Min kone og jeg har startet på lavkarbokosthold (LCHF). Imidlertid finner vi det litt vanskelig (tro det eller ei) å finne gode karbohydratkilder. Hva kan dere anbefale som gode karbohydratkilder? Vi ønsker å få i oss omtrent 50g karbohydrater pr. dag.
Hvilke karbohydratkilder vil dere anbefale som de beste?
Ja, grønnsaker skal være en viktig del av vårt kosthold. Men... hvilke grønnsaker er de beste når det gjelder karbohydrater? Mange grønnsaker har jo ganske få karbo pr. 100g. :)
Ellers takk for tips. Vi har allerede kjøpt inn Sætre Fiberrik. :)
Det blir jo fort litt karber her og der, i feks sausen og andre ting.. Så jeg ville nok spist grønnsaker med lite karbohydrat.. Squash, brokkoli, asparges, blomkål, rosenkål, jordskokk, knutekål..
Kan jo spise 1-2 små poteter også om dere vil..
Spørs jo litt med hva dere liker også? :) Så lenge det blir under 50 gram karber totalt på dagen så er det jo fritt frem for dere :)
Vi har gått grundig igjennom matvaretabellen, men synes det er vanskelig å finne de meste "riktige" karbohydratkildene... Men vi vet ihvertfall at det bør være grønnsaker som vokser over bakken og trege karbohydrater. Vi ønsker å unngå stivelsesholdige matvarer. Er det dumt å spise f.eks. syltetøy, knekkebrød med en del karbohydrater osv. dersom man må "fylle på" karbohydrater for å oppnå 50g pr. dag? :)
Ok, takk... Vi MÅ vel kanskje ikke ha 50g pr. dag nei... Men da har jeg forstått poenget tror jeg: spise trege og sunne karbohydrater. Har også forstått at stivelse og sukker er like ille. :)
Skjønner ikke helt hvorfor man MÅ nå 50 gram karber om dagen. 20 holder i massevis. 120 går også helt fint. Men man fyller da slett ikke på karbokvoten sin med SYLTETØY, om det er butikkjøpt værtfall. Sukker sukker og sukker.
Skjønner ikke hvorfor man skal ned i 20 karber om man helst vil være rundt 50:) Men å fylle på med syltetøy det ser jeg ikke helt poenget med, når det er så mye annet man kan spise for å få det opp:)
Bær og nøtter er fint for å få opp karbene. Knekkebrød med 100% fullkorn går også ann:) Store havregryn, bønner og linser går ann, men da fyller du ille fort opp.
Jeg hadde samme problemet da jeg prøvde å ligge på 20g karbohydrater om dagen, faktisk. :o (Har ikke noen sånn regel nå - ligger vel som regel på 5-10 kh dagen)
Med et mål på 50 kh dagen, tja... gode grønnsaker kan være rød paprika (5,2 kh), hodekål (5,2 kh), kanskje noe persillerot om dere "tåler" det - litt bønner/erter kan også hjelpe på. Bær er også sunt og godt!
Om man helst vil være rundt 50 er helt greit, men når man har "problemer" med å fylle karbkvota så er det ingen krise og man trenger jo ikke å ty til syltetøy for å fylle den opp :). Og med mindre man er helt speika nødt til å ligge på 50 så er det jo ingen problem. La bare være da, trenger ikke stresse med å spise nok karber.
Jadda, gammel tråd og alt det der, men jeg spør nå allikevel: Hvorfor blir det anbefalt Skyr? Det er jo så og si null fett i dem. Er det ikke bedre med de to ekstra kh pr 100 g fra vanlig naturell yoghurt samt masse koselig fett?
Nei det er ikke bedre, fordi de inneholder sukker! Og sukker skal man ikke ha;)
Skyr er kunstig søtet og har mye proteiner. Er det fett man vil ha mer av, bør man vel velge noe annet enn yogurt:)
Da er det jo bedre med cc og bringebær eller noe:)
Nemlig, var det jeg også tenkte. Jeg kan vanligvis stort sett det jeg burde, men ble himla forvirra her. Godt du kunne bekrefte det jeg trodde. Takk! :)
Bær og nøtter
Linser og bønner
Tyrkisk youghurt
Grønnsaker til alle måltider
Paprika, tomat o.l på knekkebrødet
Rømme, fløte m.m
Fullkornsris
Hjemmelagde knekkebørd
Hjemmelaget lavkarbobrød
Rosenkål
Det er vel va dette jeg spiser for å komme opp i rundt femti gram per dag.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.