Jeg har veldig lyst til å trene mer det nye året. Planen er yoga 3 g. i uka og styrketrening 2 g. i uka pluss gåturer på 80 min dgl. hver dag. Dette skal være overkommelig når jeg er motivert. Noen flere? Jeg skal trene på Elixia på Colloseum i Oslo. Er det flere her som trener der?
Jeg skal også trene mer og målretta, målet er å gjøre det ok i lokale sykkelritt og slå fattern. Mitt hemmelige mål som jeg nesten ikke tør å innrømme for meg selv: Slå søstersen! (uæhhh).
Har økt på med trening og vektnedgang utover høsten, men nyttår er fint startskudd for strukturert trening før sykkelsesongen som starter ca. mai.
Det blir skiturer i vinter, samt noen runder på sykkelrulla inne på stua (skrekk), ca. 5 økter i uka.
Like viktig som treningen for meg fremover blir kostholdet og vekta, og det trenger jeg dere her inne på forumet for å motivere meg til! Takk til alle dere som deler erfaringer:-)
Er så full av spenninger, muskelknuter og betennelser etter seriøs overtrening at jeg har hodepine hele tiden og slett ikke har verken overskudd eller energi til så mye annet.
Jepp. Må jo liksom ha eit slags nyttårsforsett, og å trene meir er definitivt noko eg kan trenge å jobbe med. Er jo ikkje noko vits i å ha medlemskap på treningssenteret om eg berre skal gå ein gong i halvåret :p
Trivs godt der, må berre strukturere dagen min betre slik at eg kan ta dei 3 timane eller så eg må ha av dagen for å gjennomføre det.
Uff da, det hørtes ikke kjekt ut. Kanskje du har trent eller belastet feil? Tror du det kan hjelpe å få noen kyndige til å gå gjennom treningsprogrammet ditt slik at du kan trene noe som er tilpasset deg?
Jeg trener individuell styrketrening hver ukedag. 1 individuell kondisjonsøkt hver ukedag, i tillegg til spinning to til tre ganger i uka, step 1 gang i uka, pilates 2 ganger i uka, bodybalance 2 ganger i uka, kanskje høypuls 1 gang i uka. Pluss turer med hunden og diverse.
(Jeg har ett lite avhengighetsforhold til trening og sliter f.eks maks nå som jeg ikke har fått trena på nesten to dager og samtidig har spist MASSE uhorvelig "ulovlig" mat. Føler meg 500 kg tung og MÅ rett og slett trene litt i dag!)
Yoga er IKKE ett alternativ, for det syns jeg er så kjedelig er til å dø av sammenligna med bodybalance:D
Styrketreningsprogrammet mitt ER satt opp av veileder da. Dessuten syns de alle på treningssenteret mitt at jeg trener for mye. Belaster ikke feil for jeg er nøye med teknikk. Fysioterapauten min kalte min tilstand for, og jeg siterer, "en helvettes overtrent rygg og skulder-muskulatur man sjelden ser".
Kan ikke skjønne hvordan man kan ha tid til å gå en tur på nesten 1 1/2 time daglig i tillegg til at man skal trene 5 dager i uka. .. :confused:
Så fem dager i uka trener man ca 2 1/2 time om dagen?
Nyttårsforsettet mitt er å fortsette å trene slik jeg gjør i dag, men kanskje litt mer målrettet :)
Trodde ikke man kunne trene vekk dette grevinne-henget, jeg :confused: Det er jo løshud. Kan jo sikkert jobbe litt med triceps, men triceps'en kan vel ikke stramme opp huden, kan den vel?
Jeg tenker at jeg har dette grevinnehenget så barna har noe å gjemme seg bak i tilfelle krig :D
Mitt grevinneheng er en blanding av løshud og fett fordi jeg har gått ned over 50 kg altfor raskt :p
Alt av grevinneheng er nok ikke løshud nei. Hos noen er dette fett, rett og slett. Man kan trene armene sånn at løshuden sitter bedre på pene muskler, det kan man, men ikke dersom det er løshud i monner liksom. Jeg har uansett trua på at, given time, huden vil stramme seg opp såfremt det ikke er altfor mye.
