< Tilbake til oversikten

Salte mandler (bilder)

#1

Makronella sa for siden:

Salte mandler er skikkelig snadder. Det er utallige oppskrifter ute, men jeg har prøvd en jeg fikk for en tid siden:

250 gram mandler
5 dl vann
3ss salt

Kok opp og la koke i 5 min , hell mandlene i en sil så vannet renner av.

[CENTER]

[/CENTER]

Legg de på bakepapir i langpanne. Ha på 1 ss smør, dette vil smelte på de varme mandlene, bland sammen . Stek ved 125 grader til de er tørre (tar 1- 2 timer) rist på lanpannen innimellom

[CENTER][/CENTER]

Kan og lages uten smør -men jeg foretrekker de med - skallet blir sprøere da. Avkjøl og oppbevar i et glass eller boks.

[CENTER][/CENTER]

Resultatet er vanedannende godt, det er ikke lett å holde fingrene unna krukken med mandlene.
Det er også en fin gave - koselig glass, en rød sløyfe .......


#2

ekenna sa for siden:

Så lurt! Har tenkt litt på å lage brente mandler som en del av en presang, men dette er jo egentlig så mye bedre! enklere å lage, slipper å brenne fingrene av meg og ikke minst, SÅÅÅ mye sunnere ;) Takk for oppskriften! Kanskje til og med kan smake et ar selv :)


#3

bibi sa for siden:

Så bra!! Dette må jeg prøve! :ja:


#4

Iset sa for siden:

Dette lager jeg hvert år, kjempegodt. Jeg har mer smør på da, sikkert 2-3 ss. Og masse røkt Maldonsalt. :nam:


#5

kennygirl sa for siden:

Lagde disse i dag og de er bare helt fantastisk NYDELIG!!!
Er veeeldig glad for at jeg lagde dobbel oppskrift :D


#6

e84 sa for siden:

denne skal jeg prøve :)
takk for oppskrift! :D
ps! mulig jeg er litt dum... :rolleyes:men når adder du saltet?:confused: du koker mandlene i saltet vann eller? tar du på mer før du putter de i ovnen? :o


#7

Photobscura sa for siden:

Dette lurte jeg på også ...! Jeg elsker røsta mandler, men har laget dem med olje før, har aldri testet med smør, spennende! De der røsta mandlene fra Polly smaker jo bare knorrkrydder og tilsetningsstoffer ... :o


#8

Rin sa for siden:

Jeg har likt dem, men jeg har aldri prøvd å røste mandler selv! Gleder meg til å prøve - har ikke stekeovn her for øyeblikket, sitter bare og stirrer lengtende på alle oppskrifter som forutsetter en, hehe.


#9

kennygirl sa for siden:

Koker mandlene i saltet vann ja...

Jeg syns det er best når nøtter er veldig salt, så jeg hadde oppi litt mer salt, men det ble litt for mye :o
Neste gang skal jeg ta mindre salt og mer smør :D


#10

Licota sa for siden:

Konge! Lurer på om dette funker med hasselnøtter også?


#11

kennygirl sa for siden:

Jeg hadde oppi en neve hasselnøtter sammen med mandlene og det funka like bra som med mandlene :) Skallet ble ikke like sprøtt som på mandlene, men smaken var veldig god...


#12

Licota sa for siden:

Ok! Da skal jeg prøve :).


#13

mamma87 sa for siden:

Ble svidde mandler :S :(


#14

Zincite sa for siden:

Mine har stått til tørking i nesten 2 timer, men er ikke tørre... :( Skulle jeg brukt varmluft? Eller lot jeg de ikke renne nok av seg? Høvlet over litt smør, men ikke mer en ca 1ss.
Setter ned varmen litt så de ikke blir svidde og lar de tørke litt til :)


#15

kennygirl sa for siden:

Mine ble ikke helt tørre før jeg satte ovnsdøra på gløtt... Nå har jeg gammel ovn uten varm luft og da :o


#16

Rin sa for siden:

Lager en ny porsjon salte mandler nå, for å feire at jeg har stekeovn igjen. :D Glemte å nevne - da jeg lagde disse i romjulen, rullet jeg noen av dem i litt smeltet sukkerfri mørk sjokolade etterpå, og drysset sukrin/kanel oppå der igjen. Luksuriøst!


#17

ada-emilie sa for siden:

Høres godt ut, men tungvint. Jeg har bare tatt nøttene i hånda, satt på vannet i springen og skylt de. Ristet av vannet og lagt de i en boks og strødd salt over. Ferdig på sekunder!


#18

Charlott sa for siden:

Prøv etter oppskrifta så skal jeg love deg at du merker forskjell! :sikle:
De blir helt sprøe med en skikkelig herlig salty taste... :D


#19

ada-emilie sa for siden:

Tviler ikke:)


#20

Victory sa for siden:

Ååååh.... litt av en tråd og havne innpå for en godtesjuk stakkar! :p


#21

LineJM sa for siden:

hmm
Tror jeg må investere i mere mandler i morra. Dette høres godt ut. Lurer på om man kan lage en søt variant ved å bytte ut saltet med søtt av noe slag?


