< Tilbake til oversikten

Sukkererstatning

r.o sa for siden:

Hvilken type kunstig søtning er godkjent til bruk ved lavkarbo?
Har nå nådd målet mitt og vil ikke tilbake... likevel vil jeg gjerne kose meg med noe søtt. Bor på Gran Canaria og har ikke klart å finne noe annet enn fruktose. Er det ok å bruke i godteri?

senorita sa for siden:

Fruktose er ikke noe særlig.. bestill deg noe på nett kanskje? sukrin er supert :)

Nerthus sa for siden:

Jeg bruker flytende natreen fordi jeg synes den smaker mest "naturlig". Sukrin oppleves som "kald" søtsmak i min munn.

kennygirl sa for siden:

Jeg syns stevia er det som smaker best!
Bestilles enkelt og rimelig på iherb.com
(Litt vanskelig å dosere, men det er bare å blande den ut i vann, så blir det mye enklere)

Supera sa for siden:

• Sukrin er supert, men som Nerthus sier så har det en "kald" smak.
  • Stevia er supert, men siden det er så konsentrert så er det vanskelig å dosere og jeg synes det har en sur ettersmak. Passer perfekt til å søte ting som egentlig skal være sure da, som f.eks. lemonade. Det finnes flytende stevia med smak da som smaker mindre surt.
  • Splenda er OK. Smaken er nøytral og fin, men de vanlige boksene vi kjøper er ikke ren sukralose og det påvirker blodsukkeret.
  • Flytende natreen er OK, men jeg liker ikke smaken på den.
  • Bjørkesøt (xylitol) er visst også OK. Påvirker nesten ikke blodsukkeret, men jeg har ikke prøvd det selv enda.

Ellers, så anbefaler jeg deg å sjekke denne tråden.

TrillTrall sa for siden:

[/LIST] Jeg har prøvd begge disse og de er veldig like på smak synes jeg. Har ikke prøvd så mye bjørkesøt da, den er grisedyr i forhold til sukrin. Nesten en hundrings for en liiiiten boks.

ada-emilie sa for siden:

Jeg ville bestilt noe natreen, stevia, sukralose eller sukrin på nettet var jeg i din situasjon. Eller droppet godteriet og bare tygd sukkerfrie pastiller eller tyggis som sikkert er å få tak i.

ada-emilie sa for siden:

Du kan jo også bruke bare ørlite fruktose til du har fått noe bedre i hus og spise bare litt.

Hamster59 sa for siden:

Sukrin er laga av xylitol, etter det jeg har forstått. Ellers trodde jeg stevia var lett å få tak i for en rimelig penge i utlandet, har ei venninne som bor i Spania deler av året og hun bruker det.

ada-emilie sa for siden:

Sukrin er ikke laget av det,nei. Men det er ufarlig. Jeg får dog løs mage av det som med andre sukkeralkoholer. Stevia kan jeg sende deg om du vil ha. Jeg har en god del men liker ikke stevia. Så da kan du teste.

Biggie Small sa for siden:

Bland sukrin og pulvernatreen i forhold 3:1 (75% sukrin og 25 % natreen) miks det til melis i kvern f.eks. Da kan det brukes som sukker uten den isende følelsen.

Biggie

Carisma sa for siden:

Den isende følelsen av sukrin kommer av at man bruker for mye. jeg fikk den i starten, og droppet sukrin lenge. Men da jeg fikk tips om å redusere mengden forsvant den, og nå syns jeg det er supert å bruke :ja:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.