< Tilbake til oversikten

Male nøtter til mel - hva bruker man?

Tor63 sa for siden:

Hei

Som overskriften sier så lurer jeg på hvordan man maler opp nøtter og mandler til mel. Skal gå i gang med et lavkarbo nøttebrød som smakte veldig godt, og lyst til å begynne å bake selv.

Men hva slags utstyr trengs for effektiv oppmaling?
Stavmikser? Kjøkkenmaskin? Rivjern?

:)

Zillah sa for siden:

Eg bruker kjøttkverna på den gode gamle Kenwood'en min til å male mandlar og nøtter. Det tar litt tid i forhold til å bruke food processor, men det blir betre resultat. Stavmiksar syns eg blir berre rot, og lita mandelkvern tar jo hundre år dersom du skal male meir enn ein halv desiliter.

sistegang sa for siden:

Jeg bruker ei elektrisk kaffekvern

langaard sa for siden:

Jeg bruker stavmikser med beholder:)

Tor63 sa for siden:

Takk for svar. Det ble foodprossessor'n som fikk jobben. Det gikk greit, siktet "melet" etterpå for å få ut det som var av klumper. Nå står det to brød i ovnen! :)

EDIT: Begynner å se bra ut nå, lukter godt også. Gleder meg til å spise litt brød igjen!! ;)

Helene sa for siden:

Jeg bruker osteraspen til Tupperware.

Synes nøttene blir så oljete når de ikke raspes. Prøvde med kjøttknerna til kenwooden engang men de ble jo mer knust enn raspet.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.