#22

langaard sa for siden:

100g mandler
1 ss sesamolje

Krydder: grovmalt salt, kajennepepper etter smak (ca 1/4 ts) Tilberedning
Rør sammen marinadene, utenom saltet og bland inn mandlene. Spre dem utover i en ildfast form og sett dem inn i den forvarmete ovnen på 200 g i ca 10-15 minutter. Rør rundt et par ganger.
Legges over på matpapir til avkjøling etter steking, og strø over salt med en gang. De forskjellige typene stekes hver for seg. Du kan også godt bruke olivenolje om du ikke har de andre oljetypene:) Godt ja:)


#23

sommermam sa for siden:

Denne skal noteres , men skal prøve å ikke lage den. da jeg ikke tåler mandler . Men jeg er sååååå gla i det . Farlig tråd å dette inni :)


#24

Rin sa for siden:

Jeg la ved noen never macadamianøtter denne gangen, de ble også veeldig gode. :p


#25

ada-emilie sa for siden:

Det er sikkert like godt med valnøtter.Eller tåler du kanskje ingen typer nøtter?

#26

sommermam sa for siden:

Nei , desverre gjør jeg ikke det .
Jeg vet jo hva som skjer om jeg spiser det , at jeg klør i hendene til jeg får sår..

I svangerskapene mine reagerte jeg ikke på nøtter . Kan love dere jeg har spist nok nøtter for resten av livet egentlig . :D:p


#27

Supah sa for siden:

NAM. :sikle: Laget disse i dag.. :smile: Synd man ikke kan spise uendelig....


#28

Yonah sa for siden:

Dytter opp denne tråden jeg, det er jo ikke så hakkende lenge til jul! Og salte mandler er forøvrig godt året rundt!


#29

TrineG sa for siden:

Oi.oi. Disse skal jeg lage ! Elsker salte mandler :D Dette blir iallefal en del av julesnopet mitt. + marsipan, hvis jeg får til. Må begynne å øve litt snart på litt av hvert :D


#30

Dietta sa for siden:

Nam - nam - nam :D:D


#31

Photobscura sa for siden:

Disse er faktisk alt for gode. Burde vært forbudt! :p


#32

Yasi sa for siden:

Åå, dette fikk jeg så lyst på nå! :D Godt det snart er helg = mer tid til å stå på kjøkkenet. Jeg må bare huske å handle inn nok, slik at jeg slipper "forstyrrelser". Hehe ;)


#33

Supah sa for siden:

Dette blir nok en ny julesnacks her i huset :smile: Veldig gode!


#34

Alynna sa for siden:

Dette skal jeg lage! Skal teste å tilsette litt hickoryessens, siden jeg ikke har røkt maldonsalt, som Iset. Digresjon: hickoryessens er gull verdt for de som savner BBQ-saus, da kan man lage den selv uten sukker :P


#35

Yrla sa for siden:

Jeg så for første gang tørr-rista mandler med åpent skall i store gjennomsiktige kvadratformede poser ved kassa på Spar. De kosta 49 tror jeg. Så gode ut.Jeg trodde først de var med lukket skall, men da jeg så nøye etter så jeg de var mye mer interessante enn som så.


#36

Yrla sa for siden:

Jeg er lat og vil ha mat kjapt. Jeg bare skyller nøtter jeg har planlagt å spise under kaldt vann og strør på salt. Det er godt det også, dog ikke farlig godt:) Ristet med smør hadde jeg dånt, tror jeg. Så det tør jeg ikke. En fin måte å få unger til å spise nøtter da.


#37

vaskeklut sa for siden:

Mine ble svidd, uten at jeg skjønner hvorfor:( Jeg fulgte jo oppskrifta! Men jeg brukte ikke varmluft eller hadde ovnen på gløtt når jeg tenker meg om... Kan det være feilen?:confused:


#38

Sanney sa for siden:

mine ble også litt svidd, enda jeg hadde døra på gløtt og satte de lavere i ovna... tok dem ut før de ble altfor svidde, men de er jo ikke helt tørre.. brukte kanske for mye smør?


#39

Bik sa for siden:

Jeg stekte ikke mine lengre enn 1 time. Tok de ut av ovnen å la de utover et kjøkkenpapir til de ble kalde. Ble veldig gode, sprøtt og fint skall og god smak :)


#40

vaskeklut sa for siden:

Åh, da skal jeg forsøke dette i morra! :D


#41

Trixie sa for siden:

Nå står min første porsjon salte mandler til tørking, gleder meg! :D Fikk en porsjon rett før jul og det gav mersmak! :p


#42

kennygirl sa for siden:

Lagde dobbel porsjon av disse til mamma til jul og nå er de spist opp :p


#43

siljesfremgang sa for siden:

Ganske ny på dette, men gud så gøy, og mye godt man kan spise. Noen som vil opplyse om hvor mye kh det er i mandler?


#44

Bik sa for siden:

Det er 6,9 karber pr 100 g


#45

Gerd sa for siden:

karboinnhold i varer kan du sjekke her: www.matvareguiden.no
Og så står det på poser/pakker også :ja:


#46

siljesfremgang sa for siden:

Takk folkens, tenkte jo med en gang etter at jeg hadde stilt spm at jeg kan jo bare se på pakken..;)

Ellers må jeg si at disse var fantastisk gode, neste gang skal det prøves med litt andre type nøtter og.. :D


#47

Yonah sa for siden:

Det er snart jul. Om noen lurer på hva de skal lage til juleknask;) Fin gave også!


#48

Spinnerette sa for siden:

Fortjener en dytt, lagde en ny ladning i dag, med paprikapulver og salt. Herremin så innmari godt!


#49

Spinnerette sa for siden:

Forøvrig har jeg også lagd med alt fra hasselnøtter til macademianøtter, ennå ikke kommet over en nøtt som ikke blir god saltet og bakt! ;)


#50

Bønna200 sa for siden:

Og denne tråden har jeg ikke oppdaget før nå! :cool: Dette må jeg prøve en dag. Salte mandler er jo sååå godt. :D


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.