< Tilbake til oversikten

Trenger hjelp fort!

Snupsi-76 sa for siden:

Hei :)

Jeg startet på ketolysekuren i begynnelsen av september-10.Veide da 69 kg,og har nå gått ned til 61,5 kg.Målet mitt var å komme under 62 kg.
Det har gått utrolig bra å bli kvitt disse kiloene,etter å ha prøvd mange forskjellige måter å slanke meg på.Men sist uke fikk jeg omgangen og har vært kvalm noen dager,og har store problemer med å starte på å spise denne type mat igjen.Har jo nådd den vekta jeg ønsker.
Omgangen startet natt til fredag,og fredag spiste jeg frukt-druer og mandariner,og drakk cola.Lørdag spiste jeg frukt og taco,og igår ble det også litt mat med karbohydrater.
Idag har jeg prøvd å spise litt lavkarbo mat,men det byr meg imot.Har jo lest at en går opp igjen hvis en slutter med en gang,så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.Har ikke trent mens jeg har gått på ketolysekuren.

Hva gjør jeg nå?Skal jeg gå over til et "sundt" kosthold med grovt brød og knekkebrød,mye frukt og grønnsaker og begynne å trene?
Eller bør jeg gradvis øke karbohydrater og så ta det gradvis derifra?

Går man opp mye hvis en går over til et kosthold med mer karbohydrater/frukt osv? Noen som har erfaring med dette?

På forhånd takk:)

ada-emilie sa for siden:

Torkil anbefaler fedon eller atkins ved mål. Med atkins kan du gradvis øke karbo. Er nok det sunneste for kroppen. På atkins.com ser du det du trenger å vite om det.

Torkil sa for siden:

Hei

Du kan jo også låne min bok" Etter slankekuren" på biblioteket.

I meget korte trekk: fortsett med alle typer grønnsaker og salater , legg til frukt (ikke banan og druer) spis sjømat, lyst kjøtt røtt kjøtt i den rekkefølge.

Reduser fettinntaket, og nå er det viktig med sunne fettstoffer (oljer )

Mosjon dobler sjansen for at du holder din nye vekt !!! :D

Lykke til og gratulerer med ditt resultat

Vennlig Hilsen
Torkil

ada-emilie sa for siden:

Torkil, nå ble jeg nysgjerrig på hva grunnen til at du anbefaler oljer "nå" er. Skaldemann sier det er bedre å spise fettrikt kjøtt fremfor oljer. Hvem har rett?:)

Cherry sa for siden:

I min verden er det sunneste kostholdet man ka ha litt fedonaktig/middelhavskost i den grad man kan kombinere de to. Kostholdet gir rom for mye variasjon, å spise alle typer mat, alle de essensielle fettsyrene og lite belastning på blodsukkeret.

Man skal ikke spise "mye" frukt uansett. 1 frukt om dagen holder i massevis, og da gjerne sammen med noe fett. 1 porsjon korn om dagen holder også i massevis. Mye grønnsaker er bra.

Du kommer til å gå opp ett par kilo + + dersom du går over til å spise grovbrød og spise frukt til alle dagens måltider. Dette er gjerne ikke fett, men vann pga at 1 gram karbohydrat binder 0,8 gram vann. En kropp kan lagre en god del karbohydrater.

Du behøver strengt tatt ikke å gå gradvis over på mer og mer karbohydrater, men det er anbefalt, da man kan få en del reaksjoner med å plutselig spise mer karbohydrater enn hva kroppen har blitt vant til.

Snupsi-76 sa for siden:

Tusen takk for gode råd:)

BitTorres sa for siden:

Det er vel ingen som har "rett", for ingen sitter på noen fasit. Det er iallefall min erfaring. Skaldemann er nok av den oppfatning at vi bør spise slik vi gjorde da vi var jegere/samlere, og de drakk nok ikke mye oljer den gang. Historisk har vi kanskje fått i oss mer fettrikt kjøtt en oljer, men det er ikke dermed sagt at DET er det eneste svaret.
Skaldemann mener vel også at det er tull å gå opp på karbohydratene når man har nådd matchvekt. Torkil mener at det er ok. Forskjellige meninger, men de fører kanskje til samme sted? Spiser man mer karbo, bør man kanskje dra ned på det mettede fettet en del. Derfor oljer istedet, det lagres jo ikke i fettcellene.

ada-emilie sa for siden:

Skaldemann sier mest effektivt vekttap skjer ved inntak av fettrikt kjøtt fremfor å spise magert kjøtt med olje til. Hvordan han begrunner det har jeg aldri sett, om han har noen overhodet.

Nicpins sa for siden:

Jeg kan ikke noe om hvorfor, men vet bare at det stemte på meg. :D Jeg kunne spise renskåret svinekjøtt og kyllingfileter stekt i olje til det tøyt ut ørene, vekta sto like forb... bom fast. Dessuten ble jeg fortere sulten igjen også. Da jeg begynte å spise feite nakkekoteletter, røkt laks og ribbe i stedet begynte vekta å gå nedover igjen, og jeg holdt meg mett myyye lenger utover dagen.

ada-emilie sa for siden:

Tror du det kommer av at du da totalt per dag inntok mindre mat og færre kalorier?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.