< Tilbake til oversikten

Hvor lenge er en resept gyldig?

Idamor sa for siden:

Hei folkens, og riktig god jul til alle!

Har bare et lite spørsmål jeg i dag. Hvor lenge er en resept gyldig? Fikk en resept på pergo i februar i år, og har av forskjellige årsaker ikke hentet ut. Så nå lurer jeg på hvor lenge den resepten er gyldig? Søkte på google, og der sto det at resepter er gyldige 1 år fra utstedelsesdato, men jeg mener å ha hørt at resepter er gyldige ut året. Hvis det stemmer, så går den jo ut på fredag. Og da må jeg i såfall inn til gyn. eller lege på nyåret for å hente ut en ny en hvis jeg ikke rekker å hente den ut.

Håper noen vet svaret :-)

Bøtt sa for siden:

Tror de er gyldige 1 år fra de er skrevet ut.

TrillTrall sa for siden:

1 år fra den dato den ble utskrevet. Hadde de vært gyldige kun ut året hadde det blitt veldig mye kaos på apotekene i romjula. :) Og tenk på alle de som får resepter utskrevet i romjula - de er jo ikke gyldige bare noen dager.

Idamor sa for siden:

Det var raskt svart du!!! Godt å se det er flere enn meg nett i dag ;-)
Takk for svar. Da satser jeg på det, og trenger ikke å stresse for å hente ut :-)

Bøtt sa for siden:

:smile:

Carisma sa for siden:

Det kommer an på. Mine resepter på Metformin er gyldige i 3 år, ellers hadde jeg jo aldri fått brukt den (får på 800 tabletter om gangen) :D

Det skal også stå på resepten hvor lenge den varer.

Idamor sa for siden:

Det står ingenting på min resept hvor lenge den er gyldig. Da er jeg blind i såfall ;-)

Tenkte ikke på at det nok hadde blitt kaos på apotekene i romjula. Hehe, syns jeg ser det!

ltfutt sa for siden:

Resepter er gyldige i ett år, dato til dato, men for prevensjonsmidler er de gyldige i 3 år.

Dersom det er snakk om b-preparat el.l. kan det være restriksjoner.

Kitt sa for siden:

Resept på A- og B- preparater er kun gyldig for en gangs utlevering. Det er kun svæææært sjelden at man får B- preparater på resepter som kan brukes flere ganger!

ada-emilie sa for siden:

Noen som vet om henvisninger til terapeut fra lege har gyldighet ett år også?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.