Ingredienser:
90 g mandelmel
60 g SukrinMelis
2 eggehviter
(1-3 dråper mandelessens)
Topping:
20 g mørk sjokolade
Slik gjør du:
Bland SukrinMelis, mandelmel, eggehviter og mandelessens. Smak på marsipanen etter hvert som du knar den sammen, og tilsett mer mandelmel eller SukrinMelis ettersom hvor søtt du liker å ha det. La deigen hvile i ca. 15 minutter, del den i 12 like biter og trill kuler.
Del sjokoladen i biter og putt de i en plastpose, smelt i varmt vann. Klipp av tuppen og dekorér marsipanbitene med deilig mørk sjokolade :)
Bounty har alltid vært en av sjokoladefavorittene mine (sammen med hobby, men den blir kanskje hakket verre å lage selv!) og den ser ikke så vanskelig ut å lage heller. :)
500 g mandler, skåldes (dvs.du har de i en gryte, heller kokende vann over, venter litt og så er det bare til å sette seg ned og "poppe" av skallet.
Mandlene uten skall legger du så utover i en langpanne og "tørker" forsiktig på svak varme i ovnen noen timer.
SÅ kan du ha de i hurtigmikseren og male de veldig veldig fint.
Deretter tømmer man oppi 500 g melis(her bruker jeg sukrin-melis) og en til to eggehviter.
That`s it!
Hvis du IKKE tar av skallet på mandlene, men bruker samme oppskrift, får du en enkel form for kransekake ;-)
Både marsipan og kransekake kan steikes i ovnen.
Trill en tykk pølse og skjær skiver av den, stek midt i ovnen på rundt 200*C til de blir gylne. Nam nam!
Neida, jeg vet ikke hvorfor man sier mandlene må skoldes før man lager marsipan. Antagelig for at marsipanen da blir mye hvitere og finere å se på? Den er da minst like god om mandlene beholder skallet på. :)
Det vet jeg, men man får jo konsistensen. Og jeg liker kokos, og den er jo naturlog søt, så kan bli en søt god masse. Bareen ide jeg fikk, siden kokosmel oppfører seg gamske likt som mandelmel på mange måter
Da har jeg laget den etter oppskriften i siste VOF, men de opererte med 250 g mandler og 1/2-1 eggehvite... Måtte ha 2,5 eggehvite jeg. Da ble den muligens litt for løs og det smakte merkelig nok lite mandler av den, selv om jeg hadde i bare 4 ss sukrinmelis, skulle nok hatt i litt mandelessens også, men gjort er gjort. Får notere det i boka og huske det neste år. :) Dyppet kulene i smeltet mørk kokesjokolade med en liten dæsj cocosa (kunne droppet den) og de ble gode, men smakte altså ikke nok marsipan.
Har også prøvd å lage bountysjokolade, men kokosmassen ble for myk til å kunne formes til noe som helst så jeg endte opp med å ha den i muffinsformer og helle smeltet sjokolade over. Men det ble godt da! :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.