Omega-6 i oss fra maten vi spiser i dag. Antakelig alt for mye i forhold til Omega-3. Omega-9 er ikke en essensiell fettsyre da vi kan syntetisere den selv fra umettet fett.

Jeg ville heller tatt mye mer Omega-3 i form av en høy DHA olje som f.eks. Triomar Memorex for å få O3:O6 forholdet mer mot 1:1 istendenfor 1:20-40 som den kan være i dag.

Om du spiser LCHF så har du ikke behov for ytterligere fett i kosten i form av Udo's Choice. IMHO.

ada-emilie sa for siden:

Udos inneholder linfrøolje som gir samme effekt som fiskeolje, dog må nok større doser til for å oppnå samme effekt. Orker ikke tanken på fiskeolje. Spiser heller fisk. Om man spiser 30 gram fisk dgl har man fått nok og trenger ikke tilskudd av tranpiller etc. Man kan jo istedetfor å spise 30 gram fett fiskepålegg dgl spise 200 gram fet fisk et par ganger i uka, og så er alt ok.

Sungrazer sa for siden:

Joda, linfrøolje gir samme effekt som fiskeolje, men når du tar Udo's Choice olje får du den i tillegg til Omega-6 og Omega-9. Sikkert fint om du ikke spiser fett i det hele tatt, men om du spiser like mye fett som de fleste LCHF'ere så har du ikke behov for ekstra fett i maten, og slett ikke mer av det betennelsesfremmende omega-6 fettet.

Er forøvrig enig med deg i at man kan spise mer fet fisk for å få i seg nok Omega-3, men for ordens skyld så smaker det ikke fisk av Memorex som jeg tar de dagene i uken jeg ikke spiser fisk. Fordelen med Memorex er at den har et høyt innhold av DHA som er bra for hjerne og nerver.

ada-emilie sa for siden:

At det er betennelsesfremmende og liksom skadelig er bare et bruddstykke av hva man kan se av dets effekt. Jeg er overbevist om at essensielle fettsyrer er sunt, men å ta det naturlig i form av matvarer er best fordi oljene der er beskyttet av antioksydantene i matvaren. Nøtter før eksempel, du sier ikke det er usunt? De som spiser mye fett utenom fisk får i seg mye mettet fett. Man trenger alle tre typer. Avokado og oliven gir umettet fett. Oljer av frø og nøtter gir flerumettet. Man bør se å få i seg det man ikke spiser. Spiser man streng ketolyse får man ikke i seg nøtter og frø og bør derfor spise det i form av olje. Spiser man ikke fisk bør man få i seg enten mye linfrøolje eller fiskeolje. Om man lever på magert kjøtt er udos perfekt.

kamp sa for siden:

Men magert kjøtt har de fleste her inne lært at ikke er det beste for kroppen.

Photobscura sa for siden:

[quote=kamp;989580
"Siden mettet fett består av helt rake fett- syrer, har de en tendens til å ligge tettpakket, og danner en treg og stiv masse, som f.eks. smør. Planteoljer er derimot flytende, fordi de består av enu- mettede og flerumettede fettsyrer som er krumme i formen og derfor ikke så lett lar seg pakke sammen. Dette får kon- sekvenser i kroppen; bl.a. for fettmem- branene som omgir cellene våre: Essensielle fettsyrer gir fleksible og smidige fettmembraner, som bl.a. bidrar til at blod- cellene flyter lett gjennom de minste blodårene. Lange mettede fettsyrer og kolesterol virker derimot oppstivende på fettmembranene. For å unngå at fettmem- branene blir for stive og lite fleksible, er det derfor viktig å innta nok av de essen- sielle fettsyrene."[/quote]
Vis meg den rene mettede fettkilde som ikke blir tilnærmet flytende i kroppstemperatur, altså 37 grader ...

Sungrazer sa for siden:

Jeg var litt upresis. La meg utdype. Omega-6 er den predomininante oljen du finner i dagens matvarer i form av vegetabilske oljer. Dette gjør at O3:06 ratioen forskyves i en retning som er helseskadelig. Derfor bør man enten a) supplementere med mer omega 3 (fisk, linfrøolje eller kapsler f.eks), eller b) redusere inntaket mat som har overvekt av omega-6.

