Pinne sa for siden:
I den er en oppskrift på burgere med rødløk og i samme "Måltid" en råkostsalat med bl.a.gulrot tror jeg, og dressing av majones og sennep og litt til. Skulle gjerne hatt de oppskriftene... Noen?
Pinne sa for siden:
I den er en oppskrift på burgere med rødløk og i samme "Måltid" en råkostsalat med bl.a.gulrot tror jeg, og dressing av majones og sennep og litt til. Skulle gjerne hatt de oppskriftene... Noen?
Pinne sa for siden:
dytter
Fedonisten sa for siden:
Jeg har jeg har - men har ikke tid til å legge inn noe nå. Får se i løpet av helga. Fortsett å dytt da - så jeg ikke glemmer det.
:klem:
mam sa for siden:
Burger:
50 g hakket rødløk
225 g karbonadedeig
Salt og nykvernet pepper
Olivenolje til pensling
35 g halvfet ost i skiver (ca. 2 skiver)
4 ts dijonsennep
Bland løk og kjøttdeig. Krydre med salt og pepper. Lag 2 burgere, stek på middels sterk varme i 5 minutter. Snu og legg en skive ost på toppen. Stek i 3 minutter til. Smør sennep på toppen og server. Rekker til 2 porsjoner.
En porsjon: 188 kalorier, 28 g protein, 2,5 g karbohydrat, 7 g fett (3,5 g mettet) 72 mg kolesterol, 0,5 g fiber.
Råkostsalat:
2 ss majones av soya-eller olivenolje
2 ss hvit eddik
4 ts dijonsennep
3/4 ts kunstig søtningsmiddel
Salt og nykvernet pepper
4 skiver rødløk
450 g ferdig oppskåret kål-og gulrotblanding
2 middels store tomater i skiver
Bland sammen majones, eddik, sennep og kunstig søtningsmiddel i en bolle. Krydre med salt og pepper. Tilsett kål, gulrot og løk og bland godt. Tilsett mer salt og pepper om nødvendig. Fordel det på 2 tallerkener og legg tomatskivene ved siden av. Rekker til 2 porsjoner.
En porsjon: 260 kalorier, 3,5 g protein, 16 g karbohydrat, 20 g fett (3 g mettet) 23 mg kolesterol, 7 g fiber.
Fin bok, syntes jeg. Den er på tilbud nå til 125 kroner. Jeg har kjøpt den i forrige uke.
Unnskyld at jeg kom deg i forkjøpet, Fedonisten!
LilNoor sa for siden:
Jeg vil vite hvordan burgeren holder seg sammen uten egg... Jeg har alltid lært at man må ha egg i for at det ikke skal dette fra hverandre... :confused:
mam sa for siden:
Hm, har ikke prøvd denna oppskriften sjøl... stemmer at når jeg lager kjøttkaker, så har jeg i egg. Men ikke alltid. Iblant litt melk og potetmel (i gamle dager!) og det gikk fint. Synes å huske at jeg har lest at det blir mer smak hvis man ikke blander og sper karbonadedeigen for mye. Den rene kjøttsmaken skal komme fram bedre. Det er vel bare å være forsiktig når burgerne skal snues, og bruke en stor glatt stekespade?Nå må jeg innrømme at jeg har kjøpt nesten bare billig-kjøttdeig. Tror jeg skal prøve denne med karbonadedeig og gå fram helt etter oppskriften, så får jeg se hvordan det går. Må bli ferdig med influensaen først. Halsen min kjenner ikke noe særlig til smak nå.
Anne sa for siden:
Osten holder dem sammen tenker jeg....:)Pinne sa for siden:
Tusen takk, mam!
Jeg har laget dette før, da med bok lånt på biblioteket. Deigen holder seg rett og slett sammen av seg selv.... ikke noe problem. Det gjorde den hvertfall de to gangene jeg har laget det! Skikkelig god og saftig burger blir det også!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.