< Tilbake til oversikten

Hva spiser dere i løpet av en dag??

Tropika sa for siden:

Trenger tips til hvordan jeg skal spise for å se om jeg får fart på vektnedgangen.. Har holdt på siden 1 november og synes det går tregt..

senorita sa for siden:

4 kg på en mnd er da ikke så tregt?? 1 kg i uka er vel greit?

kanskje lettere om du skriver hva du har spist, og hvor mye..så kanskje folk ser om det er noe du kan gjøre annerledes..

jeg spiser nok ikke kjempemye eller sunt eller noe men jeg har gått bra ned.. :/ så jeg vil ikke bruke min mat som eksempel :p Jeg er nok bare heldig

Tropika sa for siden:

Den er ikke reell den som vises i tickeren.. Jeg går opp og ned og opp og ned i vekt.. Frustrerende.

Jeg sover frempå om morgenen pga tassen som er mye våken om natten, så da blir lunsjen det første måltidet for dagen.

Jeg spiser gjerne da rester fra middagen i forveien eller to kyllinglår + salat (som regel med fetaost og oljen som den ligger i til dressing).

Middag består av kjøtt, som regel kylling eller svin + grønnsaker. Gjerne en ostesaus eller lignene til. Kvelds varierer noe. Har vi f.eks hatt ostelasagne til middag, spiser jeg gjerne rester. Eller jeg pisker meg noe krem som jeg har i litt kakaopulver i for smakens skyld og hakkede nøtter.

Kanutten sa for siden:

Jeg er ikke representativ.. I dag har jeg spist to dyptallerkener med tomatsuppe..

I går spiste jeg 4 brødskiver...

senorita sa for siden:

høres ikke noe verre ut enn det jeg spiser i alle fall :/ men vi går jo forskjellig ned.. Har du ikke merket at klærna har blitt mindre heller?

Tropika sa for siden:

Det er det som er så frustrerende.. Jeg aner ikke hvilken ende jeg skal begynne i, og om jeg skal endre på noe..

Jeg har mistet endel cm, det har jeg, men fra minstenotering til nå skiller det nesten 1.5 kg.

senorita sa for siden:

kanskje skrive litt mer detaljert hva du spiser en uke.. og hvor mye kalorier det er.. det kan jo være for lite fett, for mye kalorier, for mye karber.. partystoppere som kunstig søtning, noen går ikke ned om de spiser fløte og nøtter.. kan være mye rart :p

Tropika sa for siden:

Ja, det kan være mye rart, derfor letter om de som har suksess kan skrive litt om sin uke..

Prøver å kutte ut fløten denne uken for å se om den kan stoppe hele skiten.

Har holdt meg unna brus og saft for å se om det er det, men ingen effekt. Sper på med rømme for å få i meg fett.

senorita sa for siden:

Vel jeg har jo suksess.. men jeg har spist ting med kunstig søtning.. jeg har spist nøtter, jeg har ikke målt antall karber eller kalorier og jeg har hatt fløte i omtrent alt..

Ikke vet jeg om jeg har mye eller lite fett i maten heller.. Men har gått ned 13,5 kg siden 4.oktober og må vel kalle det en bra nedgang.

I dag spiste jeg en pakke roastbiff og en pakke fårepølse til frokost.. :P litt stressa før jobb.. så spiste jeg et par konfektsjokolader, selvlaget..

og til middag spiste jeg 2 stykker ovnsbakt laks med creme fraiche med fun light saft.. er jo ikke noe jeg vil anbefale, men JEG går ned..

jeg spiser sjelden grønnsaker, vet jeg burde det men jeg prøver å få inn mer og mer..
spiser av og til lavkarboknekkebrød med masse pålegg.. spiser en god del kylling, biff og ost med fløtesaus..

Tropika sa for siden:

Det ser jo ut som vi spiser det samme omtrent senorita..