Trodde ikke man kunne trene vekk dette grevinne-henget, jeg :confused: Det er jo løshud. Kan jo sikkert jobbe litt med triceps, men triceps'en kan vel ikke stramme opp huden, kan den vel?
Jeg tenker at jeg har dette grevinnehenget så barna har noe å gjemme seg bak i tilfelle krig :D
Blir helt matt når jeg ser hva noen av dere trener!:eek:HVordan har dere tid til dette???Det er jo ikke bare tiden man bruker til å trene som går med, men tid til dusjing og fiksing etterpå og eventuelt å komme seg på trenings senter om man bruker det. Jeg har kroniske smerter som forverrer seg om jeg ikke hviler nok og passer på stressmengden. Jeg har en hard jobb, to barn å følge opp, mann, jææ.......g stort hus og prøver å være litt sosial, hadde ikke hatt sjangs til å bruke så mye tid på trening. Liker ikke å trene heller, så det at jeg bruker gjennomsnittelig 3 timer i uken på å trimme synes jeg er skikkelig bra.Har gjort det siden 2003. Mitt mål er å ikke trene mindre, dagens nivå + litt mer når jeg har bedre tid i perioder.
Har ikke barn, har fleksibel jobb, har mann sånn dann og vann, huset krever ikke så mye, og jeg får mye sosialt ut av trening også. Jeg har prioritert trening foran mye annet. Og jeg syns faktisk at "jeg har ikke tid"-argumentet for å ikke trene er det dårligste argumentet av de alle, da ALLE har tid til det de vil ha tid til.
Jeg bruker sikkert noen timer i uken på å være her inne, og det er flere som er pokka nødt til å bruke mer tid enn meg på lavkarbo. Da har man også tid til trening, og trening er noe jeg anser som en livsnødvendighet. Men det betyr ikke at man trenger å bruke ørten timer i uka på sats!
Jeg eier og driver egen barnehage, har to barn, en mann med reisejobb, styreverv som kasserer i korpset jeg spiller i, en sønn med fotballhobby og en datter med balletthobby.
Vært gjennom en lang runde med depresjon (januar 2008) etterfulgt av angst og så munnet alt ut i at det hele skyldes løse krystaller ( funnet ut av høst 2010) så jeg nyter at jeg fungere optimalt, at jeg har overskudd og lyst til å trene, møte nye folk på treningssenteret, merke at formen stiger og kroppen ser bedre ut enn noen gang tidligere i mitt voksne liv
For min del er det terapi og en bekreftelse på at jeg nå er mitt gode gamle jeg igjen, og veien hit har vært lang!
Jeg har et sett med gode (overarm)øvelser som gir resultater på 8 uker hvis man følger opplegget. Jeg har kjørt igjennom det selv, så jeg vet at det gav synlige resultater.
Hvis du er interessert, kan jeg finne det fram og sende til deg.
Hmmm...mente ikke å irritere noen her..Jada, man har tid til det man vil, men om jeg trente mer enn jeg gjør- hadde jeg ikke hatt det, om du skjønner hva jeg mener?:)Nå har jeg god til de tingene som fyller mitt liv med mening og innhold:)Jeg ser også på trening som en nødvendighet, det er derfor jeg har holdt på i mange år. Men hver dag mange timer ville for MIN del fylle hverdagen min med stress, noe jeg som sagt fysisk takler dårlig.Samtidig som at jeg måtte bruke mer tid enn jeg ønsker på en ting jeg ikke liker.Jeg har en avtale med meg selv om at litt trening er bedre enn ingenting og det og jeg er bra nok som det er.:)
Mitt innlegg isted var ikke ment som kritikk eller angrep, jeg blir bare stresset av tanken på SELV å bruke så mye tid på trening. Det var sett fra MITT ståsted.
Jeg kunne nok tatt meg tid. men da hadde det gått utover noe annet jeg heller ville gjort. Jeg trener nada, så jeg bør nok begynne på når jeg får lov av legen. Akkurat nå får jeg ikke gjøre noe pga noen kuler i leveren, så har en grunn til å ikke trene, hehe :D
Men jeg jobber ekstremt mye, og når jeg da endelig har fri, har jeg lite lyst å bruke tiden på å trene, har nok av andre ting som må gjøres :( Men jeg vet jeg burde prioritere det. Jeg klarer bare ikke prioritere sånne ting som jeg syns er gørrkjedelige...
