Jeg har nettopp strikket og tovet noen tøfler. Jeg har fulgt oppskrift og alle mål var helt riktige underveis i strikjngen og da de var ferdig strikket. Likevel er tøflene for store etter toving. Kan jeg gjøre noe for at de kan bli mindre? :confused: (De skulle være str 38/40, men de er så store at de er for store for min mann som bruker str 43)
Putt et par tennisballer eller sko i vaskemaskina sammen med dem, om du bare vasker dem alene eller sammen med litt mykt tøy så toves de ikke nok. Jeg har tovet tøfler som skulle passe til en 7-åring, strikket flere par - det ene ble passe til datras bamse og det andre til meg... :lol: Til slutt ga jeg opp og kjøpte et par som jeg dekorerte litt så de så hjemmelagde ut. ;)
Har nå tovet de en gang til, og da ble de ikke så verst. Fremdeles litt store, men de sitter på likevel. Er veldig fornøyd! De er super-varme. :stortsmil
Du kan tove dem så mange ganger du vil....prøv med litt høyere temperatur.
Det går som regel bra å tøye dem litt mens de er våte om de skulle bli et halvt nr for små.
Lykke til
Kjempefine tøfler! Om du vil at de skal vare lenger kan det lønne seg å sy på en skinnsåle så det ikke blir slitt hull i de med en gang. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.