< Tilbake til oversikten

Lavkarbo gjør meg lykkelig!

misslinda sa for siden:

Hei hei dere.

Vel hjemme etter en tur til London der det ble litt utskeielser i matveien.. spiste burger, men tok bort brødet, men spiste litt pommes frites (fy:mad:) Spiste dessert en gang, og ikke noe godteri, så det var jo ikke så aller verst, men allikevel ikke lavkarbo..

Jeg merker etter at jeg kom hjem at jeg er tilbake igjen i min deppa hverdag. Jeg som var begynt å bli så myyye lykkeligere til hverdags, så i dag stramma jeg inn tøylene igjen.. Så jeg har kommet frem til at høykarbo mat er det som gjør meg så deppa, for disse problemene var borte etter at jeg la om kostholdet!!

Heldigvis så finnes det ikke høykarbo i dette huset, så jeg fikk begynt på nytt i dag, men så var vekta tom for batteri og jeg fikk ikke tak i nye. teite spesialbatteri..

Men ja.. Noen andre som blir lykkeligere med lavkarbo?? :o

arkine sa for siden:

vet ikke om jeg blir så mye lykkligere ,,men jeg føler meg i mye bedre form.og har god samvittighet,ikke så trøtt og dorsk,
på høykarbo som jeg snubler i noen ganger ,, blir jeg trøtt , dorsk , liker ikke meg selv , dårlig samvittighet ,,
jo jeg er nok lykkeligere når jeg spiser lavkarbo

å syns du var kjempeflink jeg da , som ikke snubla helt i høykarbo på tur

Bøtt sa for siden:

Jeg merker det også på humøret .Jeg hadde meg noen dager her hvor jeg spiste litt kakemenner og diverse snacks:rodme:
Dagene etter jeg hadde spist dette var jeg liksom så deppa,så begynte jeg og tenke på at jeg hadde jo spist uten om det vanlige så tror nok det hadde noe og si ja!For det var ikke slik at jeg hadde dårlig samvittighet eller noe sånt for jeg hadde valgt å planlagt at jeg skulle spise slik noen dager.
Så det kan godt være at det påvirker oss på det mentale også:)

Charlott sa for siden:

Jeg blir et karbohydratmonster....

Har økt en del på karbene for å gi huden tid til å stramme seg litt og veien fra "litt" mer karbo til "æhh, kan vel ta en til vel" er ganske kort :blinke:

Det snåleste er at man blir så slækk og dorsk at det er et gedigent prosjekt å motivere seg til å stramme inn igjen. Og jeg LIKER både fett og synes det er helt uproblematiskt å ikke spise karber. :o

Rin sa for siden:

Jeg blir også et karbohydratmonster... dorsk, slapp, tåkete i hodet, irritabel, kronisk sukkersug og - det jeg tror er stikkordet for meg - selvforakt for å ikke klare å la være å spise mer, mer, mer sukker. :rolleyes:

Så ja, kostholdet har innvirkning på psyke i mitt tilfelle også. Det er et nederlag når maten har kontroll over meg, og ikke omvendt...

misslinda sa for siden:

Hehe.. er ikke noe jeg innbiller meg altså ;) Har funnet ut at julen ikke skal være noen stor sprekk her, sånn at jula ikke blir ødelagt av mitt dårlige humør. Har holdt meg hjemme utenom jobb de siste dagene så jeg ikke skal la andre se det dårlige humøret mitt, men i dag føler jeg meg litt bedre ;)

Jobber forresten med ei som lever på sjokolade og cola. i tillegg til chips, loff og annen usunn mat. tror aldri jeg har sett henne spise noe sunt. Og hun går i bølgedaler. Lider av depresjon og angst!! Akkurat nå er hun laaaangt nede. En tør såvidt å snakke med henne. Glefser til deg uansett hav du sier, forandrer konstant på alt på jobben etc... Holder på å bli gal av henne, og har lyst å si at hun må kutte ut sukker og mel...!! Men det tør jeg altså ikke.. :p
Men jeg tror hun er sånn på grunn av kosten hennes jeg...

mam sa for siden:

Ja, jeg merker stor forskjell, både fysisk og psykisk. Jeg har mye mindre muskelsmerter, og jeg orker mer. Jeg tok opprydding i en kjellerbod, en liten en, og det var utrolig hva som hadde hopet seg opp...:o Jeg har rett og slett latt alt suse.

Det kan bli litt overdose av lavkarbo, nå har jeg husrydding, revet tapet på en stuevegg, flyttet bokhyllene (4 x 80 cm takhøye) vasket og satt på plass, hadde håndverker her som isolerte gulvet i forrige uke, stormleser oppussingskataloger... Og heldigvis skal vi bort på Julaften!!!