Hmm.. Kanskje kroppen min tviholder på kg. Får ha en god porsjon tålmodighet enda.

senorita sa for siden:

ja og jeg ser vi skal ned ca like mye også.. merkelig.. her har det bare rast av. Om det begynner å gå saktere så kan det være jeg må følge mer med og forandre men foreløpig funker det...

men selv om 2 personer spiser samme så går dem jo ikke likt ned.. noen har jo ting som stopper dem, partystoppere.. Spiser du noe med kunstig søtning?

Catwoman sa for siden:

For meg så ser det ut som om du spiser altfor lite fett og grønnsaker. Svin og kylling er magre kjøttvarianter. Velg heller fet fisk, entrecôte, nakkekoteletter osv. Lag fete sauser om du spiser magert kjøtt :)
Og jeg ville kutta ut nøttene :ja:
Lykke til videre!
:klem:

Tropika sa for siden:

Nei, ingen ting med kunstig søtning. Har som sagt prøvd å kutte ut brus uten at det hjalp nevneverdig.. Saft drikker jeg sjeldent.

Tropika sa for siden:

noterer

*Fetere kjøtt
*Kutte ut nøtter
*Fetere sauser

Catwoman sa for siden:

[LEFT]Hvordan er forresten væskeinntaket i løpet av dagen?
[color=#8b0000][/color]
[/LEFT]

senorita sa for siden:

Har du målt om du er i ketose forresten?

Gerd sa for siden:

Tar du vitaminene til kuren?

Tropika sa for siden:

Drikker mellom 2.5-3.5 liter vann daglig, er i ketose og tar vitaminene.

Gerd sa for siden:

Legg ut et par typiske dagsmenyer du :ja:

Tropika sa for siden:

Typiske dagsmenyer:

Frokost/lunsj: 2 lavkarboskiver med graddost. Gjerne 2-3 skiver bacon med en dæsj rømme.

Lunsj: Kyllinglår el med salat med fetaost og oljen som den ligger i til dressing.

Middag: Kjøtt + grønnsaker som blomkål, squash, champignong og litt løk. Enten rømme eller fløtesaus til.

Kvelds varierer: Noen ganger steker jeg kjøttdeig og har på tacokrydder, revet ost, first price sin tacosaus og rømme. Andre ganger smeltet ost i mikro med litt tacosaus på.
Eller en dæsj med krem og hakkede nøtter og litt kakao for smak.

senorita sa for siden:

åssen lavkarbobrød spiser du da?

senorita sa for siden:

er jo lite karber men.. er jo noen som ikke går ned når de spiser sånt.. jeg spiser veldig lite lavkarbobrød

Tropika sa for siden:

Hmm.. Får se om det hjelper å kutte ned på brødet da..

Jammen er dere gode å ha!

Catwoman sa for siden:

Ville nok kutta ned på brødet ja :ja:
Veit ikke hva slags tacokrydder du bruker? Men de ferdiglagde kan inneholde MYE sukker :eek:
[color=#8b0000][/color]

sylwester sa for siden:

Aldri gjort dette før nå, men dette er hva jeg spiser på en vanlig arbeidsdag:

Frokost: en skive med Sylte (nordfjord sin fra rema 1000 er rimelig og uten fosfat) med ørlite dijon sennep på. 1 ss tran. (10,6gp, 16,25gf, 0,125gk)

Lunch: 250g salat (130g grønn salat, 40g gulpaprika, 40g fetaost, 40g smørstekte sjampinjong, alt ca-mål) med 4ss extra virgin olivenolje og ca 80-100g stekt kjøttdeig/kylling/laks og egg. (40gp, 54gf, 4gk)

Mellommåltid: 1 stk. nakkekotelett. Spises kald i bilen på vei hjem :) (35gp, 31gf, 0gk)
Dette er egentlig pre-middag, slik at jeg er innenfor 6-timersregelen på Atkins.

