< Tilbake til oversikten

Berlinerboller?

Idarull sa for siden:

Noen som har prøvd å lage det? Det er noe av det beste som fins! Sikle

Vanlig oppskrift:
Ingredienser

• 1 dl melk (soyamelk?)

• 50 g gjær (gjær er vel ok?)

• 4 ss smeltet smør

• 1 stk egg

• 1 ss sukker (sukrin)

• 275 g hvetemel (kokosmel, glutenmel, mandelmel, soyamel, soyaprotein?)

• 1 dl bringebærsyltetøy (hjemmelaget med sukrin)

• olje til steking

• sukker (sukrin)

<strong>Fremgangsmåte</strong>

Varm  melken til den er lunken, 37°/fingervarm. Rør gjæren ut i melken,  tilsett smeltet smør, sammenvispet egg, sukker og mel. Rør deigen lett  sammen. 

Kjevle deigen ut til et rektangel, ca. 0,5 cm tykt. Marker sirkler med et glass på halvparten av leiven, legg på en skje syltetøy og brett den andre halvparten av leiven over. Stikk ut boller med et glass. Sett bollene til heving i ca. 20 minutter.
Varm oljen i en gryte, til ca. 180°, en brødterning blir brun på 1 minutt. Stek bollene i oljen i 4-5 minutter, til de er gylne og gjennomstekte.
La dem renne av på papir og rull dem i sukker mens de er varme.

Kanskje bytte ut melet med 1/3 mandelmel, 1/3 kokosmel og 1/3 soyaprotein eller noe annet?

senorita sa for siden:

kan ikke være mer enig.. åh, smultringer og berlinerboller.. mm.. :p

men 275 g mel er mye da.. spørs om det kan byttes ut men.. kanskje med en fin blanding av kokosmel, protein og glutenmel... jeg må vel teste en dag :D

Idarull sa for siden:

ja det hadde jo vært konge! kan prøve å lage 1/2 røre kanskje. en dag jeg har tid...

senorita sa for siden:

ja tror nok ikke jeg får tid rett oppi jula.. er jo sååå mye godt her inne jeg har lyst å teste :o

Idarull sa for siden:

Ja, samme her! Ai ai ai... Har bestemt meg for 3 ting jeg skal prøve alt. Godt jeg har fri et par dager rett før jul ja :)

Grovsnus sa for siden:

Hvis hvetemel erstattes med annet, så har vel ikke gjær noen hensikt. Bakepulver ?? Men da må det vel noe "surt" i deigen for å få heving. Men berlinerboller er snadder :)
Mvh Grovsnus.

Idarull sa for siden:

Aha, sånt kan jeg ingenting om så. Hehe... Kanskje noen andre har noen lure ideer her.

Imp sa for siden:

Berlinerboller er FANTASTISK....skal nok prøve å få til en lavkarbooppskrift en dag..når jeg har tid. Det blir nok barna er stoooore tenker jeg.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.