Phobia sa for siden:

Ja jeg :)
Så bra at du setter ord på det som sikkert mange bare tenker i sitt stille sinn !
Jeg er også Mamma og jeg tror jeg kan si at ungene har fått "ny mamma" de siste 8 ukene. (Med unntak av de obligatoriske PMS-dagene da...he.he, men det skulle da bare mangle)
Det er ikke slik at jeg ALDRI er i dårlig humør lenger. MEN føler meg virkelig mye lettere til sinns, er mer tolarant med unger og mann, mindre stresset, og generelt mye mer HAPPY med livet :p
JEG har det helt supert med LAVKARBO, kroppen min har det også supert !
Har ikke heller tenkt å sprekke helt i julen....får dessuten helt sykt vondt i magen av sukker etter at kroppen ble bedre vant....Er ikke verd det

solihjerte sa for siden:

Jeg blir absolutt i bedre humør av lavkarbo. Får en helt annen ro i kropp og sjel enn tidligere da jeg levde virkelig høykarbo. Jeg hadde en helg for 2 måneder siden hvor jeg spiste "vanlig" mat, og resultatet var at jeg følte meg skikkelig guffen på alle mulige måter. Var en lettelse å gå tilbake til lavkarbo/ketolyse.

I utgangspunktet hadde jeg planlagt for lenge siden å ta "fri" i julehelgen, men har funnet ut at hvorfor i all verden skal jeg plage meg selv med å gjøre akkurat det, har det jo så mye bedre uten julekaker, sjokolade, skiver og godteri :).

misslinda sa for siden:

Ja, det er rart hva sukkeret gjør med kroppen. har vondt i hodet i flere dager etterpå jeg. Så jeg skal ikke røre det i julen. Tenkte å lage oreo kake, som jeg fant oppskrift på her inne til dessert på julaften. Så blir det gele på mini, men ikke med fun light, skal lage min egen "saft". Så helgen min skal gå i baking og eksperimentering ;) hehe..

Jeg tenker som så at det ikke er noen vits i å skeie ut når jeg har det så mye bedre med lavkarbo. Potetene til julemiddagen klarer jeg meg uten alt det andre er lavkarbovennlig ;) :p

Takket være P-sprøyten så slipper jeg unna PMS dagene og ;) hehe.. alltid i godt humør ;) :D

Nicpins sa for siden:

Jepp! :ja: Signeres helhjertet. Kjenner det veldig på psyken og humøret. Blir drit-deppa, aggressiv eller slapp og dau tvert jeg spiser enkelte typer karbo-mat. Tror jeg har lagt om kosten for resten av livet jeg, altså.

hupfer sa for siden:

Hei
Jeg begynte på ketolysedietten for 3-4 uker siden og jeg har aldri hatt det så bra som nå. Jeg stresser mindre, er mer tolerant (jeg blir altså ikke så fort irritert og sur som ellers) og jeg har mer RO i kroppen...
Jeg føler nesten jeg har fått et nytt liv..det er deilig å slippe å tenke på mat hele tiden og slippe å ha LYST på noe godt hver dag!
Det er fantastisk å ha et så avslappet forhold til mat som jeg har fått nå, og jeg elsker det. Jeg kommer definitivt ikke til å spise annen mat i julen..jeg har det jo så fantastisk... :) men...jeg tenkte jeg skulle prøve å lage den oreo kaken som dere snakker om..gleder meg til å smake på om den er like god som mange sier..
Skulle ønske jeg hadde hørt om lavkarbo før...

misslinda sa for siden:

Så bra ;) Begynte like etter meg du da. Har ikke fått prøvd så veldig mye enda, men skal prøves når julen kommer og jeg får litt mer tid ;)

Det er en heeerlig følelse...

kennygirl sa for siden:

Spiste et par brødskiver til frokost i går (var på besøk hos bestemor og orket rett og slett ikke å begynne å legge ut om lavkarbo)
pluss et par klementiner...
I dag har jeg vært i DÅRLIG humør...
Tenkte ikke over det før jeg leste denne tråden,
så TAKK for påminnelsen :D:D:D

misslinda sa for siden:

Hehe.. Det er bra en finner ut av det ;) Når jeg er på besøk spiser jeg kun pålegg.. skinke, ost, tomat, agurk etc som er lovlig.. går an å spise seg mett på det og.. :p
Bare si du får vondt i magen av gjærbakst eller brød.. Alle godtar det ;)

Kom forresten på en episode i går som beviste hvor gretten jeg var.. Var på cafe, og der reklamerte de med sprøbakt laks. Nam tenkte jeg.. med salat og potet, så jeg ba de droppe poteten.. Fikk jo sjokk nå maten kom på bordet og det var panert, fritystekt laks!! :eek: Jeg kikka på faten, så glefsa jeg til de ansatte, kaller dere dette bakt laks?? den er jo frityrstekt!!! Ble så sinna at jeg krevde pengene igjen og gikk ut derifra!!! Hehe.. uff.. ikke noe kjekt neste gang jeg kommer, men uff.. så ikke godt ut engang!!
Hadde jeg ikke vært så gretten, så hadde jeg nok tatt det litt mer med ro ja!!!:p Hehe..

rava sa for siden:

Jeg er helt ening med deg:D Jeg har aldri hatt det så bra som nå. Humøret er bedre og mer stabilt. Hodet fungerer mye bedre, jeg har mye større arbeidskapasitet. Etter ca 5 mnd på lavkarbo forsvant pms plagene mine. Er ikke lengre sur og oppblåst før jeg får mensen. Har og mindre menssmerter...