Middag: Suppe. Jeg lager suppe med 1 fedd hvitløk, en liten løk og 2ss rapsolje med en (blomkål, brokkoli eller hermetiske tomater) + eventuelt kraft fra annen steking (sparer fra nakkekoteletter) evt buljongterning. Piffer med andre grønsaker for variasjon. Har ofte frisk chilli, litt salt og litt natreen og digger frisk koriander. Til en porsjon suppe har jeg i ca 80g. kjøtt og en ss extra virgin Cocosa. En suppe gir middag i 2-3 dager. (20gp, 28,6gf, 7,9gk)

Kvelds: 20g sukkerfri sjokolade eller noe hjemmelaga kokosmakroner, kjeks, lefse med smør, sukrin og kanel,... En av delene selvsagt. Har våget meg på en halv klementin og :) (skololade: 1,3gp 7,5gf 1,7gk)

totalt: 72gp, 106,35gf, 13,725 (+ maltitol)
kcal: 288, 957, 55 (1300 totalt)
ford: 22%p, 74%f, 4,2%k

Var litt overraska at det er såpass lite kcal ^_^. Tiden for frokost er når jeg står opp. Lunch er somregel mellom 11-12 og de andre måkltidene er når jeg er sulten eller innen 6 timer fra forrige måltid (hva som kommer først). Jeg ser nå at jeg helt glatt kan spise en klementin på jobben og :)

Av og til (og aller oftest i helgene) spiser jeg noen skiver med grovbrød jeg har kjøpt på Carbzone.se med 2.7gk/skive.

Gerd sa for siden:

Jeg, personlig, går ikke ned viss jeg spiser brøderstatninger, nøtter eller frø. Hvorfor det er slik at noen reagerer på noe, aner jeg ikke. :)

Hvor mange karber ligger du på om dagen?

langaard sa for siden:

For mye ost, var ikke bra for meg:mad: Men det er o så mye annet godt:)

Tropika sa for siden:

Jeg har ikke regnet over det, men kanskje jeg må gjøre det en periode bare for å se..

Gerd sa for siden:

Det kan være veldig lurt :ja:

Man kan få seg en overraskelse både den ene og den andre vegen med å kontrollmåle :)

Jeg gjør det innimellom enda. :ja:

mama67 sa for siden:

Ser vi sliter med det samme, Tropika. Vi startet ca samtidig, og vekten min går heller ikke ned. Nå er ikke vekta mi helt til å stole på, men lell...
Jeg kan gå ned en kilo, for så å ha gått den opp igjen dagen etter. Frustrerende! Er klar over at mitt problem sikkert henger sammen med at jeg er på ketolyse for 2. (3) gang, og det derfor er vanskelig å komme i ketose. Hadde likevel håpet på bedre resultater.

Her er et eksempel på dagsmeny for meg:

• Frokost: 2 stekte egg + 4-5 skiver bacon/ 2 kokte egg med spekepølse og majones.
  • Lunsj: Salat m/kylling/skinke og ost eller 2 oopsieruller med smeltet ost på
  • Middag: Kjøtt/kylling/fisk med grønnsaker og fet saus til

Er jeg sulten på kvelden, tar jeg meg noen ost og skinkeruller med majones eller lavkarbolapper/vafler med pålegg. Drikker masse vann gjennom hele dagen, tar vitaminer og mineraler, trimmer så og si hver dag.

Nero sa for siden:

Tålmodighet :)

Jeg har brukt lang tid på mine ca 7 kilo, lengre tid enn de fleste her inne.

Det har til tider gjort meg frustrert, men siden jeg trivdes med kosten og velværet.....fortsatt jeg.

Og det har betalt seg. De siste ukene har jeg gått raskere ned enn de to første månedene, det er akkurat som om kroppen min trengte ekstra lang tid til å finne det for godt å kvittet seg med møkka-kiloene :)

rava sa for siden:

Fett, fett, fett.:D

Jeg har funnet ut at jo mer fett jeg spiser jo raskere går jeg ned. Smører på med smør på knekkebrødene eller ostekjeksene som jeg har til frokost. Steker jeg en omelett har jeg masse smør i panna i tillegg til fløte ost og kjøttpålegge inni omeletten :D

Prøv mer fett!

ada-emilie sa for siden:

Jeg stusser ved ikke bare nøtter, kakao og krem, men olja i fetaosten. Er den så bra da? Og er det ikke mye i et sånt glass? Tviler på at det er kaldpresset olje det der. Har du sjekket? Fetaosten i seg selv er jo ganske fet. Man må ikke helle innpå med fett utenom hvis man spiser fettholdig mat. Da kan det nemlig bli svært mange kalorier sånn at kroppen ikke bruker av det lagrede fettet.

