< Tilbake til oversikten

Trenger kommentarer på kostplanen min ...

Debbie sa for siden:

Da er jeg i gang.
Har laget et opplegg som jeg håper vil holde meg lavt i karbo, og ha nok fett. Skal prøve å ikke komme ned i ketose, jeg tålte litt for dårlig den overgangsfasen før det stabiliserer seg. Ønsker meg innspill på denne. Håper jeg har lagt den riktig sted på forumet?
Ok, her er planen:

10: Hemp-protein som jeg shaker m hvetegress og spirulina og litt lecitin i vann m stevia og 2-3 ts raw-kakao.
3 riskaker m tunefisk og olivenolje

12: Nøtter

14: 2 knekkebrød m makrell og litt olivenolje på. (eller evt. salat)

16: 2 halve avokado m salt.

18: Middag: Kalkun, fisk eller lammekjøtt m grønnsaker (etter oppskrift, Rømertopf eller stekepose er favoritt)

20: Nøtter

Lørdag: Diett-gele m agavesirup

Drikke: Et par flasker vann, Farris, et par kopper te eller kokt vann og en kaffekopp eller to m H-melk(greier ikke fløte)

Faste spisetider: 10, 12, 14, 16, 18, 20

Skal ned ca 20 kilo før sommeren. Tror dere jeg greier det på denne dietten? Evt hva bør byttes ut?

:)TAKK for kommentarer!!

mama67 sa for siden:

Nå er jeg ingen ekspert, men jeg syns det ser ut som lite mat. Og veldig lite fett der, så vidt jeg kan se. Du skriver egenkomponert på kostholdsfilosofi. Hva med å finne en retning innen lavkarbo som du syns passer deg, og starter der. Så kan du heller gå mer over på egenkomponert etter en stund.

Nerthus sa for siden:

Hei! Jeg synes at dette så litt stusslig ut kanskje? Hvis du ikke ønsker å være i ketose - kan det være greit for deg å finne ut hvor grensen DIN går :) - det gjøres ofte ved å starte på minimum og øke med 5 gram pr uke, men jeg forstår det slik at du ikke ønsker overgangsfasen igjen. Du KAN også gjøre overgangsfasen lettere ved å bruke flere uker på å redusere karbomengdene du spiser - reduser litt hver uke - og overgangsfasen bør gå lettere.

Jeg vet ikke hvor store mengder du spiser - så jeg ville regnet ut fordelingen av karbo, protein og fett på menyen din - da vil du få en pekepinn om du ligger ok an, regn også ut kcalorier så du er sikker på at du spiser NOK mat.

Holder du deg under 72 gram karbo pr dag sier Lutz at du ikke trenger å redusere fettinntaket - så det kan kanskje være en start-verdi for deg.

Ellers er jo fedon lindberg kanskje et bedre alternativ i starten for deg - av erfaring vet jeg at det er vanskelig å spise "riktig" på en ny måte hvis man ikke har mye kunnskap :)

Debbie sa for siden:

Hei sann,
Jeg har forstått det slik av det jeg har lest at hvis man skal følge filosofien med mye fett, bør man holde seg unna karber. Siden jeg har lagt opp til litt karber, tenkte jeg at hvis jeg pøser på med fett, vil jeg gå OPP i vekt, og ikke ned. Stemmer ikke det? Derfor tenkte jeg å holde meg til FÅ karber, men ikke SÅ mye fett heller, utav det jeg har lest. Er jeg helt på bærtur?

Nerthus sa for siden:

Neida, du er ikke helt på bærtur :)

som jeg sier tidligere - en startgrense for deg å begynne med kan være rundt 70 karber pr dag - da trenger du ikke tenke på fettet. Alle er individuelle, du må nesten bare prøve deg fram :)

Debbie sa for siden:

Da tror jeg at jeg havnet på litt Lindberg-ish kostplan?

Nerthus sa for siden:

Lindberg er fint for de som ikke ønsker å være i ketose. :)

Cherry sa for siden:

Jeg ville ha droppet fruktosen og agavesirupen da. Bruk heller sukrin eller stevia, og begrens mengden søtningsmiddel du bruker, til ikke hver dag kanskje?

