"Ta resten av kyllingen du, for jeg vil ha resten av grønnsakene."
Det var de ordene som kom ut av min kjøttelskende kjære i dag under middagen.;)
Men å gå opp på stolen for å sette et kryss i taket - det fikk jeg ikke lov til:D.
Så med de ordene i bakhodet, så syntes jeg nesten at jeg må dele denne grønnsaksretten med dere.
Jeg brukte squash, gulrot, sellerirot og løk.
Bruk så mye som dere vil ha.
Jeg skar opp alt utenom løk med et juliennejern (genial oppfinnelse)
Et beger seterrømme
1/2 glass fetaost
Litt salt, hvit pepper og paprikapulver
Rør rømme, fetaost (og litt av oljen) og paprikapulver sammen.
Bland så i grønnsakene og hell alt i et ildfast fat. Jeg brukte en rund gjennomsiktig.
Revet ost på toppen. En halv time i ovnen. Ferdig!
Jeg serverte det sammen med kyllingvinger og det var knall. Men kan tenke meg at det passer til alt av kjøtt og sikkert til fisk også.
Og gratengen kan sikkert varieres med alt av grønnsaker. Men jeg synes det var ekstra gøy at grønnsakene ble strimla i samme lengde da:rulleøyne
Enjoy!!
Blir liksom usikker jeg, har begynt å lese ketolyseboka, og den bannlyser vel ingenting, men selvsagt, blir det vanskelig å spise gulerot når en kun har 15 karber iløpet av dagen.
Nå måtte jeg sette meg ned her og regne på hvor mye karber det ble totalt i oppskriften.
I og med at vi er to så blir det ikke så veldig mye grønnsaker oppskåret. Med seterrømme så ble det totalt ca 20 karber delt på to ( og det var igjen littegrann).
Resten av dagen var så og si karbofri så jeg kan ikke se at dette skal være så ille.
Er det noe med gulrota som gjør at den er totalforbudt på ketolysekuren selv om man holder seg under 15 karber om dagen?
Jeg brukte et juliennejern for å skrelle grønnsakene i strimler. Prøvde å laste ned et bilde av en her, men fikk det ikke til.
Som sagt, en kan bruke de grønnsakene som en ønsker. Er ganske sikker på at det smaker godt med det meste:).
Jeg tok en rask oversikt av karbo innholdet her:
50 gr gulrot - 3.35 karb
150 gr squash - 3.3 karb
150 gr sellerirot - 4.2 karb
100 gr løk - 5.7 karb
3 dl rømme - 4.8 karb
50 gr feta - 0.15 karb har ikke tatt med oljen
100 gr jarlsber - 0 karber
Så da har hele denne formen 20,45 karber, 1602 kcal, består av 83%fett,12%protein og 5%karber deler du dette på 4 så blir det 5.1 karb pr person så du kan fint spise denne som tilbehør selv om det er gulrot i, men er du striks på å unngå, så kutt gulroten og tilsett 50 gr rød paprika istedenfor, den har 2.3 karber så ikke så mye å spare.
Søkte på det, men fant litt ulike varinater av bladene på det, alt fra fin som raspet, til tynne skiver, derfor spør jeg hvordan du kuttet grønnsakene? Hvordan skal jeg kutte dem med kniv liksom?
Er kanskje sær, men merker at mye av opplevelsen kommer i hvordan grønnsakene er delt opp. Har spist fiske suppe med finkuttete grønnsaker, og det ga en helt annen opplevelse, så litt sær. I tillegg går det jo litt på kokingen også, om en har de rå i formen, er ikke godt om de kommer rå ut med varm saus rundt
Mulig det er sært, men slik er jeg også. Har MYE å si hvordan grønnsakene er oppkutta:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.