Señora sa for siden:

En dagsmeny:

Frokost:
2 nenneknekkebrød med masse smør, dansk salami og gräddost, evt. majones og annet fett pålegg.

Lunsj:
Smeltet ost/skinke, 3 sneier skinke og 3 sneier ost smeltet i mikro, samt salat ved siden av.

Middag:
Tacokjøttdeig med hjemmelaget krydder, salat, rømme, ost, salsa, eller:
Laks med masse grønnsaker, smør, hollandaise saus, eller:
Kylling med jukseris, grønnsaker eller salat, fet saus, eller:
Karbonader med blomkålstappe.

Kvelds:
2 kokte egg med smør og salt :nam:

langaard sa for siden:

Ta tilskudd av cocosa , det hjalp meg:)

Tropika sa for siden:

Jeg spiser jo ikke et helt glass da;), og et par ss med oljen over.

ada-emilie sa for siden:

He he. Bare måtte forsikre meg:):)

Tropika sa for siden:

Tror jeg har funnet synderen. Har kuttet ut fløten og er endelig begynte å gå nedover igjen..

ada-emilie sa for siden:

Så bra. Jeg bruker ren soyamelk i te og kaffe. Den har bare proteiner i omtrent.

maynard sa for siden:

Heisann :)
Jeg har merket meg at jeg går mye saktere ned i vekt når jeg spiser melkeprodukter, spessielt ost.

maynard sa for siden:

Kremt... og jeg så ikke at det var to sider på tråden, så jeg så ikke at du har funnet synderen ;)

thenarfer sa for siden:

Unnskyld meg for at jeg blander meg inn i kostholdet deres. Jeg er en gutt på 21 år som kom innom denne siden tilfeldigvis da jeg lette etter noe godt å spise laget av tomater og bønner på boks. Jeg leste det siterte innlegget og ble noe overrasket og forvirret. Så vidt jeg skjønner er meningen med denne siden å støtte hverandre til å kunne ta av de kilo som er ekstra på kroppen. Det jeg ikke skjønner er hvordan en diet som den beskrevet i det siterte innlegget kan bidra til vektnedgang. Her er det notert 4 måltider hvor alle inneholder kjøtt, 3 av dem inneholder ost, 3 av dem inneholder rømme og 2 inneholder fløte/krem.

Jeg spiser selv kun kjøtt 1 gang i løpet av dagen (middag), rømme maks 1 gang om dagen, fløte/krem spiser jeg sjeldent. De andre måltidene spiser jeg brødskiver, muligens müsli til frokost og noen middagsrester til kvelds. Jeg forsøker ikke å gå ned i vekt. Burde dere ikke spise noe mindre av bacon, kjøttdeig, kylling, ost, fløte, rømme osv. hvis dere vil gå ned i vekt?

Et siste spørsmål. Hvorfor anbefaler dere å spise mindre brød når det er så mye annet som heller burde vært tatt ut fra denne menyen. Brød er noe av det sunneste jeg kan se på denne listen.

Til slutt vil jeg si at dette er ikke et forsøk på å tråkke noen på tærne. Hvis jeg gjør det så beklager jeg. Jeg er kun interessert i å vite hvorfor denne dietten er satt sammen slik den er.

Brimstone sa for siden:

Kanskje en fordel å sette seg inn i hva lavkarbo innebærer siden du faktisk er inne på et lavkarboforum :)

Snus litt mer rundt på forumet, så finner du fort ut hva det går ut på

Cherry sa for siden:

Dette er ett LAVKARBOFORUM, og vi støtter på ett generelt grunnlag ikke RASKE karber, noen av oss støtter heller ikke karber med middels fart og enkelte igjen støtter ikke karber i det hele tatt.

