< Tilbake til oversikten

Kan de med cøliaki spise konfekt?

Festina lente sa for siden:

Jeg ser det er så mange her inne som kan mye om kosthold og helse. Håper derfor noen kan hjelpe meg litt.

En kollega av meg som har cøliaki har gjort oss en tjeneste og jeg ønsker derfor å gi han en liten oppmerksomhet. Er det "trygt" å gi han konfekt? (Jeg ønsker ikke å gi noe han ikke kan spise - det virker så lite gjennomtenkt:o). Er det noen typer som er bedre/verre enn andre?

Jeg kan selvfølgelig kjøpe glutenfri vaffelrøre eller lignende, men synes ikke det blir helt samme stasen over det;).

Noen som vet? :confused:

KarMa40 sa for siden:

Hei,
Sjokolade kan også inneholde spor av gluten, feks hvis produksjonen foregår i samme lokaler eller på samme maskin som sjokolade med kjeks i.

Spor av gluten skal varsles på pakken, etter innholdsfortegnelsen.
Min erfaring er at det er vanskelig å finne konfekt uten spor av gluten, i hvertfall fra store produsenter. Og med de mindre må man spørre og grave og ringe dem.

Det selges en håndlaget sjokolade fra Fresh funky foods (og sjokoladekake søtet med agave mjams) på helsekost - Røtter, i Oslo, der merkingen endret seg mhp spor av gluten. Sambo ringte og fikk høre at de hadde flyttet lokaler og brukte en oppvaskmaskin som muligens var brukt av en baker tidligere. Og dermed oppga de spor av gluten for sikkerhets skyld.
Ganske pliktoppfyllende!! Og så kjøpte de ny -ubesudlet av mel, og var tilbake på glutenfritt.

Det ble litt langt og ikke hjelpsomt for en som ikke bor i Oslo, ser jeg nå.

Les på pakken!! Finnes det noen lokal sjokolademaker? og på helsekosten har de kanskje lag-din-egen-sjokolade fra økosjokolade? den er i hvertfall glutenfri og morsom å få. Jeg har ikke fått laget min ennå mest fordi mitt barn ikke sitter så mye stille.

Tusen takk for utfyllende svar, KarMa40 :)

Jeg er i Thailand for tiden, så det er skrekkelig vanskelig å lese hva som står på pakkene :p.

Går derfor over til plan B: Han elsker å tusle i hagen, så jeg kjøper med meg ekte orkideer fra flyplassen i Bangkok - da tror jeg han blir kjempeglad!:D

RødLinse sa for siden:

After Eight er glutenfri :D

Takk for tipset, RødLinse - nå har jeg det i reserve til en annen gang! (Han bruker nemlig å passe hunden vår med ujevne mellomrom, så vi får stadig vekk bruk for større og mindre gavetips).

After eight er lettere å få tak i hjemme i Norge, så den kan jeg spare på. Orkideene MÅ jeg nesten bare kjøpe her :p

Carisma sa for siden:

Er ikke levende blomster forbudt å frakte inn i landet?

Niks, så lenge det er skårne blomster har du lov til å ta med 25 stk. Blomstene fra Thailand er sprayet mot insekter også, så de er ekstra trygge :D.

Levende planter og jord derimot - det er FY FY.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.