Skjev O3:O6 ratio er betennelsesfremkallende når ratioen kommer opp i 1:20 eller sågar 1:40 - som er vanlig i dag.

Klippet fra www.second-opinions.co.uk/seeds-of-ill-health-2.html, et nettsted jeg forøvrig anbefaler på det varmeste. Forfatteren har levd lavkarbo i nærmere 50 år.

"The omega-3 fatty acid, EPA, is essential for the proper formation of the brain. We do have the ability to synthesise this longer chain fatty acid from its shorter chain precursors, but the process is inefficient.[10] And as omega-6 and omega-3 fatty acids both use the same enzymes, there is competitive inhibition of one another, so that high dietary levels of omega-6 linoleic acid tend to inhibit the formation of omega-3 EPA from alpha-linolenic acid. If preformed EPA is not obtained directly in the diet from fish or meat sources, there is a significant risk of deficiency."

Sjekk også www.second-opinions.co.uk/omega-6-lungs.html

Enig, men i visse tilfeller kan det være lurt å supplementere for å nøytralisere skjevheter i kosten.

Nei, det har jeg da aldri sagt. Ikke legg ord i munnen på meg.

Uhm, vi er på et høyfett lavkarbo kostholdsforum. Jeg tar det som implisitt at vi får i oss nok fett om vi følger kostholdslinjene i dietten. Poenget mitt er at man får i seg nok omega-6, men for lite omega-3 og derfor ikke behøver å supplementere med mer omega-6 i form av udo's choice.

ada-emilie sa for siden:

Å? Jeg har ikke lært det. Skaldemann sier det,men han er ikke min kostholdsguru. Jeg spiser alltid noe olje til kyllingbryst ellers får jeg vondt i magen.

ada-emilie sa for siden:

Mange spiser ikke nøtter her inne, så jo det kan være behov for udos eller valnøttolje eller tilsvarende.
Jeg la ikke ord i munnen din.
Jeg er helt klart for at man skal spise alle tre typer. Og er enig i at å bare spise flerumette blir ubalansert. Det blir bare ikke rikig å si at en type fett ikke bør spises bare fordi det har vært en ubalanse i forholdet mellom de ulike fettypene. Vi er nok enige. At du viser til forskning som forteller hva konsekvensene av inntak av flerumettet fett uten oppbalansering av enumettet fett er er interessant. Jeg er mest overrasket over de som lever ensidig på mettet fett,jeg da. Bare smør og rømme, ikke noe avokado eller olivenolje. Jeg mener det er ubalansert siden det da mangler essensielle oljer.

Alkazelters sa for siden:

Smør og rømme inneholder også omega 3 og omega 6, også i et ganske brukbart forhold. Smør inneholder 0,4 gram omega 3 og 1,5 gram omega 6 pr hundre gram fett fra smør. Ved ha spist hundre gram smør har du altså kommet ganske langt på vei i få i deg de essensielle fettsyrene. Det er også verdt å merke seg at disse fettsyrene ikke har gått gjennom noe form for varmebehandling, og holder følgelig meget god kvalitet. Forholdet i rømme, fløte og lignende går jeg ut i fra er omtrent det samme, med tanke på at det kommer fra samme kilde.

2-3 prosent av det daglige energiinntaket bør komme fra omega 6, og 1-1,5 bør komme fra omega 3. Altså bør hovedmengden av fettinntaket komme fra andre fettsyrer enn de essensielle, stikk i strid med hva alle ukeblader og avisartikler sier (ikke spesielt ukjent for oss lavkarboere). Med et daglig kaloriinntak på 2000 kcal tilsier dette cirka 40-60 kalorier fra fra omega 6 og 10-15 kalorier fra omega 3. Dette vil da si 5-7 gram omega 6 og 1-1,5 gram omega 3.

Hvor mye du trenger avhenger også av din kroppsvekt, store mennesker trenger litt mer, mens mindre mennesker trenger litt mindre. Ved å spise hovedsakelig animalsk mat inkludert fisk, uten å spise en eneste planteolje, vil man nok lande omtrent på disse tallene. Med en gang vi begynner å hive innpå med omega6 planteoljer, vil omega6 mengden bli altfor stor.