Når vi tar karber ut av kosten får vi en helt annen forbrenning, istede for å brenne glukose, så går kroppen direkte på fettlagringen og brenner dette. For å gjøre dette så krever kroppen fett.

Kroppen har 2 typer drivstoff den kan gå på, litt som bensin og diesel faktisk, men uten sammenligning. Karbohydrater gir energi med en gang, men de gir også insulinutskillelse og gjør til at kroppen kan lagre energien istede for å brenne den, spesielt på mennesker med diabetes, eller som er predisponert for dette. Kroppen kan også nyttiggjøre seg av fett, og da spesielt av de tre essensielle fettsyrene omega 3, 6 og 9, som vi er HELT NØDT til å tilføre kroppen via kosten, ettersom kroppen ikke lager de selv, og fordi de forhindrer at vi blir syke, samt METTET fett (ja du leste rett). Det vi unngår her inne er i all hovedsak transfett.

Får kroppen karbohydrater så bruker den ikke fett som energi, får kroppen ikke karbohydrater så må den ha fett for å lage energi. Denne prosessen er svært krevende i kroppen slik at kroppen forbrenner fett hele tiden. Da trenger vi mye fett. Og fett er ikke farlig. Det er kun kombinasjonen av fett og karbohydrater som er farlig, samt at karboydrater er farlig for folk med følsomhet for insulin. Fett gir ikke hjerte og karsykdommer, men forebygger det.

Derfor spiser vi her inne mat som vi mener er sunne for oss. Brød er ikke noe vi støtter her inne på generell basis, da det ofte inneholder HVETEMEL, som faktisk er ren gift, og ofte ikke er så grove som folk tror. Det gir høyt blodsukker og kan føre til vektstagnasjon og vektøkning. Dessuten er ikke kornvarer noe vi i utgangspunktet er genetisk disponert for å spise, og det sliter på kroppen vår. Det kan bl.a skape sykdommer i kroppen og i særlige (ekstremt sjelden) tilfeller, dersom man spiser hvete, rug og bygg, så kan man faktisk dø ettersom det er ett enzym i det som er giftig for folk som har magesykdommer. Nordmenn er de eneste som spiser brød til 3 måltider om dagen, og spiser brød som mat og ikke til mat.

Vi støtter ren mat. Det vil si at vi spiser rent kjøtt, ren fisk, grønnsaker, egg i massevis og gjerne plommen da den er sunnere enn hviten, SMØR, fete melkeprodukter uten melkesukker, bønner, linser, etc. Vi spiser ikke fiskepinner og annen mat som ikke er mat, men bare sykdom i ferdigpakke. Ikke potet og hvit, polert ris f.eks. Det er veldig sunt for kroppen å unngå alle de tingene som tilsettes i ferdigvarer.

Her inne har vi nok akkurat som du bemerket ett ganske annerledes syn på hva som er sunt enn hva myndighetene anbefaler, og det viser seg at dette kostholdet er svært så helsebringende for mange. Det er også godt for å kurere barnløsthet f,eks, humørsvigninger, cravings, hjerteproblemer, etc. I tillegg er det forskning som viser at kreftceller må ha karbohydrater for å gjære. Ingenting konklusivt så langt, men kanskje svaret på kreftgåten rett og slett er å spise annerledes?

For å svare; Nei vi burde ikke psise mindre av dette. Mat med fett i trengs for å gå ned i vekt når man ikke spiser så mange karbohydrater. Jo mer fett jo raskere går de fleste ned i vekt. Og jo mindre karbohydrater du spiser, jo mer fett må du ta inn for å kompensere. For noen er høyt fettinntak alfa og omega for vektnedgang. For andre ikke. Det er mye individuelle forskjeller. Vi forfekter ikke myten om at man må spise mindre og bevege seg mer for å gå ned i vekt, ettersom dette ikke er den eneste sannhet til vektnedgang. De fleste her teller ikke kalorier i det hele tatt.

Er du ytterligere interessert så flommer forumet over av gode svar på hvorfor fett er viktig, og hvorfor dette kostholdet er som det er :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.