Fremgangsmåte:
Kle en form (ca 16x16 cm) med aluminiumsfolie og smør den med olje.
Rør sammen 1/2 dl vann, bjørkesøt, sukrin og karamellsirup i en liten kjele. Kok opp uten omrøring og la det koke til det blir gulbrunt (ca 15 minutter).
Ha i mellomtiden resten av vannet i en dyp bolle og dryss gelatinpulver jevnt over vannet. Varm opp over vannbad til gelatinen har smeltet. Fjern bollen deretter fra varmen.
Ha eggehviten i en ren bolle sammen med en klype creme of tartar eller en dråpe eddik. Visp eggehviten til du får myke topper.
Når sirupsblandingen har blitt gulbrun heller du blandingen i bollen med gelatin. Det vil skumme opp ganske mye, derfor en dyp bolle. Pisk sammen når skummingen har roet seg.
Hell sakte sirupsblandingen i eggehviten mens du hele tiden visper. Ha deretter i vaniljepulver.
Fortsett å vispe til blandingen er seigtflytende og stiv (5-10 minutter).
Hell blandingen straks i den smurte formen, den begynner å stivne raskt, og fordel blandingen med en smurt slikkepott.
Dekk over formen og la den stå på kjøkkenbenken i 6-8 timer (gjerne over natta).
Ta skumblandingen ut av formen og skjær i firkanter, jeg fikk 24 stykker. Smelt sjokolade over vannbad og dypp skumrutene i sjokoladen. Ha de på bakepapir og la de stå kaldt til sjokoladen er stivnet.
Oppbevares i kjøleskap.
*)Jeg brukte Monin sukkerfrie karamellsirup, kjøpt hos Alt om bar i Bygdøy Allè 7 i Oslo. Produktet kan også kjøpes i nettbutikken. Når jeg først var der kjøpte jeg også sukkerfri vaniljesirup som jeg skal prøve i en oppskrift i løpet av helga.
ååh gleder meg sånn til å bli frisk igjen for da har jeg så mange av oppskriftene dine jeg må teste ut :o fått inn glutenmel og alt her nå fra iherb, så da skal det testes masse ja :D
Åh, har Monin kommet med sukkerfrie siruper nå? :spent: Kan ikke huske å ha sett noen av de da jeg kjøpte for noen år siden. Jeg har bestilt alle tre typene nå. :snill:
Åå så digg da, bamsemums er jo også godt :D Tror jeg skal bestille sånne siruper. De er jo fine å ha på isen og kanskje? Altombar.no hadde billigst såvidt jeg kunne se.
Jeg har smakt på den nå. Den var grei nok. Karamellsirupen var best, og så kom vanilje og hasselnøtt på delt andreplass. Hasselnøttsirupen smakte ikke så forferdelig mye hasselnøtt akkurat som vaniljesirupen ikke smakte så forferdelig mye vanilje. Har ikke brukt noen av dem enda da, bare smakeprøver av selve sirupen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.