Da har du vært på feil yoga-timer! Jeg har trent mye action-pregede timer, men da jeg testet energy yoga ble jeg frelst! Men det er 70% treneren sin fortjeneste og de resterende at jeg aldri har sett resultater så raskt. Fordi kroppen min var utslitt og hadde alt for høyt stressnivå. Yoga senket dette og ga en helt annen styrke og muskelsammenstning som er mye bedre enn før.
Har du testet andre typer trening? Trening skal være gøy og gi energi, ikke et ork. Da er det bortkastet og du kan like gjerne bruke tida på andre ting. :o
Carisma, jeg får energi og en god følelse av å trene, absolutt, og jeg ser ikke ut som det jeg veier, da kroppen er rimelig fast.Det er bra. Men gøy er det ikke. Prøvd mye forskjellig.:)
Jeg er heldig som syns trening er gøy,særlig da løping.Skjønner godt at de som ikke liker å trene prioriterer andre ting først,selv om de vet trening er sunt.Jeg kunne ikke tenkt meg å spille fotball i like mange timer som jeg løper foreksempel.Kluet er og finne en treningsmåte en liker og syns er gøy og motiverende.
Mer enn jeg gjør akkurat nå ja. Men det er fordi jeg ikke får lov å trene nå etter en operasjon.
Sånn ellers så satser jeg på å fortsette å trene 2-3 ganger i uken. For meg blir det et passe kompromiss mellom hvor sunt og kjekt det er å trene og alle de andre tusen tingene som krever min tid. Det er så mye jeg har trent i år, og det fungerer fint for meg.
Tja... Jeg er periode-trener. :) Trente 2-4 ganger i uka (på egenhånd) i fjor vår, men så skled det helt ut da jeg begynte på lavkarbo og mistet all energi i begynnelsen.
Og så var det dette med tid da... Men nå fra nyttår så blir arbeidstiden litt forandret og det åpner for tid til litt mer trening i alle fall og det skal jeg benytte meg av - om det nå blir styrketrening på stuegolvet, trimsykkel, sykkel i marka eller en real powerwalk. :ja: Jogging drev jeg med en periode, men har en hofte som er litt kranglete innimellom så jeg er litt redd for å belaste den for mye. Men prøver å gå en del tur da, gjerne med litt tempo og det føles veldig godt, men nå har det vært -25 her i mange uker og der går grensen altså! Men nå har jeg fått dunparkas av Lille Gubben til jul så nå fryser jeg ikke i alle fall! :love:
Har veldig lyst til og trene mer, men kroppen min klarer ikke.. Med nerveskader i begge armer, og mer metall enn skjelett i beina begrenser det seg sjøl :rolleyes::( Prøver og sykle i 15 min hver dag, trene litt med strikker for armene. Og noen minutter på min " magemaskin". Skulle veldig gjerne strammet opp både lår og overarmer, men klarer det ikke.. Men skal i hvertfall fortsette som jeg gjør nå :ja: [color=#8b0000][/color]
Jeg vil ikke kalle det et nyttårsforsett (alle vet jo hvordan det er med nyttårsforsetter, alt fortsetter som hør, ha-ha-ha), men jeg skal begynne på et nytt treningsprogram etter nyttår som jeg håper å føle i ca. 6 måneder. Da skal jeg trene styrke og ved enkelte deler av programmer, kondisjon i tre dager, og på de dagene jeg har "fri" fra trening tenker jeg å gå på gruppetimer som yoga og pilates fordi jeg synes det er kjekt, bra for sinnet :)
Klarer du å lese de?? Synes de ble litt små...
Du trenger heller ikke vektstang hvis du har et par manualer.
Jeg trente litt på et senter hvor jeg hadde vektstang og litt hjemme hvor jeg hadde 5 kg's manualer.
Jeg fulgte opplegget nesten helt slavisk, og jeg tok blider for å se om det ble synlige resultater. Og det ble det! Seff så jeg ikke ut som Marit Bjørgan, men jeg fikk bra definerte muskler - og mindre heng.
Lykke til!
Nema problema!
