< Tilbake til oversikten

Hvordan skapes gass i tarmen?

ada-emilie sa for siden:

Hvilken årsak er det ved inntak av kål ?
Og hvilken ved kunstige søtstoffer?
Er det bakterier som spiser det kroppen ikke tar opp
og de som dermed skaper gass?
Hva da med fiber, som også ikke fordøyes?

Vil inntak av gassdannende føde skape dårligere bakterieflora?

Supera sa for siden:

Denne forklarte det ganske bra, synes jeg:

Visse typer mat inneholder tungtfordøyelige sukkerarter som når helt frem til bakteriene i tykktarmen. Her nedbrytes sukkerstoffene av tarmbakteriene med gassdannelse som resultat. Aktuelle matslag er blant annet erter, bønner, løk, asparges, epler og andre frukter.

Spesielt følsomme personer kan også reagere på hvetestivelse og melkesukker.Visse søtningsmidler som sorbitol og xylitol kan også gi gassdannelse i tarmen hvis de tas inn i større mengder.

Når det gjelder kostfiber har disse en ganske sammensatt virkning påmage-tarmfunksjonen. Forskjellige personer vil reagere ulikt på endring i fibermengden og hver enkelt person må finne frem til sin egen reaksjonsmåte.

[Kilde]

Hvete og annet finmalt mel er utmerket substrat for tarmbakteriene som danner mye gass i tarmen når tilgangen på mel og liknende er stor. [Kilde]

Godt oppsummert:
Likevel er det slik at det aller meste av luften i tykktarmen, skriver seg fra gass som produseres når bakterier i tykktarmen forgjærer karbohydrater som ikke er fordøyd i tynntarmen. [Kilde]

ada-emilie sa for siden:

Takk! Det forklarer saken. Jeg trodde det var snakk om dårlige bakterier, jeg, men så er det at mat fordøyes så sent som i tykktarmen som er grunnen.

Supera sa for siden:

Værsågod. Google kan det meste. Fascinerende at det er treige karbohydrater som står for mesteparten av gassen. :eek: Og kostholdsrådene som råder oss til å spise masse, masse av dem.

ada-emilie sa for siden:

Ja enig. Hvor bra er det for tarmfloraen mon tro?

fant noe her www.allergiviten.no/utskrift.asp?ID=10022:Gasser produseres særlig av bakterier som ikke hører til i den normale sammensetning(”tarmflora”) av ”vennligsinnete” bakterier, men også av normal tarmflora ved tungtfordøyelige karbohydrater i maten.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.