< Tilbake til oversikten

Hvorfor skolde mandlene?

Cassiopeia sa for siden:

Jeg sitter og leser kakeoppskrifter, og i så godt som alle oppskriftene skal mandlene skoldes.

Jeg har i grunnen aldri brydd meg om å skolde mandler før, og lurer på hvorfor jeg bør/skal gjøre det nå.

Handler det om fargen (hvitt "mel" vs grovt)?
Sitter karbene i skallet?
Har skall på/av innvirkning på bakeegenskapene?
Er det smaken som påvirkes?
Eller kanskje en kombinasjon?

Eller noe jeg ikke har tenkt på?

Så jeg lurer: Bør jeg skolde mandlene til julebaksten? Og hvorfor bør jeg i tilfelle det?

martefie sa for siden:

Intuitivt regner jeg med at det gjelder fargen. Uten brunt skall ser det ut som det er bakt av hvitt mel.

Cassiopeia sa for siden:

Takk for link, Misslinda :)
Tidligere admin på vBulletin-forum i lang tid, og finner ikke fram på søk... Skjerp deg Cassi! ler
Sia ingen nevner noe anna i andre tråder heller, så kan jeg antakelig gå ut ifra at det er estetikken som teller?

misslinda sa for siden:

Ja, en skolder jo som regel mandlene for å lage en fin lys marsipan, så det blir vel samme konseptet med andre oppskrifter?? vil jeg tro ;) hehe..

Kitt sa for siden:

Skoldede mandler har en helt annen konsistens, syns jeg. De er mer seige, på en måte, ikke så tørre som de uskoldede!
Min bror nekter meg å kun bruke uskoldede mandler i kransekake feks fordi den da blir mye tørrere!
Og så mye som jeg enn hater det, så må jeg nok gi han rett, gitt!:(

Så det er nok ikke bare pga av fargen!:)

Cassiopeia sa for siden:

Ja, det er jo ganske logisk at konsistensen blir en annen. Skolda (eller skålda?) mandler er jo halvkokte, og i noen tilfeller tørka på svak varme også. Dermed trekker de vann og slipper olje.
Verdt å notere seg :)

misslinda sa for siden:

Hehe.. takker for en skikkelig forklaring ;) Blir jo mer kransekake hvis du ikke skolder mandlene :p Hehe.. (med tanke på marsipan ):D:D

Carisma sa for siden:

Skallet på mandler er ofte bittert, så smaken blir mildere av å fjerne skallet. I følge min mor, jeg skjønte aldri poenget med å skolde alle mandlene jeg ble satt til i julebaksten :D Men jeg måtte si meg enig med henne da jegf prøvde å lage marsipan uten å skolde de :eek:

Kitt sa for siden:

Marsipan har jeg aldri laget uten å skolde mandlene først (kilovis i min barndom:eek:) men i kransekake bruker vi 50/50. Selv om jeg godt kunne bruke bare uskoldede, protesterer altså min bror!:p
Så lenge det er han og mamma som skolder og han som maler dem opp og han som elter deigen, føler jeg liksom at jeg som stiller med kjøkken, kransekakeringer og stekeovn, kanskje ikke bør protestere for heftig!;)

Cassiopeia sa for siden:

Jeg er helt enig med deg Kitt. Til kransekake kan det godt bare være uskålda mandler :-)

Men hva med maling kontra blender/foodprocessor?
Stemmer det at mandlene blir for varme i blenderen?
Og hvordan finmaler jeg dem best?

Supera sa for siden:

Gå til lavkarbo.no og søk derfra heller. Søkemotoren på forumet funker dårlig til flere ord.

Kitt sa for siden:

:)
Dersom du bruker foodprocessor blir mandlene kuttet i små biter og ikke malt i små "striper". Opplever at kaken blir mer smuldrete på en måte og tørrere av mandler hakket i processor enn av mandler malt i mandelkvern. Vil du ha finmalte mandler kan du kjøre massen gjennom mandelkvernen flere ganger!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.