Du får holde oss oppdatert på hvordan det går :)
(det er i allefall helt gjennomførbart - da jeg gjorde det, var jeg en av verdens lateste personer....:o)
Jeg skal begynne igjen med lett trening hjemme, ikke noe fansy, men rett og slett vanlig mage/rygg/ armer osv, for å prøve å styrke en kropp full av betennelser og makkverk :D
[color=#008000][/color]
Setter ingen mål, annet enn å fullføre minst 3 dager i uken.
Ser at mange sliter med å få tid til å trene, og at det er vanskelig å skjønne hvordan andre får tid til å trene store mengder. Vi er alle forskjellige og har ulike prioriteringer (heldigvis:-)). Jeg bruker mye tid på sykkel og ski fordi det er hobbyene mine og fordi jeg er så heldig å ha masse spreke venner som gjør det samme. Min familietid og vennetid er i stor grad på tur. Og da blir det mye trening. Tror absolutt ikke det er nødvendig for alle å trene veldig mye, balansen mellom familie, jobb, trening og venner skal jo være optimal:-)
Det er ikke nødvendigvis antall timer i uka som avgjør om man har stor effekt av trening, men heller hva man gjør når man trener. Og alt etter hva som er målet, er ulik trening riktig for akkurat deg!
Noen satser på å passe på at hjertet er sterkt - da er kanskje et par dager i uka med intervaller det som passer.
Noen ønsker å øke muskelmassen, trener man effektivt da, trenger man ikke nødvendigvis bruke mange dager på et treningssenter!
Noen vil føle seg bra og få litt mosjon, og da holder det kanskje å gå til jobben noen ganger i uka.
Dere må ikke ha så dårlig samvittighet! Ta med en venn eller ti, kos dere med den treninga dere liker og som passer for dere, og klapp dere selv på skuldra etter en god økt;-) Godt nytt år sunt treningsår, folkens!
For et fantastisk positivt herlig innlegg Thea:DJeg hører til i kategorien : vil føle seg bra og få litt mosjon:)Godt nytt sunt treningsår til deg også!
Den kategorien tror jeg du deler med veldig mange! Hvis jeg mot formodning skulle bli skikkelig lei av både ski og sykkel, tror jeg at jeg havner der jeg og;-)
Jeg har som mål å trene 3 ganger i uka. Også skal jeg begynne å fokusere på styrketrening.
Og dere som synes det å ikke ha tid er en såååå dårlig unnskyldning: prøv å jobbe 100%, studere 75%, ha et hus å holde orden på og en baby å følge opp og tilbringe kvalitetstid med, i et par uker, og se hvor lett det er å motivere seg til å dra av gårde og trene:) Klart man alltid finner en time til å trene, men problemet er vel å motivere seg til å dra når man endelig er hjemme og får pustet ut.
Jeg kommer ikke til å love meg selv å trene mere. Jeg gjør det som passer meg når det åasser meg. Akkurat nå er det å kose meg i alpinbakken nesten hver dag og tur med hunden.
Har kastet bort for mye penger på treningsstudio, for det er naturen jeg liker.Når vinteren er over tar jeg sykkelen frem.
For meg er det viktig å kose meg med det jeg gjør og ikke gjøre ting fordi jeg må. Da forsvinner gleden fort (når det gjelder trening).
Lykke til med treningsåret alle sammen. Det er viktig å ha mål, men når det kommer til trening tar jeg det litt som det kommer.
Jepp - bare venter på å bli frisk igjen fra en innigranskauenseigliva virusjævel! ;)
3-4 ganger i uka blanding av kondisjon og styrke, med PT en gang i uka ihvertfall! Begynte sååå bra i okt/nov før jeg ble syk og beordret å holde meg i ro til jeg ble frisk... grmf....
Når våren kommer blir det skogen igjen - elsker å småløpe i skogen!
Jeg også har vært forkjøla i hele vinter. Tror jeg er bra og så blir jeg dårligere igjen. men det er mulig å trene når man er forkjøla også. Nå gidder jeg ikke vente mer. Jeg har trent litt yoga innimellom og det har ikke hatt noen negativ effekt på forkjølelsen/influensaen. Gå tur gjør jeg uansett hvor slapp jeg er, såfremt jeg ikke svimer av når jeg går da.Begynner imorgen med masse trening.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.