Ellers har jeg ingenting konstruktivt å komme med annet enn bittelitt mer fett og herregud...HAMP og HVETEGRESS? :D Høres ufattelig usmakelig ut:p

Debbie sa for siden:

Meget, meget sundt og med meg som skal spise bittelitt karber tror jeg deg går greit å blande vann og litt ananasjuice å ha det i. Smaker faktisk slett ikke verst, og hemp er protein:)

drodla sa for siden:

Den ananasjuicen høres ut som veldig mye karber for lite glede. Eller tar jeg feil?

(resten høres mest ut som hestefor, men tviler ikke på at det er sunt) :D

Debbie sa for siden:

Kanskje jeg må avstå fra vaniljekesamen, eller bruke vann m stevia....?
Snakk om en halv dl...
Skal jo følge Lindberg, da, så litt karber går kanskje?

Hemp-protein er grønt pulver, finnes også som olje og frø, altså ikke hamp som til hester :D

drodla sa for siden:

Vet ikke hvor mye det er i hverken ananasjuice eller vaniljekesam (nam) jeg. Og egentlig kan jeg ikke Fedon heller, så hvorfor jeg blander meg inn her vet jeg strengt tatt ikke :) Skylder på at jeg er syk, og kjeder meg enormt :)

Nerthus sa for siden:

LOL - ikke til at du er syk - men at du plutselig kommer på at dette ikke er noe du kan så mye om ;) (det gjør jeg av og til også - men vanligvis sletter jeg da kladden til innlegget hehe). GOD BEDRING!

Ellers anbefaler jeg TS å kjøpe bøkene til Fedon Lindberg og lese seg litt opp. Han teller ikke karber - det er GI som gjelder. Jeg har gått kurs i Fedon Lindberg - og det kan kanskje være en grei måte å lære seg basicen på? Ellers er bøkene gode og informative synes ihvertfall jeg.
Til info gikk jeg ikke ned et gram på de ukene jeg gikk kurs enda jeg fulgte planen til minste detalj... God mat da! ;)

Debbie sa for siden:

Takk for innspill. Har prøvd Fedon kurs før, og også en ukes seminar. Det seminaret er mange år siden,før han ble kjendis, så kanskje jeg skulle melde meg på igjen. Var ikke helt nøye sist, har tatt frem bøkene. Urovekkende at du ikke gikk ned i vekt.:confused:

Nerthus sa for siden:

Ble nok for mye karbo for meg... har nok kjørt kroppen litt de siste årene så hadde dårlig forbrenning også. Med ekstremt høyt fettinntak da jeg begynte på lavkarbo tror jeg at jeg fikk kick-startet mye i kroppen min igjen :)

Debbie sa for siden:

Hørtes smart ut!

Kanskje det holder å kickstarte etpar uker?

Carisma sa for siden:

vaniljekesam inneholder sukker, det er bedre å bruke vanlig kesam med vaniljeessens og litt søtning evt. Eller tyrkisk youghurt.

TrillTrall sa for siden:

Men - hvor er maten?! Du har jo bare ett måltid med skikkelig mat (middagen), ellers går det jo i shaker, nøtter og avokado... Høres ut som et pussig kosthold i min ører, men hvis det funker for deg så er det jo det som er hovedsaken. Selv hadde jeg savnet mat om jeg skulle spist sånn. Hvor er f.eks. egg, salater, bacon, fisk?

Debbie sa for siden:

Må hive inn ett eller to knekkebrød eller riskaker m fisk til frokost, kanskje, og olivenolje over.... skal ikke i ketose...

Debbie sa for siden:

Heisann!
takk for kommentarer. Har prøvd å forenkle planen, endelig igang. Mange flinke her inne, hvordan greier dere å motivere dere uten kurs? Gjennom forumet? Hvordan bruker dere forumet for å holde motivasjonen? Hvilke tråder sjekker dere? Hvor ofte veie seg? Synes det er vanskelig å lete..... fantastisk mye fint her inne, men hvordan finne det viktigste for å holde motivasjonen oppe?

alexsandra sa for siden:

jeg blir veldig motivert av og lese andre som har mye og gode erfaringer.
og det og kunne spørre om ting som man ikke skjønner alt av. :)

• blir motivert av hygglige og trivlig mennesker som har forståele om hvordan det er og slite med overvekt. og respektere deg for den man er:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.