JA, lavkarbo gjør med lykkelig:D:D:D

Phobia sa for siden:

Er det sant ? Forsvant PMS`en og ???? Phobia LIKE :rolleyes:
Jeg har to måneder på lavkarbo bak meg nå og opplever også at jeg ikke blir oppblåst og kvapsete før mensen som før....I tillegg har den blitt innkortet fra ca 5 dager til rundt 2,5 dager :D

ada-emilie sa for siden:

Ja, helt klart. Av to hovedgrunner. Ene er fordi jeg føler jeg har kontroll over vekta, Og andre grunn er at jeg har et mer stabilt humør, er mindre skjelven pga blodsukkerfall og mindre stresset med tanke på at jeg må ha mat innen fire timer etter et måltid ellers blir jeg sprø(pga blodsukkerfalll). Nå kan jeg gå lenger uten mat, det frigjør en del tid og gir mer frihet og mindre stress.

misslinda sa for siden:

Så enig med det med maten ;) Tenker ikke så mye på mat lenger.. holder med 3 måltider for dagen, av og til tar jeg en neve nøtter hvis jeg er småsulten.. Har det alltid med meg i veska.. Så har jeg spist skyr innimellom hvis jeg vet det er lenge til jeg kan spise igjen. :p Men har gått fra å alltid tenke på mat og alltid spise noe, til å nesten ikke tenke på det. Det er ofte sånn at jeg kommer hjem fra jobb og har ikke begynt å tenke på maten, før var det alltid planlagt før lunsj.. hehe.. :p

Jeg er også mye mer stabil. Sønnen min spurte meg her om dagen om hvorfor jeg var så glad.. Tenke seg at en 8 åring legger merke til at mamma er glad!!

Så jeg svever på en sky om dagen. Fikk permitteringsvarsel fra jobben på mandag, på torsdag fikk jeg telefon om at jeg har fått ny jobb ;) Trodde ikke jeg hadde sjans på jobben etter at de sa det var 24 søkere når jeg var på intervju, men jeg fikk den!!! Livet er herlig dere :D:D

Hamster59 sa for siden:

Var hos svigers i går, der spiste jeg rundstykker med egg og røykalaks og lammerull. Smakte på ei litt julebrød med rørt jordbær og ei småkake. Det ble litt mye karbo for magen min, kjente det helt til jeg var på wc nå nettopp. Koldtbord er greit, middag er greit, men påsmurte rundstykker er ikke greit! Må begynne å ta med meg alternativ mat, tror jeg. Idag blir det finnebiff, skal bli godt med mindre karbo og mer fett i kroppen.

drodla sa for siden:

JEG har hørt om lavkarbo FØR. For TJUE år siden var jeg på Balderklinikken og sjekket blodsukkeret. Hypoglykemi sa han. Blodsukkeret spratt opp, datt rett ned, og ned og ned og brukte en evighet til å komme seg opp.

Jeg var ikke veldig overvektig på den tiden, så jeg var der fordi jeg ofte var skjelven og sliten.

Fikk en lang forklaring om mennesker som ikke var vant til den maten vi spiser i dag. Om lavt blodsukker som kan føre til alvorlige depresjoner. Om irritasjon når man desperat må ha mat osv osv.

Jeg fikk en diett da, som jeg tror må ha vært omtrent Atkins. For det var to uker med rent kjøtt, ren fisk, grønnsaker og bittelitt frukt. Etter to uker var det litt mer "vanlig mat", men kan ikke skjønne annet enn at det var en genial lavkarbodiett jeg fikk.

Hva gjorde jeg? Tok de to ukene. Følte meg super. Fortsatte litt til, før jeg falt tilbake til gamle vaner og glemte hele greia. Det er TJUE år siden! Tenk om... :mad:

ada-emilie sa for siden:

Mens karbohydrater ser ut til å øke utskillelsen av serotonin i hjernen, øker de ikke selve serotoninprodukjonen. Serototin er et stoff som dannes av et annet stoff som heter 5-hydroksytryptofan (5-HTP), som igjen har som byggesten stoffet tryptofan. Sistnevnte er en aminosyre, dvs. en bestanddel av protein. Kronisk underforbruk av proteinrike matvarer som fisk, kjøtt, egg, kylling mm fører til lavere inntak av tryptofan og dermed serotoninproduksjon. Det er dermed viktig å øke inntaket noe av proteinrik mat i vintertiden, spesielt fet fisk, fordi omega 3 fettsyrer er også svært viktig for å forebygge og behandle depresjon.
www.fedon.no/Mat+mot+depresjon.9UFRzO32.ips

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.