< Tilbake til oversikten

Tovete tøfler

Petit Fleur sa for siden:

Jeg har nettopp strikket og tovet noen tøfler. Jeg har fulgt oppskrift og alle mål var helt riktige underveis i strikjngen og da de var ferdig strikket. Likevel er tøflene for store etter toving. Kan jeg gjøre noe for at de kan bli mindre? :confused: (De skulle være str 38/40, men de er så store at de er for store for min mann som bruker str 43)

Bøtt sa for siden:

Prøv å tov de en gang til ,det gjorde jeg med de jeg strikket og de ble litt mindre:)

Takk, da prøver jeg det. Har ikke så mye erfaring med sånt enda. ;)

TrillTrall sa for siden:

Putt et par tennisballer eller sko i vaskemaskina sammen med dem, om du bare vasker dem alene eller sammen med litt mykt tøy så toves de ikke nok. Jeg har tovet tøfler som skulle passe til en 7-åring, strikket flere par - det ene ble passe til datras bamse og det andre til meg... :lol: Til slutt ga jeg opp og kjøpte et par som jeg dekorerte litt så de så hjemmelagde ut. ;)

Furine sa for siden:

Ja, det er berre å tove ei runde til. Det hjelper som regel på å ha i noko ekstra i maskina, eg hiv i eit par filler etc for å få ekstra fres.

Har nå tovet de en gang til, og da ble de ikke så verst. Fremdeles litt store, men de sitter på likevel. Er veldig fornøyd! De er super-varme. :stortsmil

fiskedame sa for siden:

Du kan tove dem så mange ganger du vil....prøv med litt høyere temperatur.
Det går som regel bra å tøye dem litt mens de er våte om de skulle bli et halvt nr for små.
Lykke til

Huldr sa for siden:

Fine tøfler :)

Licota sa for siden:

Kjempefine tøfler! Om du vil at de skal vare lenger kan det lønne seg å sy på en skinnsåle så det ikke blir slitt hull i de med en gang. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.