snartslank? sa for siden:
idag har jeg hatt vanvittig lyst på gløgg!! ( er så fysen på noe...)
finnes det noen oppskrifter/forslag til dette??
idag har jeg hatt vanvittig lyst på gløgg!! ( er så fysen på noe...)
finnes det noen oppskrifter/forslag til dette??
Photobscura sa for siden:
Frøy her på forumet har lagt ut disse to (gidder ikke å finne linker, men jeg har kopiert de til et dokument hvor jeg lagrer alle interessante oppskrifter). Nå husker jeg dessverre ikke hvilken hun mente var best, da.
Klassisk gløgg
(6 glass)
1 flaske kraftig rødvin (helst fra Rhone i Frankrike eller Navarra i Spania
2 kanelstenger
4 hele kapsler kardemomme
2 hele nellik
1 dl rosiner
1 dl mandelspon
2-3 ss brunt rørsukker
Hell 1 dl vin i en kjele, og tilsett kanel, kardemomme og nellik. Kok opp og la det småputre under lokk i ½ time. La det trekke natten over i kjøleskapet. Dagen etter varmes resten av vinen opp til ca 60 grader sammen med vinen fra kjøleskapet (sil krydderne først). Tilsett rosiner og mandelspon, og smak til med rørsukker.
Vin Chaud (rødvinsgløgg)
2 dash sitronsaft (det står så...)
15 cl rødvin
3 nellikspiker
3 klyper kanel
2 ts sukker
Fremgangsmåte: Alle ingrediensene varmes i en kasserolle på middels varme til sukkeret er smeltet og kanelen har satt smak på vinen (ca 10 min). Helles over i et glass og serveres varm. Legg evt i en skive sitron.
(fra Aperitif's nettsider)
NB! Husk at når man koker gløgg (uansett type) bør man koke ut av kjelen med noe surt først. Dette fordi en kjele som brukes til vannkoking vil få avsetninger av kobber i seg fra vannrørene. Når man da koker noe surt, som gløgg, vil kobberet løses ut i drikken og fungere som brekkmiddel...
Rin sa for siden:
Jeg kan etterlyse en alkoholfri lavkarbo-gløgg, jeg da. :p Eller, det blir vel kanskje å bruke saft av noe slag istedet for vinen?
Photobscura sa for siden:
Kan kanskje bli litt vanskelig å finne en god sukkerfri saft?! Ser folk har sverget til solbær- eller husholdninssaft som alkoholfritt alternativ. Men det finnes nå alkoholfri vin også, da ;).
ja vil gjerne ha en alkoholfri en, det burde jeg jo selvsagt skrevet!! krabaten hjemme synes det er godt også!!
Gerd sa for siden:
Denne syns jeg er god: forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=318&pictureid=1808
:D
Zillah sa for siden:
Om du varmar gløggen opp til over 78° blir han etterkvart alkoholfri pga fordamping...
Maissa89 sa for siden:
På black&white i Trondheim selger de gløggkrydder som jeg koker, og blander med vann og fun-granateple saft. Er veldig godt. Ikke heelt det samme som gløgg, men minner om hverandre, og det smaker jul!
Belseblubb sa for siden:
Kan man ikke bare la rødvinsgløggen koke litt, så fordamper alkoholen?? Er gravid, men kunne godt tenke meg gløgg med litt godsmak selv, men uten alkoholen nå seff.. =)
Belseblubb sa for siden:
.. og der var noen kommet meg i forkjøpet ja.. ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.