< Tilbake til oversikten

Eggehvitepletter - lavkarbo-potensiale?

Julie sa for siden:

Ja, nå går det mot jul, og en av favorittene blant familien er eggehvitepletter. Jeg har alltid vært svak for dem, og kunne gjerne tenkt meg en lavkarbo-variant.

Oppskriften er som følger:

"4 eller 6 eggehviter piskes harde

120 g sukker
125 g smør (blandes til det er hvitt)

100 g mel (røres i m/sukker+sukker vekselvis med eggehviter)
1 ts vaniljesukker (i melet)

Settes på bakepapir med teskje. Stekes midt i ovnen på 225 grader i ca. 10 minutter."

Eggehviter og smør går greit, vaniljesukkeret kan vel erstattes med vaniljeessens/vaniljepulver, sukkeret kan vel erstattes med sukrin/Splenda (tror Splenda går bedre - ingen bismak)... men hva med melet? Lurte på om det kanskje kunne erstattes med kokos- eller mandelmel... noen tanker om hva som kan være best, og mengde? Har nemlig to poser mandelmel og en pose kokosmel i skapet, men vil helst unngå å sløse på de, da jeg skal bake et par lavkarbokaker når lillejulaften og julaften nærmer seg (pluss at det er ganske dyrt :o)...

En annen ting (litt off-topic) er at "eggehvitepletter" nesten ikke gir noen søkeresultater på Google - merkelig!

Men, sier uansett ja takk til både tips og tanker rundt dette. :D

Kanutten sa for siden:

Hvor mange pletter får du av denne oppskriften?

Kanutten sa for siden:

Mel har 64 gram karber pr 100 gram.
Sukkeret kan du alltids klare fikse.
Dvs at hvis du IKKE er restriktiv på mel og klarer tyne 20 kaker av den oppskriften får du småkaker på ca 3.5 karber pr kake. Det blir jo opp til deg om det er akseptablet eller ikke. Jeg for min del spiser lite kaker så JEG kunne laget denne da en kake annenhver dag er mer enn nok..

Julie sa for siden:

Hmm, tror mamma og dem har fått til en 50 til 70 eggehvitepletter. :)

Tenkte jo uansett at det kunne være greit å bytte ut det raffinerte melet med et sunnere alternativ... fint å unngå det om mulig, liksom. ;)

Vurderer å halvere oppskriften og prøve halvt om halvt med kokos- og mandelmel - faktisk, så tror jeg at jeg skal prøve det nå! Stikker for å kokkelere :D

Edit: Uff, tom for smør, bare melange (blegh!) igjen... er det ikke typisk! :rolleyes:

Julie sa for siden:

Var bortom butikken en tur, jeg - måtte bare prøve! :D

Prøvde oppskriften med mandelmel, Splenda, vaniljepulver og litt vaniljeessens. Resultat:

Litt for deigete røre, så det ble vanskelig å lagge klatter på bakepapiret. Smakte litt av de som kom ut av ovnen, og de smakte ganske tørre, og for mye mandel/vanilje og ikke ordentlig "eggehviteplett". Ble også ganske knudrete resultater - ikke smidige og fine. :rolleyes:

Den melen jeg brukte var vel kanskje litt vel kornete... tror jeg skal prøve oppskriften halvt om halvt med kokosmel og glutenmel en gang (for å få de mer seige). :ja: Og tror jeg skal i et par eggehviter til da, for å få litt mer væske i den. ;)

ada-emilie sa for siden:

Proteinpulver er et billigere alternativ. Det finnes fra proteinfabrikken uten karbohydrater. Av egg, og en annen med kaseinprotein (fra ost). Mange bruker soyaprotein til bakst fordi det er nøytral smak, men til denne oppskriften kan du jo kjøpe vaniljesmak på proteinpulveret.
Du sier du trenger mer væske i. Hva med en dæsj fløte?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.