Såvidt jeg husker mener Udos at de aller fleste omega6 fettsyrene vi får i oss fra planteoljer, er skadet grunnet varmebehandling under fremstilling, og at vi følgelig trenger å få i oss kaldpressede gode omega6-fettsyrer også. Dette kan selvsagt ordnes ved å spise andre kaldpressede oljer enn udos choice.

Cherry sa for siden:

Altfor teknisk for mitt hode! Uansett, på helsekosten i dag var det en fyr som spurte etter UDO's. Damen spurte om han skulle ha den i flytende eller fast form. Hva er bes? Jeg trodde den kom EN form jeg :P

Tilila sa for siden:

Her er en bokanmeldelse av Udo Erasmus bok (Fats that Kill, Fats that Heal) skrevet av Sally Fallon, lederen av Weston A.Price Foundation.

www.westonaprice.org/book-reviews/thumbs-down/424-fats-that-kill-fats-that-heal.html

ada-emilie sa for siden:

Fast form menes i kapsler tenker jeg.

ada-emilie sa for siden:

Interessant det du skriver om smør. Jeg har ikke tenkt på det. Det er jo flott at det ikke inneholder kun mettet fett. Ja, å spise varmpressde planteoljer er jo helt ....Om det er snakk om at slike oljer kan gi betennelser er det kanskje slike varmpressede som er testa ? Det er i såfall et avgjørende faktum. Og hvordan kan man merke denne betennelsen?

Jeg aner ikke hva slags oljer som er testet, men at omega-6 er betennelsesfremmende er jo vedtatt sannhet (men det er jo også sannheten om at mettet fett er farlig.....) Danish som postet på forumet her før i tiden viste blant annet til denne studien: oai.dtic.mil/oai/oai?verb=getRecord&metadataPrefix=html&identifier=ADA407775

Om du søker på danish og flerumettet fett her på forumet finnes det mye dokumentasjon på omega-6 og betennelser.

Kort sagt viste den at Omega-6 (arakidonisyre) var særdeles giftig, i særlig stor grad når Glutathion (et stoff vi har i kroppen til å bekjempe frie radikaler) var lavt.

Det er verdt å merke seg at omega-6 fettsyrene i smør ikke er arakidonsyre((C20:4 n6)) men linolsyre (C18:2 n-6)

ada-emilie sa for siden:

En vedtatt sannhet? men du, om det er testet på olje adskilt fra en matvare vil det trolig gi et annet resultat enn om man testet selve matvaren. En nøtt kan ikke være skadelig bare fordi den inneholder flerumettet fett. Er du ike enig? Så jeg mener at hvordan man behandler oljen er avgjørende for om den er sunn eller ikke. Den må beskyttes av antioksydanter og være borte fra lys, kaldpresses og brukes opp fort.

Sungrazer sa for siden:

Denne burde forklare godt hva jeg mener, og hvorfor jeg ikke er så begeistret for å ta til meg (enda) mer omega-6 enn det jeg behøver:

www.marksdailyapple.com/arachidonic-acid/

nellie sa for siden:

Hva er "store doser" da?
Eller.. hva er mer enn man trenger?

ada-emilie sa for siden:

Om man tenker på det flerumettede fettet i margarin så kan jeg godt forstå at det er betennelsesfremmende.

Men udos choise inneholder mer omega 3 enn omega 6, så det kan ikke være usunt å spise.
Udo Erasmus, Ph.D., the world expert on oils in nutrition, says that in his practice in working with people, the ratio that gives the best results consistently comes from oils blended to be richer in Omega 3 (but not too rich) than Omega 6. He suggests the optimal ratio is 2:1 in favor of Omega 3 (two Omega 3 to one Omega 6). Most Western diets range between 10 and 20 to 1 in favor of omega 6! This excess amount of omega 6 is not good for your health and can cause a variety of health problems such as increased water retention, raised blood pressure and raised blood clotting to name a few. www.mens-total-fitness.com/omega-6.html

Jeg tror ikke det er farlig med litt udos, men det er veldig dyrt, og man får allerede i seg de omega-3 og omega-6 man trenger ved normalt lavkarbohøyfettkosthold. Som du tidligere sier er det sikkert et godt tilskudd for de som levere magrere lavkarbo.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.